Core Web Vitals update van Google: wat je moet weten

De update met veel invloed op jouw organische ranking

Wat houdt de Core Web Vitals (CWV) update van Google in? Wat moet je daarover weten en belangrijker nog, wat zijn de Core Web Vitals? De uitrol is al een paar keer uitgesteld, maar is nu toch echt een feit. In deze blog lees je precies wat je moet weten over deze update.

Waarom zijn Core Web Vitals belangrijk?

Core Web Vitals hebben alles te maken met de ranking van jouw website. Het algoritme van Google verandert dan ook continu. Dat doet Google om zijn gebruikers van de best mogelijke ervaring te kunnen voorzien. Het veranderende algoritme heeft nog een reden.

Google wil de ranking van een website zo eerlijk mogelijk laten verlopen. Om de ranking te beoordelen, houdt Google rekening met ontelbaar veel factoren. Twee daarvan zijn het meest relevant. Jouw website moet een autoriteit zijn binnen het gebied van het onderwerp én de content van de website moet de zoekopdracht van de gebruiker kunnen beantwoorden.

Het is dus belangrijk om jezelf af te vragen wat jouw website autoritair en relevant maakt. Daarnaast moet je ook rekening houden met optimalisaties. Zoals de gebruikerservaring, de paginasnelheid, de kwaliteit van de content en de mobiel-vriendelijkheid van jouw website.

Natuurlijk blijven deze factoren van belang. Toch komen er met de Core Web Vitals update van Google nog een aantal aspecten bij. Maar wat houden deze in? Welke betekenis hebben ze en ben jij goed voorbereid op deze belangrijke update van Google?

Wat zijn de CWV van Google?

De CWV zijn 3 componenten die een onderdeel zijn van de pagina-ervaring metriek. Het gaat voornamelijk om website pagina’s die worden bezocht door consumenten.

1. LCP of Largest Contentful Paint

De LCP of Largest Contentful Paint houdt bij hoe snel jouw websitebezoeker het grootste element op een specifieke pagina ziet. Daarbij kun je denken aan een H1 kop van een artikel, maar natuurlijk ook aan een afbeelding in de header. Als je wilt voldoen aan deze Core Web Vital, moet je ervoor zorgen dat de bezoeker het element binnen 2,5 seconden opmerkt.

2. FID of First Input Delay

First Input Delay houdt bij hoeveel tijd er nodig is voor de interactie van de gebruiker totdat deze leidt tot het uitvoeren van een actie. Zoals het klikken op een link waarna een andere pagina wordt geladen. Deze FID zou onder de 100 ms moeten blijven.

3. CLS of Cumulative Layout Shift

De Cumulative Layout Shift meet de visuele stabiliteit van jouw pagina. Simpel gezegd betekent dit dat elementen tijdens het laden niet over de pagina mogen bewegen. Ze moeten dus stabiel blijven. Je hebt vast wel eens meegemaakt dat een button bewoog terwijl je erop wilde klikken. Dat is precies wat deze Core Web Vital of CLS is. Wanneer je aan deze normen wilt voldoen, moet je ervoor zorgen dat de CLS onder de 0.1 blijft.

Core Web Vitals Update Google

Welke invloed hebben de CWV van Google op websites?

Feitelijk gezien hebben Core Web Vitals invloed op hoe jouw website scoort in een zoekopdracht. Als je aan alle CWV voldoet, krijgt de ranking van jouw website een flinke boost. Het is nog te vroeg om iets over de omvang van de boost te zeggen. Natuurlijk hebben ze invloed, maar dat geldt ook voor kwalitatieve content en autoriteit. Deze factoren hebben misschien nog wel meer invloed op de ranking van jouw website in Google. Benieuwd wat nog meer invloed heeft op de SEO van jouw pagina? Lees onze blog met daarin 10 relevante SEO tips voor in 2022.

Google zegt dat de Core Web Vitals voor een boost kunnen zorgen als ook andere factoren in orde zijn. Zoals de gebruikerservaring, de HTTPS en de mobiel-vriendelijkheid. Als je wilt dat jouw website of pagina hoger scoort, is het optimaliseren van al deze factoren dus van belang. Dus niet alleen de CWV hebben invloed. Het blijft een samenspel.

De update van de Core Web Vitals van Google kan ook invloed hebben op hoe en waar je rankt of scoort. Voldoen aan de Core Web Vitals blijkt het moeilijkst op mobiele devices. 84% van deze Web Vitals op mobiele apparaten scoort slecht of heeft verbetering nodig. Dat blijkt uit een recent onderzoek van SEMrush in de Verenigde Staten. Het onderzoek is uitgevoerd onder de URL’s welke zich in de top 10 van beste posities in de zoekmachine bevonden.

Dit moet je weten over de Core Web Vitals update van Google 

  • Met de nieuwe update wordt jouw website in zijn geheel geanalyseerd en gemeten. Dit in tegenstelling tot de individuele metingen per pagina. Een algehele website optimalisatie is dus belangrijk. Beperk je niet tot slechts de voornaamste pagina’s van jouw website. Alleen op deze manier kun je rekenen op een hogere ranking.
  • Deze nieuwste update van Google voor de Core Web Vitals is gebaseerd op RUM of gebruikers metingen. Het is belangrijk dat je voldoende verkeer, en dus gebruikers, op jouw website krijgt. Zo kan Google de gebruikerservaringen meten. Als jouw website niet genoeg verkeer krijgt, worden de pagina’s en de score samengevoegd.
  • 75% van jouw verkeer moet in de passage categorie van elke Core Web Vital passen. Dit is belangrijk als je hier waarde uit wilt kunnen halen. Google meet dit over een periode van 28 dagen. De RUM of gebruikers metingen van jouw website zullen dus niet direct verbeteren. Dat heeft tijd nodig. 28 dagen om precies te zijn. 
  • Google verzamelt gegevens van gebruikers die browsen via Chrome of op Chromium gebaseerde browsers. Bijvoorbeeld op de computer, iOS of Android apparaten. Heb je deze bezoekers niet, dan wordt de data niet opgeslagen of vastgelegd.
  • Core Web Vitals zijn zichtbaar. Ze zijn publiekelijk beschikbaar. Iedereen kan ze zien en controleren. Dat kan bijvoorbeeld via een Google Data Studio dashboard of handmatig door het opvragen van het Chrome UX Report. Dit voorziet je van een aantal fijne voordelen. Je kunt namelijk precies zien waar jouw concurrenten mee bezig zijn én tegelijkertijd kun je jouw eigen prestaties wijzigen en verbeteren.
  • De ranking boost geldt alleen voor mobiele zoekopdrachten. Heb je verkeer dat voornamelijk afkomstig is van desktops? Dan ervaar je minder voordeel.
  • Een snelle website heeft meer voordelen dan alleen op SEO gebied. Sommige websites ervaren een conversieverhoging van 50% als ze hun CWV verbeteren. Een flink conversiepercentage betekent ook meer inkomsten.
  • Het passeren van de Core Web Vitals van Google kan gemengd makkelijk of moeilijk zijn. Dit is afhankelijk van de locatie waar jouw gebruikers zich bevinden.

Hoe zorg je er (mede) voor dat je kan voldoen aan de Core Web Vitals update van Google? 

Javascript: verwijder Javascript welke je niet meer gebruikt. Denk daarbij aan een chatfunctie die zijn doel mist of visuele ongebruikte statistieken. Zoals bijvoorbeeld Hotjar.

Prestatie optimalisatie: maak gebruik van prestatie optimalisatie tools. Zoals het geavanceerde optimalisatie platform van Cloudflare voor WordPress.

Afbeeldingen in het juiste formaat: zorg ervoor dat de afbeeldingen op jouw website het juiste formaat hebben. Onder de 100 kb is het meest ideaal voor jouw LCP afbeeldingen. Gebruik eventueel nieuwe afbeelding formaten. Zoals bijvoorbeeld WebP en AVIF.

Gebruik lazy loading: daarmee zorg je ervoor dat de afbeeldingen pas worden gedownload als de gebruiker ze ziet. Gebruik ze zeker voor het logo in je footer. De meeste gebruikers zien deze niet. Native lazy loading gebruik je voor de beste prestaties.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online strategie of bij het doorvoeren van de Core Web Vitals update voor jouw website? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Ben je benieuwd naar hoe goed jouw website presteert in de Google zoekresultaten? Klik dan op onderstaande knop en wij sturen je een gratis SEO scan op!

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online strategie of bij het doorvoeren van de Core Web Vitals update voor jouw website? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Ben je benieuwd naar hoe goed jouw website presteert in de Google zoekresultaten? Klik dan op onderstaande knop en wij sturen je een gratis SEO scan op!