Wat is SEO?

Search Engine Optimization uitgelegd
Inhoudsopgave:

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. Dat betekent dat je jouw website optimaliseert zodat deze beter zichtbaar en vindbaar is in de zoekmachines. Bijvoorbeeld als mensen zoeken naar diensten of producten die jouw bedrijf aanbiedt. Des te beter de pagina’s van jouw website zichtbaar zijn in de zoekmachines, des te meer websiteverkeer én potentiële klanten je kunt aantrekken.

Hoe werkt SEO of zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachines gebruiken bots om pagina’s op het web te crawlen. Zoals Google of Bing bijvoorbeeld. Deze crawlers gaan van website naar website. De informatie die ze verzamelen wordt vervolgens opgenomen in een index. Deze index helpt gebruikers precies te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Vervolgens analyseren de algoritmen de pagina’s in deze index. 

Daarbij houden ze rekening met ontelbaar veel ranking factoren. Op deze manier kan worden bepaald in welke volgorde de pagina’s voor een specifiek zoekwoord moeten verschijnen in de zoekresultaten. De zoekmachine weet dus precies welke pagina of website het antwoord op de vraag van een gebruiker bevat. SEO is “gratis” en richt zich vooral op de organische zoekposities. Dat in tegenstelling tot de zoekadvertenties waarvoor je betaalt. 

De content kwaliteit én zoekwoorden onderzoek zijn belangrijke factoren binnen content optimalisatie. Crawlability en de paginasnelheid zijn belangrijk voor de website structuur. Voor de paginasnelheid is de Core Web Vitals een belangrijke update vanuit Google.

Waarom is SEO zo belangrijk binnen de online marketing?

SEO is een belangrijk onderdeel van online marketing. Zeker omdat ruim 94% van de Google gebruikers alleen de eerste pagina met zoekresultaten bekijkt. De meeste gebruikers klikken zelfs alleen op de eerste 3 resultaten van deze pagina. Als jouw website of pagina bijvoorbeeld op de 10e pagina wordt weergegeven, is dat weinig lucratief voor de online marketing. SEO is dus belangrijk als je géén potentiële klanten en omzet wilt verliezen. Bijvoorbeeld omdat jouw concurrenten wél worden weergegeven op de eerste pagina. 

Dartbord Dartpijl In De Roos

De belangrijkste doelen van SEO

Zoekmachine optimalisatie kent veel doelen. Uiteraard wil iedere business meer omzet genereren en daar kan SEO direct een bijdragen. Toch zijn er ook nog andere doelen. Hieronder een overzicht.

Websiteverkeer 

Organisch verkeer is één van de belangrijkste doelen van SEO of zoekmachine optimalisatie. Je kunt het verkeer naar jouw website verhogen als de online zichtbaarheid en de ranking van jouw website in orde is. 

Zichtbaarheid en ranking 

Des te hoger je rankt in Google of andere zoekmachines, des te groter de kans dat jouw klanten je kunnen zien en vinden. De CTR of Click Through Rating gaat daardoor ook omhoog. Online zichtbaarheid van jouw bedrijf is belangrijk zodat potentiële klanten bij jou uitkomen i.p.v. bij de concurrent.

Autoriteit

Ook autoriteit wordt steeds belangrijker voor de zoekmachines. Website gebruikers hechten hier namelijk waarde aan. Autoriteit wil zeggen dat jouw website betrouwbaar en van hoge kwaliteit is. Je hebt de gebruiker iets relevants te bieden. Des te meer autoriteit jouw website heeft, des te hoger de ranking én het klantvertrouwen. 

Gebruikerservaring

SEO is ook belangrijk om de gebruikerservaring van jouw website te verbeteren. Dit zorgt voor een naadloze en positieve klantervaring. Dat doe je door het creëren van kwalitatieve content en het optimaliseren van jouw website met on-page SEO.

Een responsive webdesign is daar een voorbeeld van. Dit betekent dat jouw website geschikt is voor mobiel gebruik, maar ook voor mensen die surfen via hun desktop. Door de laadsnelheid van de webpagina’s te verhogen, kun je het bouncepercentage verlagen en moedig je bezoekers aan om langer op jouw website te blijven.

Groei

Je maakt ook gebruik van SEO om je doelen te kunnen bereiken. Dat doe je door het opbouwen van goede klantrelaties, de klantervaring te verbeteren en de autoriteit van jouw website te vergroten. Als je meer websiteverkeer ontvangt, blijf je de concurrentie een stap vooruit en kun je de conversies verhogen. Dat betekent meer klanten, verkopen en groei. 

Periodic Table Met Elementen

De belangrijkste elementen van zoekmachine optimalisatie

De organische waarde van jouw website wordt opgebouwd uit enorm veel verschillende factoren. De zoekmachines laten ook in het midden welke factoren hoe veel invloed hebben. Uiteraard zijn de belangrijkste pijlers wel bekend. Lees hieronder waar jouw website minimaal aan moet voldoen.

Hosting

Een goede hosting is de basis van elke succesvolle website. Je website laten draaien op een goede en betrouwbare server, heeft een enorme impact op de SEO. 

Indexeren

Zorg ervoor dat jouw website wordt geïndexeerd door Google. Daarvoor kun je de sitemap van jouw website indienen bij Google. Zo bepaal je zelf welke pagina’s van jouw website moeten worden geïndexeerd. Dit is van essentieel belang als je organisch wilt groeien. 

Pagina titels en beschrijvingen gebruiken

Dit worden ook wel de meta title en meta description genoemd. De titel en de beschrijving van een pagina optimaliseer je in jouw SEO tool. Gemiddeld gebruik je tot 60 karakters voor de titel en 120 tot 160 karakters voor de beschrijving van de pagina van jouw website.

Laadsnelheid van de website

Een website of pagina die snel laadt is belangrijk voor de SEO. Dit heeft allemaal met de gebruiksvriendelijkheid te maken. Zorg ervoor dat het beeldmateriaal geoptimaliseerd is. Ook daarvoor kun je speciale tools gebruiken. De laadsnelheid is een belangrijke ranking factor. Google stuurt mensen namelijk niet zo snel naar een website die traag laadt. 

Mobielvriendelijke website

Ook een mobielvriendelijke website is belangrijk voor de SEO. Dit betekent dat jouw website correct wordt weergegeven op desktops, maar ook op laptops en andere mobiele apparaten. 

SSL-certificaat 

Zorg ervoor dat jouw website veilig is door het gebruik van een SSL-certificaat. Google hecht veel waarde aan veilige websites. Een SSL-certificaat is verkrijgbaar bij jouw hostingbedrijf. Een veilige website met een certificaat is herkenbaar aan een groen slotje in de URL. 

Permalinks

Permalinks zijn belangrijk voor de SEO maar worden toch vaak vergeten. Permalinks zeggen iets over hoe jouw URL’s zijn geformatteerd. Een artikel wordt weergegeven met de domeinnaam en een toevoeging. Bijvoorbeeld https://www.domeinnaam/wat-is-seo/. 

SEO content

Zorg voor SEO vriendelijke content op jouw website. Een blog bevat doorgaans meer woorden dan een over ons of een homepagina. De content moet voorzien zijn van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Zowel in de koppen als in de tekst zelf. SEO vriendelijke content is makkelijk leesbaar voor de gebruiker én de Google bots. 

Koppen en een HTML structuur gebruiken

Gebruik 1 H1 kop als titel van een pagina of bijvoorbeeld een post. Voor een optimale SEO moet deze kop het hoofdzoekwoord bevatten. Om een goede HTML structuur te hanteren, kun je zoveel H2, H3 of H4 koppen gebruiken als je wilt. Zorg ervoor dat de structuur van de content die je wilt plaatsen op de website een goede volgorde en hiërarchie heeft. 

Linkstructuur

Ook een goede linkstructuur is belangrijk voor een SEO vriendelijke website. Denk daarbij bijvoorbeeld aan interne links, het juiste gebruik van externe links en backlinks

Afbeeldingen met alt-tekst

Voeg een alt-tekst toe aan de afbeeldingen die je gebruikt op jouw website. Gebruik hiervoor Google vriendelijke woorden en zoekwoorden. Op basis van een alt-tekst bepaald Google wat er wordt weergegeven in de afbeeldingen sectie van de zoekmachine. 

Fouten herstellen

Het is belangrijk om eventuele fouten zo snel mogelijk te herstellen. Zoals 404 errors bijvoorbeeld. Ook dubbele links en gebroken links moet je regelmatig herstellen. 

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inrichten van jouw SEO-strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inrichten van jouw SEO-strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.