Een ijzersterke social media strategie opzetten

Let hierop bij het inrichten van jouw socials
Inhoudsopgave:

Social media. 20 jaar geleden nog een onbekend begrip, tegenwoordig voor veel mensen een fulltime baan. Facebook, Instagram, TikTok, allemaal kanalen om als bedrijf in contact te komen met je doelgroep. Maar hoe begin je hier nou aan? Wat is een goede strategie om aan de slag te gaan met social media? In deze blog vertellen wij je alles over social media en geven we tips hoe je het beste kunt halen uit jouw social media kanalen.

Een goed begin is het halve werk

Voor je begint met posten, is het goed om een basis te leggen. Start dus met een klein onderzoek over jouw doelgroep. Wie en waar zijn ze? Spreken ze allemaal Nederlands of kun je beter in het Engels communiceren? Wat vinden ze interessant? Wanneer je weet wie je doelgroep is, kun je de social media strategie beter op hen afstemmen. De content die je gaat plaatsen zal perfect aansluiten bij jouw doelgroep. 

In de statistieken op Facebook en Instagram kun je de gegevens over jouw doelgroep inzien. Zo kun je bijvoorbeeld achterhalen wanneer zij het meest actief zijn. 

Kies je social media kanalen

Nu je informatie over je doelgroep hebt verzameld, kun je kiezen op welke kanalen je hen wil bereiken. Let hier op welke social media kanalen jouw doelgroep het meest aanwezig is. 

Om de keuze wat makkelijker te maken, hebben we een korte samenvatting van een aantal grote social media kanalen opgesteld. Lees ook eens onze blog met 11 relevante en effectieve social media tips!

Facebook

De gebruikers op Facebook zijn vooral millennials en de generaties daarboven. Voor vooral gepensioneerden lijkt dit kanaal ook nog erg interessant. Op Facebook worden vooral foto’s en video’s gedeeld met een beschrijvende tekst. Het is een kanaal waar nog veel wordt gereageerd en gediscussieerd in de comments. 

Instagram

Op Instagram zijn vooral gebruikers tussen de 20 en 29 jaar te vinden. De millennials zijn dus de grootste groep op dit kanaal. Op Instagram ligt de focus op dit moment op video content, maar er worden ook nog veel afbeeldingen gedeeld. Dit platform is interessant om producten te belichten met behulp van influencers.

TikTok

TikTok is echt een platform voor de jeugd van tegenwoordig. Dan bedoelen we niet de populaire hiphopgroep, maar letterlijk de jeugd van tegenwoordig. De grootste groep gebruikers zijn jongeren uit de Gen Z generatie, alhoewel het aantal 25-plussers op de app steeds blijft groeien. Op TikTok worden enkel video’s geplaatst. Wil je ook adverteren op TikTok? Lees dan onze blog met tips voor TikTok advertising!

LinkedIn

Het platform voor professionals. De grootste groepen op LinkedIn zijn mannen van 20 tot 39 jaar en 40 tot 64 jaar. De content is vooral gericht op het bedrijfsleven en heeft dus een andere insteek dan de andere social media kanalen.

Pinterest

De gebruikers op Pinterest zijn vooral vrouwen tussen de 20 en de 40 jaar. Op dit platform worden vooral afbeeldingen gedeeld die dienen ter inspiratie. Het is dan ook een kanaal waar content een langere houdbaarheidsdatum heeft. 

Dame Paars Haar En Shirt

Laat zien wie je bent

Wanneer je de kanalen hebt gekozen en deze hebt ingevuld met een profielfoto en catchy biografie, kun je gaan denken aan content. 

Sinds de komst van TikTok is video steeds belangrijker geworden op veel social media kanalen. En laten we even eerlijk zijn: bewegend beeld valt ook een stuk meer op. Om te zorgen dat jouw bedrijf goed uit de verf komt in je social media content, is het belangrijk om kwalitatief hoog beeldmateriaal te schieten. 

Bedenk wat jouw doelgroep wilt zien en wat voor content het beste past bij het kanaal. Zo is het goed om af te wisselen tussen persoonlijke content, aangeboden diensten of producten, interessante externe bronnen of user generated content. Ook moet je rekening houden met het algoritme van het sociale kanaal. Er zijn verschillende punten om op te letten om alles uit het algoritme te halen en je post zo goed mogelijk te laten presteren.

Laat in je content jouw eigen stijl zien om herkenbaar te blijven bij de doelgroep. Door ook nog eens waardevolle content te delen met informatie waar je doelgroep iets van leert of inspiratie van opdoet, vergroot je de kans op engagement: liken, reageren of delen. 

Plan je social media berichten in

Consistent posten is belangrijk om te groeien op social media, maar voor veel mensen is dit een hele uitdaging. Om het makkelijker te maken, zijn er verschillende tools waarmee je je posts vooruit kunt plannen. 

Je posts vooruit plannen kan ook juist helpen om actueel te blijven. Verkoop je hondenspeeltjes? Dan kun je al een post plannen voor dierendag op 4 oktober!

Verschillende tools om je posts in te plannen zijn: Facebook Business Manager, Later of Hootsuite.

Blijf in contact

Social media gaat niet alleen over het zenden van jouw eigen boodschap. Het geeft je ook de kans om naar je doelgroep te luisteren en met hen in gesprek te gaan. Dit helpt ook mee om je content beter te laten presteren voor het algoritme.

Wees dus na het posten ook nog actief op de social media kanalen. Roep engagement op door vragen te stellen en like en reageer op de comments van je volgers. Hoe meer engagement op je posts, hoe beter deze zullen presteren.

Boost je organische social media posts

Om nog meer mensen buiten je volgers te bereiken, kun je een post betaald promoten. Voor een klein bedrag per dag komt je post als advertentie terecht bij mensen buiten je huidige cirkel. Je kunt zelf kiezen bij wie jouw post terecht komt en met welk doel. Meer volgers, website bezoekers of gewoon meer bereik? Het kan allemaal met social media advertising.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inrichten van jouw social media strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inrichten van jouw social media strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.