Wat is e-mailmarketing?

Een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie
Inhoudsopgave:

Wat is e-mailmarketing? Waarom is deze vorm van marketing belangrijk en hoe zet je een succesvolle campagne op? E-mail is één van de eerste digitale vormen van communicatie. Wereldwijd worden dagelijks ruim 300 miljard mailtjes verzonden en ontvangen. Daarom vormt het een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing uitgelegd

Met e-mailmarketing kun je de doelgroep heel direct bereiken. Namelijk in hun inbox. De mail kan informatieve content bevatten, maar ook een product of dienst promoten. Bijvoorbeeld met als doel het vergroten van de merkbekendheid of het genereren van leads. Deze vorm van marketing wordt ook gebruikt om klanten geïnteresseerd te houden of om een sterke klantrelatie op te kunnen bouwen. Dat kan heel gericht en natuurlijk persoonlijk.

E-mailmarketing als onderdeel van de marketingstrategie

Bijna de helft van alle grote bedrijven en merken ziet e-mailmarketing als effectief middel voor het verhogen van het conversiepercentage. Het is een betrouwbare en makkelijke manier om de doelgroep direct te kunnen bereiken. Eén van de voordelen is bijvoorbeeld de gebruiksvriendelijkheid. Als je gebruikmaakt van e-mailmarketing automation of een tool gebruikt, kun je deze vorm van marketing heel eenvoudig gebruiken voor campagnes. 

Er zijn tal van templates en sjablonen beschikbaar die je daar geschikt voor zijn. Daarnaast blijven e-mailadressen vaak voor langere tijd verbonden aan één persoon. Niemand verandert zomaar van e-mailadres. Daardoor blijf je langer en makkelijker in contact met jouw publiek, klanten of doelgroep. De gegevens die je met e-mailmarketing genereert, kun je gebruiken voor analyses. Zo krijg je bijvoorbeeld een goede indruk van wat jouw klanten belangrijk vinden of hoe ze omgaan met jouw merk, product of dienst.

Waarom deze vorm van marketing gebruiken?

Elke dag worden we overspoeld met informatie en content. Daarom is het voor een bedrijf moeilijk om de aandacht te trekken of te communiceren met hun doelgroep. Met e-mailmarketing is dat eenvoudiger. Het is namelijk een vorm van één-op één contact. Andere redenen om als bedrijf of ondernemer gebruik te maken van e-mailmarketing:

Klantloyaliteit

Klantloyaliteit is belangrijk. Ook e-mailmarketing draagt daaraan bij. Het is een manier om een klantenkring op te bouwen omdat je de (potentiële) klant het gevoel geeft erbij te horen. Je kunt de communicatie per e-mail namelijk net zo persoonlijk maken als je wilt. Daardoor voelen consumenten zich verbonden met jouw bedrijf, dienst, product of merk. 

Merkbekendheid 

Via e-mailmarketing kun je direct en persoonlijk communiceren met de ontvanger. Als jouw e-mail in de inbox van de ontvanger terechtkomt, ben je dus toegelaten tot zijn of haar privéruimte. Dat gebeurt niet zomaar. Jouw merk is dus speciaal genoeg om hier een plekje te krijgen. Je blijft in de gedachten van de klant en houdt de interesse springlevend. 

Promotionele doeleinden

Een e-mail kan een promotiecode bevatten, informatie over de lancering van een nieuw product of bijvoorbeeld de aankondiging van een evenement. Met e-mailmarketing informeer je jouw klanten heel doeltreffend en persoonlijk. Je kunt namelijk ook rekening houden met verjaardagen of speciale data. Ook follow-up mails zijn mogelijk.  Bijvoorbeeld als de klant producten in het winkelwagentje heeft gestopt, maar de check-out niet heeft doorlopen. 

Waar rekening mee houden bij het versturen van elektronische post?

Als je een campagne wilt opzetten met e-mailmarketing heb je een lijst met mailcontacten nodig. Deze adressen zijn afkomstig van mensen die er heel bewust voor hebben gekozen om e-mails van jouw merk of bedrijf te ontvangen. Verstuur dus geen mails naar adressen of mensen waar je geen expliciete toestemming van hebt. Spam of ongewenste e-mails worden over het algemeen niet echt gewaardeerd. Daarnaast is dit ook weinig effectief. 

Je weet namelijk niet of deze mensen geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Voor e-mailmarketing op relatief grote schaal is ook een tool voor automation handig. Daarmee kun je e-mails genereren en verzenden naar een groot aantal ontvangers tegelijk. Naast diverse praktische functies verzamelen deze tools ook bruikbare gegevens. 

Oldschool Mailbox

De voordelen van marketing per e-mail

  • Je weet dat de e-mails worden ontvangen door mensen die écht geïnteresseerd zijn in wat jouw bedrijf te bieden heeft. Het bereik dat je hebt, is namelijk gebaseerd op toestemming. Daardoor kun je de betrokkenheid bij jouw merk of product verhogen. 
  • Jij hebt invloed op de relaties die je opbouwt met je abonnees. Je hebt dus meer controle met e-mailmarketing. Je hoeft geen rekening te houden met een algoritme. Ook profiteer je met een e-mail van direct contact en een persoonlijke communicatie. Je bereikt een potentiële klant of abonnee op het moment dat hij of zij dat wenst. 
  • De resultaten van een e-mailmarketing campagne zijn ook meetbaar en schaalbaar. Je beschikt over de gegevens die door de campagne worden gegenereerd. Je kunt e-mailmarketing makkelijk opschalen tegen geringe kosten. Zeker met automation.

In 4 stappen naar je eerste e-mailmarketing campagne

Wil je een e-mailmarketing campagne opzetten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag op weg.

1. Het marketingdoel bepalen

Stel voor het verzenden van een e-mailcampagne het doel vast. Wat wil je bereiken met de marketing e-mail die je gaat verzenden? Stem het doel waar mogelijk af op het bedrijfsdoel. 

2. Soort campagne bepalen

Het type campagne stem je af op basis van de doelstelling die je onder stap 1 hebt bepaald. Er zijn diverse mogelijkheden. Maar welk type je ook kiest, een call-to-action of CTA mag nooit ontbreken. Zo maak je de ontvanger duidelijk welke stap hij of zij vervolgens moet nemen. Een CTA verhoogt de click-through-rating of CTR. Daardoor genereer je meer leads. 

Bekendmaking

Dit type e-mails gebruik je om de mensen op jouw maillijst te informeren over iets nieuws. Zoals een aankomend evenement, een nieuw product, merk of dienst. E-mails voor een bekendmaking bevatten vaak informatieve content. 

Uitnodiging

Deze e-mails worden gebruikt om jouw bestaande of potentiële klanten uit te nodigen voor een evenement. Zoals een online webinar of een koopavond bijvoorbeeld. Het doel is meer naamsbekendheid creëren en het enthousiasmeren van de doelgroep om zich in te schrijven voor het betreffende evenement. 

Nieuwsbrief

Ook een nieuwsbrief maakt onderdeel uit van e-mailmarketing. Vaak gaat de nieuwsbrief over één onderwerp. Zoals de lancering van een product. Met nieuwsbrieven zorg je ervoor dat jouw bedrijf of merk onder de aandacht blijft. Lees ook eens onze blog met tips voor het schrijven van een nieuwsbrief!

Promoties

Als laatste horen ook promotionele e-mails bij deze vorm van marketing. Ze bevatten een aanbieding of een kortingscode om de verkoop te stimuleren. 

3. Campagne lanceren

Als je jouw marketingdoel en het type e-mail hebt, kun je jouw eerste campagne lanceren. Dit kan met een sjabloon, maar je kunt ook zelf een mail ontwerpen. Die moet hier aan voldoen: 

  • Maak de content visueel aantrekkelijk voor meer betrokkenheid
  • De content van de e-mail moet makkelijk leesbaar zijn
  • Voeg de naam van de ontvanger toe voor een persoonlijke benadering
  • De e-mail moet goed leesbaar zijn op alle apparaten

4. Prestaties meten

Zodra jouw e-mails zijn verzonden is het belangrijk om de prestaties bij te houden. Een tool geeft je bijvoorbeeld inzicht in de CTR, hoeveel ontvangers jouw e-mail als spam rapporteren of hoeveel mensen zich uitschrijven. Met deze statistieken kun je de effectiviteit van jouw e-mailmarketing campagne bijhouden, aanpassen en waar nodig verbeteren.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of zoek je hulp bij de inrichting van jouw e-mailmarketing strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of zoek je hulp bij de inrichting van jouw e-mailmarketing strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.