Social media tips voor 2022
Ook in 2022 zijn er weer voldoende social media tips die we graag met je willen delen. Door het aanpassen van je hashtags, het creëren van soft content en het gebruik van tools die jouw planning vereenvoudigen, kun je jouw positie binnen de digitale marketing wereld nog verder verbeteren. Dit zijn 11 social media tip voor 2022.
Lees verder voor 11 social media tips waarmee je jouw online aanwezigheid in 2022 kunt verbeteren.
1. Je hashtags aanpassen
Zijn de hashtags die je gebruikt voor jouw bedrijf of merk uniek? Weet je zeker dat jouw bestaande én nieuwe klanten je daardoor kunnen vinden? Hashtags gebruik je om je bereik te vergroten. Maak dus gebruik van een tool die je helpt bij het vinden van de meest ideale hashtags. Het kan jouw bereik verbreden en je social media berichten populairder maken. Zorg daarnaast dat je niet bij elk bericht dezelfde hashtags plaatst. Het is belangrijk om voor elke post relevante hashtags te gebruiken!
2. Soft content creëren
Creëer soft content voor jouw social media kanalen. Deze kun je gebruiken als afwisseling tussen de wat serieuzere posts. Denk hierbij aan beoordelingen van klanten, interviews of bedankt-video’s. Soft content is materiaal dat jouw publiek lekker makkelijk wegleest of prettig vindt om naar te kijken. Deze content kun je afwisselen met posts die zich voornamelijk richten op de verkoop. Het zal je verbazen hoeveel meer likes en engagement je hiervoor terugkrijgt. Je kunt hier ook User Generated Content voor inzetten.
3. Werken aan je huisstijl
Is elke social media post voorzien van jouw huisstijl? Vaak vergeten bedrijven tijd en moeite te steken in het creëren van posts met het juiste lettertype, logo en kleurenschema. Voor je klanten is het heel fijn als ze je kunnen herkennen aan je huisstijl. Natuurlijk zorg je er hiermee ook voor dat je altijd professioneel overkomt. Herkenning zorgt voor vertrouwen.
4. Plan interessante content consistent
Hoe vaak plaats jij berichten op jouw social media kanalen? Een inactieve social media pagina schrikt nieuwe of toekomstige klanten af. Je wekt namelijk de indruk dat je niet actief of zelfs afwezig bent. Consistentie is de sleutel tot succes als het gaat om social media. Blijf relevant door content te posten dat tegemoet komt aan de interesses van jouw doelgroep.
5. Planning tools gebruiken
Nog een goede social media tip voor 2022 is het gebruik van tools die jouw planning makkelijker maken. Er zijn veel fantastische tools waarmee je jouw content van tevoren kunt inplannen, bijvoorbeeld Hootsuite. Vervolgens worden de posts automatisch gepubliceerd. Zo zorg je ervoor dat belangrijke content ideeën niet zomaar worden vergeten.
6. Houd je afbeeldingen zo puur mogelijk
Als je social media advertenties wilt plaatsen, zorg er dan voor dat de afbeeldingen die je gebruikt zo puur mogelijk zijn. Met andere woorden, zorg ervoor dat ze niet te veel tekst bevatten. Je zult merken dat je advertentie beter presteert als deze voornamelijk op afbeeldingen is gebaseerd. Probeer niet meer dan 20% tekst over de afbeelding te gebruiken. Houd het dus vooral puur en eenvoudig.
7. Sharing is caring oftewel delen is lief
Sharing is caring. Een uitspraak waarbij het mes zeker aan 2 kanten snijdt. Deel dus vooral de posts van bedrijven waarvan de inhoud past bij jouw merk, product of onderneming. De kans is namelijk heel groot dat jouw doelgroep dit ook interessant vindt om te lezen. Daarnaast bouw je hierdoor ook aan jouw eigen naamsbekendheid en klantvertrouwen.
8. Data gebruiken voor nieuwe en verfrissende inzichten
Ook het slim gebruiken van gegevens mag niet ontbreken in deze lijst met social media tips voor 2022. Door het analyseren van de door jou verzamelde gegevens, kun je jouw social media strategie aanpassen en verbeteren. Het geeft je ook inzicht over hoe jouw doelgroep denkt over jouw bedrijf. Welke posts werken wel en welke berichten juist niet?
9. Sluit je aan bij relevante Facebook groepen
Je doelgroep uitbreiden doe je ook door lid te worden van Facebook groepen die relevant zijn voor jouw merk, product of branche. Binnen deze groepen kom je namelijk heel makkelijk in contact met gelijkgestemden én bedrijven. Op deze manier kun je ook langdurige samenwerkingen aangaan en netwerken. Jezelf aansluiten bij gerelateerde Facebook groepen zorgt ook voor meer publiciteit en naamsbekendheid voor jouw bedrijf.
10. Haal wat positiefs uit negatieve ervaringen
Elk bedrijf heeft wel eens te maken met ontevreden klanten. Met de komst van social media en internet, uitten ze deze kritiek vaker digitaal dan in een één-op-één gesprek. Verwijder negatieve recensies dus niet, maar maak er gebruik van. Zie het als een kans om een ontevreden koper te veranderen in een potentiële vaste klant. De moeite die je doet om een probleem naar tevredenheid op te lossen wordt zeer gewaardeerd. Niet alleen door de persoon in kwestie, maar ook door mensen die in de toekomst zaken met je willen doen.
11. Wees voorbereid op de toekomst
Als laatste social media tip is het belangrijk om je voor te bereiden op de toekomst. Dat is natuurlijk altijd van belang, maar zeker voor wat betreft jouw social media kanalen. Je wilt voorkomen dat jouw kanaal of account ineens wordt geblokkeerd en niet meer toegankelijk is. Bijvoorbeeld omdat je de voorwaarden van het platform onbewust hebt overtreden. Zorg er dus voor dat jouw Facebookpagina 2 beheerders heeft.
Zo heb je altijd een veilige back-up en zorg je ervoor dat jouw pagina bereikbaar blijft voor jezelf. Als een beheerder of een social media account eenmaal geblokkeerd is, is het moeilijk om dit te laten herstellen. In veel gevallen resulteert het in een permanente ban waardoor je dus ook al jouw volgers verliest. Iets wat je dus liever wilt voorkomen.
Om te zorgend dat je het maximale haalt uit jouw social media kanalen, is het slim om gelijk te beginnen met het toepassen van bovenstaande social media tips. Zorg ook dat je aanwezig bent op de juiste platformen om jouw doelgroep te bereiken. Zo is TikTok perfect voor het bereiken van een jongeren en Instagram voor het delen van visuele content. Ook komen er nog altijd nieuwe social media kanalen bij. Denk bijvoorbeeld aan BeReal.
Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online strategie of bij het inrichten van jouw social media kanalen? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.