De online zichtbaarheid van jouw bedrijf of merk vergroten: waarom is dat belangrijk?

Trek nieuwe klanten aan door digitaal aanwezig te zijn
Inhoudsopgave:

De online zichtbaarheid vergroten van jouw bedrijf of merk is belangrijk. Jouw website bezoekers zijn de sleutel tot het succes van jouw onderneming of brand. Het aantrekken van voldoende unieke en nieuwe bezoekers is dus belangrijk. Dat bereik je door de zichtbaarheid te vergroten. Maar hoe doe je dat en waarom is dit van essentieel belang?

Wat is online zichtbaarheid en waarom is dat van belang?

Met zichtbaarheid wordt de aanwezigheid van een bedrijf of merk bedoeld. In dit geval binnen de omgeving waarin jouw doelgroep of de consument zich bevindt. Online dus! Een goede zichtbaarheid is belangrijk om voldoende bezoekers aan te kunnen trekken. Hoewel verkeer niet direct garant staat voor inkomsten, kun je deze gebruikers wél omzetten in betalende klanten of geïnteresseerde potentiële klanten. Dat maakt zichtbaarheid belangrijk voor jouw bedrijf. 

  • Gebruikers kunnen jouw website eenvoudig zelf vinden
  • Unieke dagelijkse bezoekers ondersteunen jouw bedrijf of merk
  • Draagt bij aan de merkreputatie en de marktpositie van jouw onderneming
  • Met online zichtbaarheid kun jij je beter onderscheiden van de concurrentie

5 tips! Zo zorg je ervoor dat je online zichtbaar bent

Het vergroten van de online zichtbaarheid is belangrijk voor de groei van jouw bedrijf of merk. Als mensen je eenvoudig kunnen vinden, vergroot dit de betrouwbaarheid van het merk of de onderneming. Dit heeft ook een positieve invloed op de winstgevendheid. 

Online gezien en gevonden worden kun je op verschillende manieren bereiken. Bijvoorbeeld door het begrijpen van jouw doelgroep en het actief aanwezig zijn op social media platformen. Ook SEO en het creëren van waardevolle content draagt hieraan bij. Net als het aangaan van samenwerkingen met andere gerelateerde merken, bedrijven of influencers. 

1. Meer inzicht in jouw doelgroep

Jouw doelgroep is het meest geïnteresseerd in jouw bedrijf of merk. Deze groep bezoekers deelt vaak ook dezelfde demografische kenmerken. Zoals leeftijd en geslacht of hobby’s. Je weet dus ook waarom deze groep baat heeft bij jouw brand of onderneming. Met deze informatie kun je de USP’s of Unique Selling Points van jouw bedrijf bepalen. Met dit inzicht kun je de juiste marketingstrategie bepalen én de online zichtbaarheid vergroten. 

Naast inzicht is het ook belangrijk om de interactie aan te gaan met jouw doelgroep en publiek. Bijvoorbeeld via social media. Post regelmatig nieuwe content en reageer actief op opmerkingen en vragen. Organiseer leuke weggeefacties of biedt kortingen aan. Ook kun je online webinars of evenementen organiseren waarin je waardevolle informatie kunt delen. 

2. Maak gebruik van social media

Ruim 60% van de mensen wereldwijd is in het bezit van een actief social media account. Het promoten van jouw bedrijf of merk op Facebook, Instagram of Twitter kan dus zeer lucratief zijn om de online zichtbaarheid te verbeteren of vergroten. Ook kun je nieuwe klanten aantrekken. Kies 1 of 2 platformen waarop jouw doelgroep het meest actief is en zorg dat je een ijzersterke social media strategie opzet. Deel waardevolle content, maak gebruik van campagnes of werk samen met influencers. Om jouw doelgroep nog meer te betrekken bij jouw brand, kun je gebruik maken van User Generated Content.

Man Met Camera Op Strand Content Creator

3. Waardevolle content creëren

De online zichtbaarheid van jouw merk, product of bedrijf verbeteren doe je ook met het creëren van waardevolle content. Deze moet afgestemd zijn op de behoefte van jouw doelgroep. Gebruik relevante zoekwoorden en bespreek de pijnpunten van deze groep. Op deze manier kun je jouw positie en zichtbaarheid binnen de zoekmachine vergroten. 

De content moet waardevol zijn. Dat betekent dat je onderzoek moet doen naar het onderwerp van de inhoud. De content moet uniek zijn, maar ook meerwaarde bieden. Op deze manier kun jij je profileren als een ervaringsdeskundige. Dit heeft niet alleen een positieve invloed op de zichtbaarheid, maar draagt ook bij aan het klantvertrouwen. 

4. Zoekmachine optimalisatie en SEA

Zoekmachine optimalisatie of SEO zorgt ervoor dat jouw website beter presteert en dus ook beter zichtbaar is binnen de zoekmachines. Gebruik de juiste zoekwoorden op de juiste plaatsen. Bijvoorbeeld in de content, de meta omschrijving, de paginatitels en de alt-teksten. 

Bepaal de belangrijkste marketingkanalen voor jouw merk of bedrijf en maak gebruik van social media en e-mailcampagnes. Met Google Analytics krijg je meer inzicht in de prestaties van een campagne. Bijvoorbeeld of het de zichtbaarheid van jouw bedrijf heeft verbeterd.  

Daarnaast is het belangrijk dat jouw website ook geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet voor hun dagelijkse activiteiten. Zoals het bezoeken van social media platformen, mobiel surfen, shoppen én betalen. Een mobielvriendelijk webdesign draagt bij aan een goede gebruikerservaring en vindbaarheid.  

Naast SEO kun je ook gebruik maken van SEA om meer online aanwezig te zijn. De afkorting staat voor Search Engine Advertising ofwel, zoekmachine adverteren. Het principe van betaalde advertenties is om helemaal bovenaan gepositioneerd te worden op een zoekwoord in de resultaten van de zoekmachines. Door gebruik te maken van zoekmachine adverteren, kun je extra websiteverkeer werven. Deze bezoekers haal je vervolgens naar jouw website.

5. Samenwerken met andere merken

Samenwerken met andere merken in dezelfde branche is een geweldige manier om de online zichtbaarheid van jouw merk of bedrijf te vergroten. Natuurlijk kun je op deze manier ook waardevolle relaties en een netwerk opbouwen. Zoek de juiste merken om mee samen te werken. De samenwerking moet uiteraard voordelen bieden voor beide partijen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor gastblogs. Deze content moet voor beide bedrijven interessant zijn.

Verbeterde online zichtbaarheid begint met een strategie

Om goede resultaten te kunnen boeken, is het belangrijk om eerst een strategie te bepalen. Het is ook van belang om te bepalen welke van de bovenstaande tips van toepassing zijn op jouw merk of bedrijf. Je hoeft niet direct alle mogelijkheden toe te passen. Ook het stellen van prioriteiten en het opmaken van de juiste strategie is van belang. Denk bijvoorbeeld na over de tools die je eventueel wilt gebruiken en het budget dat je beschikbaar hebt.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het verhogen van jouw online zichtbaarheid? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het verhogen van jouw online zichtbaarheid? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.