Wat zijn backlinks en hoe kom je eraan?
Wat zijn backlinks? Hoe kom je eraan en waarom zijn deze links zo belangrijk voor jouw website? Weten wat een backlink is en op welke manier je ze kunt verkrijgen is van belang voor de zoekmachine optimalisatie. Als je een goede strategie hanteert, verbeteren backlinks de ranking en autoriteit van jouw website. Dat betekent meer organisch verkeer. Daarvoor is het wel belangrijk dat je backlinks van hoge kwaliteit kunt genereren. Maar hoe doe je dat? En aan welke kenmerken moet een kwalitatieve backlink kunnen voldoen?
Een backlink is een link op een andere website die verwijst naar jouw webpagina. De links kunnen op verschillende manieren verschijnen. Bijvoorbeeld in een tekst of een blog, een afbeelding of onder een call-to-action knop. Backlinks zijn belangrijk voor de SEO omdat:
- Verwijzingen: backlinks zorgen ook voor meer informatie of aanbevelingen over een specifiek onderwerp. Als populaire domeinen verwijzen naar de inhoud op jouw website, dan kun je er vanuit gaan dat sommige lezers ook jouw website bezoeken.
- Geloofwaardigheid: backlinks staan voor Google symbool voor vertrouwen. Er wordt namelijk een specifieke pagina aanbevolen die zich op jouw website bevindt. Links uit meerdere bronnen zeggen wat over de geloofwaardigheid van jouw website.
- Ranking: deze links zijn één van de belangrijkste ranking factoren van Google. Des te meer backlinks, des te hoger jouw website zal ranken in de zoekmachines.
- Toegankelijkheid: een backlink maakt jouw website toegankelijk. Google gebruikt links om jouw webpagina’s sneller te kunnen vinden, crawlen en indexeren.
Voordat je leert hoe je backlinks kunt genereren, is het belangrijk om eerst de kenmerken van een hoogwaardige backlink te kennen. Een goede link moet aan 4 dingen voldoen:
- Autoriteit: de links moeten afkomstig zijn van websites met een hoge domein autoriteit. Zoals bekende merken en websites binnen jouw sector. Backlinks van lage kwaliteit kunnen de reputatie van jouw website én SEO behoorlijk beschadigen.
- Relevantie: een link moet ook relevant zijn voor jouw website. Google hecht waarde aan backlinks van websites binnen dezelfde niche. Ook de anchor tekst van een backlink moet relevant zijn. Dit helpt de lezers om de context van de link te begrijpen.
- Dofollow: deze backlinks zijn belangrijk voor jouw linkbuilding campagnes. Dat komt omdat ze link equity doorgeven tussen de website pagina’s. Nofollow links geven de autoriteit van het domein niet door. Voor SEO biedt dit dus minder voordelen.
- Verschillende bronnen: Google hecht meer waarde aan een diversiteit aan bronnen dan aan de hoeveelheid links. Je kunt dus beter 5 links van 5 verschillende websites genereren dan 100 backlinks van dezelfde bron verkrijgen.
Backlinks kun je op veel verschillende manieren verkrijgen. Zorg dat je de backlinks altijd organisch verkrijgt, Google straft namelijk websites die op een niet-legitieme manier aan linkbuilding doen.
1. Hoogwaardige content creëren voor backlinks
Eén van de meest effectieve technieken voor het verkrijgen van links is het creëren van hoogwaardige content. Ze zijn in staat om organische links te kunnen genereren. Zoals bijvoorbeeld tutorials en gebruikershandleidingen, maar bijvoorbeeld ook onderzoeken.
- Handleiding: met een handleiding kun je veel backlinks verkrijgen naar jouw website. Websites kunnen dit gebruiken als bron ter aanvulling van hun content.
- Wetenschappelijke artikelen: met op feiten gebaseerde artikelen verkrijg je hoogwaardige links. Zoals het verzamelen van statistieken uit diverse bronnen. Deze content biedt informatie die anderen als bron gebruiken voor hun argumenten.
2. Long-form artikelen publiceren
Een long-form artikel gaat tot het kleinste detail in op een specifiek onderwerp. Daarbij worden alle gerelateerde trefwoorden behandeld. Een goed voorbeeld van een long-form artikel waarmee je backlinks kunt genereren zijn gidsen over evergreen onderwerpen.
Dat betekent dat het onderwerp altijd interessant blijft. De content is bijvoorbeeld niet onderhevig aan mode of een seizoen. Deze teksten blijven voor langere tijd relevant. Je kunt het dus promoten zonder dat je belangrijke wijzigingen of updates hoeft door te voeren.
Ook het promoten van long-form artikelen is belangrijk als je backlinks wilt verkrijgen. Zoek naar relevante websites binnen jouw niche en benader ze. Leg uit op welke manier jouw long-form artikel een meerwaarde zal zijn voor hun gebruikers en lezers.
3. Testimonials schrijven
Testimonials zijn heel belangrijk voor de merkreputatie. Zeker als je weet dat ruim 90% van de consumenten eerst de testimonials of reviews lezen voordat ze een aankoop doen. Schrijf testimonials over producten om backlinks te verkrijgen van het betreffende bedrijf. Zij kunnen jouw review gebruiken op hun website als een manier van sociaal bewijs.
4. Link-gap analyse uitvoeren
Ook het analyseren van jouw concurrenten is een goede manier om jouw linkbuilding strategie te verbeteren. Zo kun je hun best presterende zoekwoorden, content en bronnen achterhalen. Met een link-gap analyse kun je ook identificeren naar welke bronnen ze linken. Met deze informatie kun jij je voordeel doen om meer backlinks te kunnen verkrijgen.
5. Gastbloggen
Gastbloggen is het schrijven van content voor andere websites. Jij schrijft het artikel in ruil voor een backlink. Niet elke website biedt deze mogelijkheden. Zoek daarom in Google naar het hoofdzoekwoord in combinatie met “schrijf voor ons”. Vervolgens kun je jezelf voorstellen aan dit bedrijf en direct een aantal suggesties doen voor het schrijven van gastblogs. Dit is een prima manier om backlinks te genereren van hoge kwaliteit.
6. Google Search Console gebruiken
Niet alleen het genereren van backlinks is belangrijk. Je moet er natuurlijk ook voor zorgen dat ze goed blijven presteren. Controleer en analyseer jouw backlink profiel dus regelmatig. Dat kun je het beste doen met Google Search Console. Hier kun je ook 404 fouten achterhalen én gebruik maken van nieuwe mogelijkheden voor het krijgen van backlinks.
- Dekkingsrapport: raadpleeg het dekkingsrapport binnen jouw Google Search Console regelmatig. Zo kun je zien wanneer andere websites linken naar niet-bestaande pagina’s op jouw website. Vervolgens kun je de backlink doorsturen naar de juiste URL.
- Gelinkte websites: dit rapport geeft je meer informatie over welke websites het meest naar jouw linken. Vervolgens kun je ze ook aansporen om extra backlinks te plaatsen.
- Gelinkte pagina’s: in deze sectie kun je zien welke webpagina’s de meeste backlinks opleveren. Gebruik deze informatie om te bepalen welk type content bij jouw strategie past.
Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inzetten van een linkbuilding strategie voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.