A bar full of happy customers post-COVID
STUDIO is een horecagelegenheid midden in het centrum van Tilburg waar je heerlijk kunt lunchen, dineren, borrelen en stappen. Na een lange periode van sluiting, gingen STUDIO en HYPD een langdurige samenwerking aan om te zorgen dat kansen in het digitale landschap optimaal werden benut. De grootste verantwoordelijkheid was het volledig uit handen nemen van de social media kanalen. Het doel: volle terrassen, een chef-kok die non-stop de lekkerste gerechten klaarmaakt en dansende mensen op de dansvloer. Met een doelgroep van <30 jaar, valt dit precies in ons straatje.
Resultaten
Sinds HYPD de social media kanalen heeft overgenomen, is het aantal volgers in 5 maanden tijd met 29% gegroeid. Dit betekent dat het organische bereik elke dag toeneemt en het volgerbestand gevuld wordt met (betalende) klanten. In combinatie met lokale advertenties, zijn er ongeveer 300.000 personen bereikt in omgeving Tilburg en daarbuiten.
Vliegende start
Een goed begin is het halve werk. Daarom is er tijdens het vooronderzoek gekeken naar verschillende onderdelen voor een vliegende start. Denk aan een analyse van de huidige kanalen, concurrentie, doelgroep, hashtags en thema’s. Dit samen zorgde ervoor dat HYPD met een duidelijke strategie en visie de social media kanalen kon overnemen.
De koers was bepaald en dus kon het social media geweld beginnen. Wekelijks werden 4 tot 7 berichten geplaatst op Facebook en Instagram en de eerste resultaten waren snel zichtbaar. Door het consistent posten groeide het aantal volgers en ook de engagement statistieken gingen omhoog.
TikTok
Terwijl Facebook en Instagram lekker doorgroeide, werd het tijd om verder te kijken. TikTok is inmiddels niet meer weg te denken uit het social media landschap en dus werden de pijlen daarop gericht. Het perfecte kanaal om vooral de jonge studenten te bereiken, een belangrijke doelgroep voor STUDIO. Content die gebruikt wordt voor Facebook en Instagram, is niet 1 op 1 kopieerbaar voor TikTok. Daarom is er voor dit kanaal een aparte contentstrategie opgezet.
Ook bij STUDIO speelde het personeelstekort. HYPD heeft een wervingscampagne opgezet en deze is uitgerold op Facebook, Instagram en het Display Netwerk. Helaas is het advertentiebeleid omtrent vacatures binnen Facebook en Instagram een stuk strenger dan eerst. Daarom is er met een gezonde dosis creativiteit en humor content ontwikkeld waarmee het beleid kon worden omzeild. Inmiddels is het personeelstekort voor een groot gedeelte opgelost.
Naast een slimme recruitment campagne, zijn er ook nog speciale acties en evenementen gepromoot. Denk bijvoorbeeld aan een cocktail- of pitcheractie, evenementen rondom de Tilburgse kermis en speciale feesten op de donderdagavond. Ook is er een algemene campagne gelanceerd die ervoor zorgde dat STUDIO altijd top-of-mind bleef bij de doelgroep en iedereen wist dat je bij STUDIO moet zijn voor de lekkerste hapjes, drankjes en leukste dansjes.