User generated content: In 5 inspirerende stappen van klant naar ambassadeur

De ins and outs van UGC
Inhoudsopgave:

De term UGC is geen nieuwe trendy variant van de UGG boots. Nee, het is niets meer dan de afkorting van user generated content. Misschien heb je ooit al wel van deze term gehoord, misschien ook niet, of misschien ben jij wel een UGC-expert. Één ding is zeker, de contentvorm is enorm waardevol. Het kan zeker geen kwaad om tijd te besteden aan het verbeteren van dit onderdeel van je content strategie. Go from zero to hero in de ogen van je klant met behulp van de volgende 5 stappen.

Wat is user generated content? 

Zoals de term user generated content eigenlijk al zegt, is het content gemaakt door gebruikers van een merk of bedrijf. Het key element van user generated content is de organische vorm van de content. Het zijn dus onbetaalde en niet-gesponsorde berichten, waarin consumenten hun echte en eerlijke aanbeveling delen. Het kan zo simpel zijn als iemand die tweet over zijn favoriete restaurant of iemand die een foto post van zijn nieuwe sneakers en het merk tagt in de post. Content van elke soort kan de vorm aannemen van user generated content. Van afbeeldingen, reviews en blog post tot social media posts en nog veel meer.

Waarom is het voor jouw bedrijf zo belangrijk?

De kans is klein dat je een product of dienst aanschaft van een organisatie die je niet helemaal vertrouwd. Dit is waar UGC een waardevolle rol in kan spelen. User generated content creëert het sociale bewijs dat jouw merk of bedrijf echt zo geweldig is. Dit bewijs komt van iemand anders dan jijzelf. Deze objectieve(re) content van een medeconsument voelt geloofwaardiger aan voor een potentiële klant. 

Het voelt als een vriend of familielid die je een nieuw product aanraadt. Dit maakt user generated content een enorm effectieve marketingstrategie. Want wie vormen een beter uithangbord voor je organisatie dan de klanten zelf? Daarnaast is UCG ook een uitstekende manier om klanten te betrekken bij je marketingproces. Het genereren en delen van user generated content als merk is een leuke en krachtige manier om een wederzijdse relatie tot stand te brengen. Als extra bonus zijn er vaak minder tot geen kosten verbonden aan deze contentvorm. Twee vliegen in één klap, toch?

Het effectief inzetten van UGC

GoPro voorbeeld

GoPro is een merk dat fantastische content deelt door simpelweg content te reposten dat is gemaakt door fans. GoPro deelt en promoot regelmatig indrukwekkende user generated content op hun YouTube-kanaal. Doordat de GoPro video’s van fans gedeeld worden, raken steeds meer gebruikers enthousiast om hun eigen GoPro experience te delen. De ultieme marketing cycle.

Hoe haal je het meeste uit een UGC strategie?

Nu duidelijk is wat het betekent en waarom het belangrijk is, wordt het tijd om dieper te duiken in de vijf stappen om een effectieve user generated content strategie op te stellen.

Het kiezen van je user generated content platform

STAP 1. First things first, de eerste stap in je user generated content strategie is het bepalen van het platform. Wordt een expert van je doelgroep en kom erachter wat de beste plaats is om de content te zoeken, te vragen of om zelf te posten. Vervolgens is het belangrijk te weten welk platform geschikt is voor welke type content. 

Instagram is bijvoorbeeld het mekka voor het delen van foto’s. TikTok daarentegen is het perfecte platform voor het delen van korte, trendy en viral video’s. Twitter is the place to be om leuke quotes en hashtags te delen. Door strategisch te kiezen waar je user generated content zoekt en plaatst, is het mogelijk om meer betrokkenheid te genereren.

Bepaal je doelstellingen

STAP 2. Net als ieder element van je contentstrategie, heeft ook je user generated content strategie doelstellingen en richtlijnen nodig om succesvol te zijn. Vaak sluiten deze doelstellingen aan bij de bredere contentstrategie. Denk bijvoorbeeld aan een hogere merkbetrokkenheid, een verhoogd conversiepercentage, content creatie of het versterken van het merkvertrouwen.

Durf je publiek om content te vragen 

STAP 3. Je kunt urenlang zoeken op verschillende platformen naar UGC die je kunt gebruiken, maar je kunt ook klanten vertellen waar je naar op zoek bent en hen aanmoedigen dit te creëren. Bijvoorbeeld door gebruikers van jouw product/dienst te vragen deel te nemen aan een wedstrijd of door simpelweg een vraag te stellen. Let wel op: soms lijkt het alsof gebruik van content waarin je merk wordt vermeld vrij spel zou moeten zijn, maar dit is niet altijd het geval. Vraag daarom altijd om toestemming van de gebruiker voordat je de content repost.

Een community opbouwen

STAP 4. User generated content stimuleert niet alleen een band tussen merk en klant, maar het kan ook klanten met elkaar verbinden. Het community-gevoel versterken kan een merk veel voordelen opbrengen. Community building bouwt je geloofwaardigheid verder op en stimuleert de gebruikers verder de marketing funnel in.

Cement Uitsmeren Community Opbouwen

Analyseren van de resultaten 

STAP 5. Meten is weten. Wat je doelstellingen ook zijn, benchmarking is een must. Als je wilt weten of je user generated content strategie werkt, is het belangrijk om inzichten te krijgen in welke type content en welke platformen de meeste betrokkenheid en groei opleveren. Ontdek de cijfers om op te bouwen met data-analyse, zodat je een UGC strategie kan creëren die werkt voor jou.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing strategie of bij het inrichten van jouw UGC strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing strategie of bij het inrichten van jouw UGC strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.