10 relevante SEO tips in 2022 voor doeltreffende zoekmachine optimalisatie

Hoger in de zoekresultaten
Inhoudsopgave:

Met deze SEO tips voor 2022 blijf je vindbaar én zichtbaar in de zoekmachines. Belangrijk, want op deze manier kun jij je onderscheiden van de concurrentie. Wat zijn de nieuwe trends voor 2022? Wat zijn de belangrijkste en meest doeltreffende SEO tips van dit moment?  

SEO optimalisatie tips waarmee je hoger scoort in Google

Content, kwalitatieve backlinks en mobielvriendelijkheid dragen allemaal bij aan jouw succes. Want een mooie website is leuk, maar zonder de juiste zoekmachine optimalisatie blijf je onvindbaar. Iets dat je liever wilt voorkomen natuurlijk. Hoe? Met deze 2022 SEO tips.

Content is key!

Een SEO tip die ook in 2022 belangrijk blijft is content. Hoogwaardige content! Google hecht waarde aan informatieve content die de lezer van meerwaarde voorziet. Daarbij zijn een aantal aspecten van belang. Relevante keywords én de lengte van de content zijn belangrijk.

Sleutel Op Toetsenbord Content

Uiteraard mag de kwaliteit niet verloren gaan bij het schrijven van een lange blog of tekst. Niemand zit te wachten op een tekst vol met opvullingen en herhalingen. Ook de zoekmachines niet. Zorg ervoor dat de content antwoord geeft op de vragen van de lezer. 

Gebruik de juiste zoekwoorden maar voorkom keyword stuffing. Dit wordt gezien als een vorm van Black Hat SEO. Een techniek die Google niét waardeert. En video content? Yes! Ook video content is in 2022 ontzettend belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie. 

Het is een echte marketing trend die zeker thuis hoort in jouw SEO strategie. Visuele aantrekkingskracht is waar het hierom draait. Mensen kijken nou eenmaal liever naar een interessante video dan dat ze een blog lezen van 4 minuten. Door slim gebruik te maken van videocontent profiteer je van een hogere CTR, een lage bounce rating en meer merkbekendheid. Natuurlijk is deze content ook makkelijk te delen via de socials. Videocontent heeft zeker invloed op de ranking binnen de zoekmachines. 

Zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek is één van de belangrijke taken binnen jouw SEO strategie. Deze taak heeft namelijk veel invloed op de ranking van jouw website. Met het uitvoeren van een efficiënt onderzoek bereik je jouw optimalisatie doelen sneller en doeltreffender. Met een analyse weet je niet alleen wat de belangrijke zoekwoorden zijn, maar heb je ook de beschikking over de zoekvolumes, relevante synoniemen en long-tail zoekwoorden.

Boekenkast Met Lamp Zoekwoordenonderzoek

Meta omschrijvingen en titels optimaliseren

Ook het optimaliseren van de meta titles en descriptions van jouw pagina’s is een belangrijke SEO optimalisatie tip. De titel tag moet krachtig en duidelijk zijn. De omschrijving moet precies vertellen wat de lezer kan verwachten na het klikken op de link. Het algoritme van Google gebruikt de titel om te bepalen wat het doel én de relevantie van jouw website is. Des te beter de zoekmachine weet waar jouw website over gaat, des te hoger de ranking.

Mobielvriendelijke website

Deze SEO tip bestond natuurlijk al even, maar speelt ook in 2022 een belangrijke rol. Ruim 80% van het websiteverkeer is namelijk afkomstig van een mobiel apparaat. Des te belangrijker is het om jouw website mobielvriendelijk te maken. Mobile-first is namelijk een serieuze ranking factor voor Google. Met een mobielvriendelijk webdesign ontvang je meer websiteverkeer, ben je beter zichtbaar in de zoekmachine én stijgt het conversiepercentage.

Featured snippets

Featured snippets zijn zoals de naam al suggereert, uitgelichte stukken informatie. Deze informatie wordt al op de SERP weergegeven voordat je op een pagina hebt geklikt. Dit kunnen bijvoorbeeld vragen of genummerde lijsten zijn.

Featured Snippet Voorbeeld

Wanneer jouw URL featured snippets bevat krijg je een #0 ranking binnen Google. Je snippet wordt direct onder de betaalde advertenties geplaatst en boven alle andere organische resultaten. 

Hoe krijg ik een featured snippet?

Google heeft altijd zelf nog in de hand welke URL een featured snippet krijgt. Het is wel belangrijk dat jouw content kwalitatief goed is, waardevol voor de websitebezoeker en antwoord geeft op de vraag van de zoeker. Denk ook aan de volgende vereisten:

  • Feitelijke informatie
  • Gebruiksvriendelijke tekst
  • Gebruik headings correct
  • Gebruik tabellen en/of lijsten
  • Maak gebruik van structured data

Voordelen van featured snippets

Featured snippets heeft veel voordelen voor SEO en voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Een opsomming van de voornaamste voordelen:

  • Google heeft door dat jouw URL waardevolle informatie heeft. Dit is dus een teken dat jouw website of SEO pagina goed in elkaar zit. 
  • Verhoogde CTR. Door de #0 ranking wordt jij als eerste organische resultaat getoond. Ook al wordt de vraag vaak al beantwoord met de snippet, zijn veel zoekers nog op zoek naar meer informatie.
  • Het geeft de zoekers een gevoel van autoriteit binnen jouw branche. 

Kwalitatieve backlinks en linkbuilding

Kwalitatieve backlinks mogen zeker niet ontbreken in deze SEO optimalisatie tips. Ook in 2022 zijn ze van belang. Zeker als het gaat om unieke domeinen die afkomstig zijn van websites die nog niet eerder naar jou hebben gelinkt. Het gaat niet om de hoeveelheid, maar wél om de kwaliteit van de backlink. Daardoor wordt jouw domein autoriteit steeds groter.

Door verstandig gebruik te maken van links kun je de domein rating van jouw website verhogen. Linkbuilding is een SEO techniek waarbij je linkt naar domeinen of pagina’s van andere websites én andersom. Als een gebruiker van de andere website op jouw link klikt, bijvoorbeeld in een blog, ontstaat er link juice. Ook dit is van invloed op de Google ranking.

Des te meer kwalitatieve links je hebt, des te meer invloed dat heeft op jouw score in de zoekmachines. Zeker als de crawlers van Google via de links naar betrouwbare websites worden gestuurd. De bots zien dit als een teken van vertrouwen in jouw website of pagina. Kwalitatieve links verkrijgen van hoogwaardige websites met een goede reputatie is dus ontzettend belangrijk. Zeker als je linkbuilding wilt gebruiken om de ranking te verbeteren. 

Ook niet onbelangrijk om te vergeten zijn interne links. Interne links zijn links die verwijzen naar een ander URL op je eigen website. Deze links dragen bij aan de structuur van je website, maar ook aan de gebruikersvriendelijkheid van de website. Dit kunnen bijvoorbeeld verwijzingen naar producten, diensten, eerdere blogs etc. zijn. Zo navigeer je de bezoeker makkelijker over jouw website én is het ook van belang voor je SEO score.

Ketting Zwartgrijs Linkbuilding

Gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring

De gebruiksvriendelijkheid heeft veel invloed op de ranking van jouw website in Google. De zoekmachines vinden het namelijk heel belangrijk dat hun gebruikers een goede ervaring hebben. Als een website niet overzichtelijk is of geen duidelijk navigatiemenu heeft, is dat van invloed op de positie binnen Google of andere zoekmachines. Zoals Yahoo of Bing. Een website met een responsive en gebruiksvriendelijk webdesign is belangrijk voor de SEO.

Google Search Console gebruiken: meten is weten

Maak gebruik van Google Search Console voor meetbaar meer resultaat. Met GSC kun je jouw website analyseren en gebruik maken van diverse diagnostische gegevens. Meten is ook binnen de SEO weten. Deze gegevens gebruik je dus om de website te optimaliseren.

Met Search Console van Google kun je bijvoorbeeld zien hoe je een specifieke pagina moet optimaliseren aan de hand van zoekwoorden. Je kunt ook bijhouden op welke trefwoorden je al ranked binnen de zoekmachine. GSC mag dus zeker niet ontbreken aan deze SEO tips.

Naast GSC zijn er natuurlijk ook nog andere tools die je kunt gebruiken voor het analyseren van jouw website SEO. Denk bijvoorbeeld aan Semrush of Ahrefs.

Zorg voor een veilige website

Het verschil tussen HTTP en HTTPS lijkt niet zo groot, maar een website met een SSL certificaat is toch écht veiliger. Ook de zoekmachines hechten hier waarde aan. Dat heeft een reden, want in 2022 zou elke website voorzien moeten zijn van HTTPS. Heb je dat niet? Dan heeft dat zonder meer invloed op de ranking binnen de zoekmachines.

Website en paginasnelheid

De snelheid waarmee jouw website pagina’s laden heeft ook invloed op de rankings binnen Google en de SEO. De snelheid is namelijk ook van invloed op hoe gebruiksvriendelijk een website is. 50% van de gebruikers verlaat een website als deze langer laadt dan 2,5 sec. Sinds de lancering van de Core Web Vitals update, is pagespeed nog belangrijker geworden voor de organische ranking.

Dat resulteert niet alleen in een hoog bouncepercentage, maar scheelt natuurlijk ook enorm veel verkeer en uiteindelijk ook potentiële klanten. Zorg er dus voor dat je jouw website en de pagina’s optimaliseert. Pas op met het gebruik van grote afbeeldingen of widgets. 

Tools die je kunt gebruiken voor het analyseren zijn o.a. PageSpeed Insights van Google, de Lighthouse Chrome Extensie van Google of GTmetrix.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw SEO strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we SEO zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online strategie of bij het inrichten van jouw SEO strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.