Tips voor TikTok advertising in Nederland

Hier worden hypes geboren
Inhoudsopgave:

Wil jij je doelgroep veranderen in fans voor je toffe merk? Dan is adverteren op TikTok een absolute must. Insta is hot, maar TikTok is on fire! Dit is waar hypes geboren worden.

Wat is TikTok?

TikTok werd geboren als Musical.ly, waarmee je kon playbacken en dit kon delen met de wereld. Toen het platform veranderde in TikTok en er ook andere content op verscheen, schoten de gebruikersaantallen de lucht in. 

Op TikTok maken gebruikers korte filmpjes, bewerken deze en delen ze deze met de wereld. Veel video’s doen iets met dans, één van de redenen waardoor TikTok is uitgegroeid tot hét kanaal voor jongeren. Het social media platform maakt een explosieve groei door. 

Wereldwijd is TikTok meer dan 1 miljard keer gedownload. In 2021 zaten 1,7 miljoen Nederlanders op TikTok, een jaar later waren dat er al 3 miljoen. Gemiddeld zitten deze gebruikers 52 minuten per dag op de app. Facebook is met 10,3 miljoen gebruikers nog steeds groter, maar TikTok heeft een veel duidelijkere doelgroep. Hoewel zelfs de wat oudere jongeren TikTok beginnen te ontdekken, maken jongeren (6-24 jaar) nog altijd het grootste deel (80%) van de gebruikers uit. Vooral Generatie Z is dus te vinden op het platform. Zorg dat je jouw contentstrategie hierop aanpast.

TikTok marketing

Met een beetje fantasie kun je van elk social media platform een FUEL-IGNITE-EXPLODE marketingmachine maken. Het duurde dan ook niet lang voordat influencers TikTok ontdekten. Het platform zelf biedt ook advertentiemogelijkheden. Als online marketeer biedt dat prachtige kansen om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen.

Fuel Ignite Explode HYPD Model Compressed

Een eigen account

Het aanmaken van een eigen account is stap 1 als je serieus TikTok advertising wilt inzetten. Alleen op je eigen account heb je 100% controle over de content en kun je werken aan organische groei van je fanbase onder gebruikers uit Nederland. 

Dit werkt ook als je nog géén followers hebt. Een van de meest gebruikte pagina’s op TikTok is de For You pagina die een eindeloze stroom video’s laat zien, samengesteld door het algoritme. 

Is het op andere sociale media lastig om gespot te worden door niet-volgers, via de For You pagina kun je jouw brand in de schijnwerpers zetten bij een heel nieuw publiek. Ook als je nog geen followers in Nederland hebt.

Tips voor TikTok advertising op je eigen kanaal

  • Spring in op bestaande trends met een #hashtagchallenge voor maximale exposure. Laat gebruikers creatief zijn en maak de challenge uitdagend, maar niet té moeilijk.
  • Zorg voor de juiste balans tussen fun en marketing
  • Zorg voor afwisseling in product placement. Elke TikTok moet er uniek uitzien.
  • Plaats regelmatig nieuwe content
  • Durf te lachen, TikTok draait om plezier!

TikTok advertising via influencers

Een eigen kanaal is enorm waardevol, maar gebruikers zijn zich er (meestal) van bewust dat je hen probeert te beïnvloeden. Influencers zijn vertrouwde gezichten die jouw brand een stuk bekender te maken. Nederland kent al een paar grote influencers. Scottsreality (32,6 miljoen volgers, 760 miljoen likes), is een echte TikTok celeb.

Tips voor TikTok advertising via influencers

  • Op niche-kanaal TikTok zeggen cijfers niet alles; wellicht heb jij meer aan een wat kleinere, maar veel gerichtere influencer. Zet daarom in op TikTok influencers die passen bij jouw boodschap. Kies waar mogelijk voor langere samenwerkingen
  • Vergeet de Call-to-Action (CTA) niet

TikTok advertising

Sinds kort kun je via TikTok ook betaalde advertising draaien. Hiermee kun je in no-time een groot publiek bereiken. TikTok advertising biedt verschillende advertentiemogelijkheden aan en zet jou aan het roer, net zoals bij andere advertentieplatformen. Je bepaalt zelf je budget, je planning en je doelgroep (locatie, leeftijd, gender, en nog veel meer).

In-Feed ad

In-Feed ads lijken net op een normale TikTok en komen voorbij op de For You page tijdens het scrollen. Hierdoor is niet het meteen duidelijk dat het hier om een advertentie gaat, wat weer irritatie scheelt. Het risico is dat in-feed ads wel makkelijk voorbij gescrolld of geskipt kunnen worden. Het is dus belangrijk in de eerste 3 seconden de aandacht van de kijker te vangen.

Brand Takeover

De Brand Takeover advertenties komen meteen in beeld bij het openen van de app. Deze advertentie neemt het hele beeld over en kan niet zomaar weg worden gescrold. Deze vorm TikTok ad zorgt voor een groot bereik, maar daar staat dan ook een hoge prijs tegenover.

TopView advertising

De TopView ad lijkt op de Brand Takeover, maar dan anders. In plaats van meteen omhoog te komen bij het openen van de app, gunt deze advertentie de kijker iets meer tijd. Een TopView ad is de eerste in-feed post die verschijnt op de For You page. Deze TikTok ad heeft ook erg veel bereik, maar net iets minder dan de Brand Takeover.

Tips voor betaalde TikTok Advertising

  • Gebruik 9:16 format video’s om het hele scherm te benutten.
  • Video’s die 21-34 seconden duren zijn het meest effectief
  • Gebruik closed captioning om meer mensen te bereiken
Typemachine Be Amazing Tiktok Advertising

TikTok advertising voor jouw brand

TikTok kan soms best verwarrend zijn. Het is een snel en dynamisch medium. Je moet er echt constant bovenop zitten. Maar jij hebt meer te doen. Daarom staat HYPD voor je klaar. We helpen je met het bedenken van jouw digital strategy en voeren deze uit. Wij bouwen jouw community en zijn altijd on top of things.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online strategie of bij het inrichten van jouw TikTok strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online strategie of bij het inrichten van jouw TikTok strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.