Hoe maak je een goede nieuwsbrief? Tips voor het opstellen van een e-mailnieuwsbrief
Hoe maak en schrijf je een goede e-mailnieuwsbrief? Belangrijk om te weten, want als bedrijfseigenaar vormt het opstellen van nieuwsbrieven een essentieel onderdeel van jouw marketingstrategie. Wil je een effectieve nieuwsbrief opstellen? Dit zijn 7 tips!
Met een goede nieuwsbrief kun je van een geïnteresseerde bezoeker een betalende klant maken. Bijvoorbeeld door ze van persoonlijke aanbiedingen of kortingen te voorzien. Met een e-mailnieuwsbrief kun je iemand herinneren aan zijn of haar bezoek aan jouw website.
Het schrijven van een nieuwsbrief is ook van belang om potentiële kopers van meer informatie te voorzien. Daarmee kun je jouw omzet flink verhogen. Natuurlijk is een nieuwsbrief ook bedoeld voor het aankondigen van belangrijk of interessant nieuws.
Denk aan product updates, nieuwe diensten, trends in de markt/branche, evenementen of bedrijfsveranderingen. Maar waar moet een goede nieuwsbrief aan voldoen? En belangrijker nog, hoe schrijf je deze zelf? Een nieuwsbrief opstellen die zijn doel bereikt doe je aan de hand van deze praktische tips.
Voordat je begint met het schrijven van een e-mailnieuwsbrief, is het belangrijk om het doel te bepalen. Een nieuwsbrief kan meerdere doelen dienen. Wat wil je ermee bereiken?
1. Het doel van je nieuwsbrief bepalen
Het kiezen van een doel is belangrijk bij het inrichten van jouw e-mailmarketing strategie. Een doel kan bijvoorbeeld zijn: klantrelatie opbouwen. Een nieuwsbrief draagt bij aan de klantrelatie. Door een band op te bouwen met je (potentiële) kopers, kun je een vaste klantenkring opbouwen. Deel bijvoorbeeld gerelateerde nuttige informatie en tips. Als je een dierenwinkel hebt, kun je tips delen over de verzorging van katten.
Je kunt de nieuwsbrief ook een educatief doel geven, bijvoorbeeld door het toevoegen van tutorials. Denk daarnaast aan het promoten van jouw producten. Terug naar het voorbeeld van de dierenwinkel, kun je tutorials en productpromoties combineren. Zo kun je een tutorial maken over hoe je een bepaald type hondenshampoo het beste kan gebruiken. Voorzie de e-mail van nieuwe producten, bestsellers of aantrekkelijke kortingen voor jouw abonnees. Als jouw nieuwsbrief een duidelijk doel heeft, kun jij je onderscheiden als autoriteit, de geloofwaardigheid én het klantvertrouwen opbouwen.
2. Één onderwerp per nieuwsbrief
Leg de nadruk op één onderwerp per nieuwsbrief. Zo voorkom je dat deze te onoverzichtelijk overkomt. Ook dit is een reden waarom deze mailings snel in de prullenbak terechtkomen. Door je te concentreren op één onderwerp, kun je de betrokkenheid van de lezer vergroten. Uiteindelijk is dat wat je wilt bereiken.
3. Opmaak van de nieuwsbrief
Zodra je het doel en het onderwerp van jouw e-mailnieuwsbrief hebt bepaald, begin je met de opmaak en de structuur. Houd het overzichtelijk zodat de nieuwsbrief makkelijk te “scannen” is voor de lezer. Deze moet in één oogopslag kunnen zien waar de mailing over gaat. Te veel onderwerpen maken de nieuwsbrief onoverzichtelijk.
Om de interesse van mensen te wekken, moet de opmaak én de content “clean” zijn en één CTA bevatten. Daarnaast moet de belangrijkste inhoud gemakkelijk te vinden zijn. Mensen hebben namelijk niet altijd de tijd om alles te lezen. Zorg ervoor dat belangrijke inhoud duidelijk wordt weergegeven. Eventueel kun je de nadruk leggen op belangrijke woorden en zinnen door middel van design. Ook op deze manier is de tekst makkelijker te scannen op belangrijke en relevante inhoud.
Een aantal technische tips voor het opstellen van de perfecte mailing
- Codeer de nieuwsbrief in HTML.
- Probeer het ontwerp niet breder dan 600 pixels te maken. Hiermee zorg je dat jouw ontwerp op bijna alle type schermen goed zichtbaar is.
- Gebruik web-veilige lettertypen zoals Ariel, Times New Roman of Verdana.
4. Kies de juiste onderwerpregels
Het gebruik van de juiste onderwerpregels is heel belangrijk. Ze werken hetzelfde als koppen in een blogbericht of nieuwsartikel. Een onderwerpregel zorgt ervoor dat de ontvanger de e-mail opent. Ze moeten overtuigend en duidelijk zijn, maar nooit misleidend.
Je zit namelijk niet te wachten op een verhoogd afmeldingspercentage of hoge bounce rate omdat lezers jouw nieuwsbrief openen en direct weer sluiten door clickbait. Het is ook van belang dat de ontvanger direct kan zien van wie of welk bedrijf de nieuwsbrief afkomstig is.
Vind je het moeilijk om goede onderwerpregels te schrijven voor jouw nieuwsbrief of twijfel je tussen een aantal regels? Dan kun je ook gebruik maken van A/B splittesten. Door dit te doen weet je precies welke onderwerpregel het beste scoort.
Pakkende onderwerpregels zijn écht belangrijk voor jouw nieuwsbrief. Zorg er dus voor dat elke kop die je schrijft uniek en zo intrigerend is dat abonnees meer willen lezen. Je moet de lezer dus verleiden om door te klikken, maar dan wel op een eerlijke en unieke manier.
5. Persoonlijk gericht op de doelgroep
De inhoud van de nieuwsbrief die je wilt schrijven moet persoonlijk gericht zijn op de ontvanger. Een persoonlijke benadering is ook iets om rekening mee te houden tijdens het schrijven en opstellen van een nieuwsbrief. Des te specifieker en persoonlijker je de lezer kunt benaderen, des te groter de kans is dat hij of zij zal reageren. Spreek de ontvanger of jouw klant aan bij de voornaam of vermeld de eerder gedane aankopen. Je kunt deze informatie vaak dynamisch of via merge tags toevoegen. Het programma Mailchimp biedt deze functionaliteiten aan.
6. Gebruik een call-to-action en unsubscribe button
Ook het toevoegen van een call-to-action (CTA) mag niet ontbreken aan deze lijst met tips voor het opstellen van een nieuwsbrief. Door jouw e-mailnieuwsbrief te voorzien van een CTA weet de ontvanger precies wat ze moeten doen en op welke manier. Een CTA moet duidelijk zichtbaar zijn. Dat geldt ook voor de links, de tekst of de koppen die je gebruikt.
Je kunt de link van de CTA het beste laten doorverwijzen naar een relevante landingspagina op jouw website in plaats van naar de meer algemene homepagina. Een call-to-action in een nieuwsbrief moet in het ideale geval ook een “doorsturen” of “delen” optie bevatten.
Een goede mailing bevat ook altijd een unsubscribe button. Je moet jouw abonnees namelijk de mogelijkheid geven om zich op elk moment uit te kunnen schrijven voor jouw nieuwsbrieven. De button moet dus goed zichtbaar en makkelijk te vinden zijn.
Dat is ook zo bepaald in de GDPR-wetgeving. Voorzie je jouw mailings niet van een uitschrijfmogelijkheid, dan worden ze mogelijk gemarkeerd als spam. Jouw zorgvuldig geschreven nieuwsbrief belandt in de ongewenste mailbox. Iets wat je niét wilt natuurlijk.
7. Gebruik een succesvolle template voor jouw nieuwsbrief
Het delen van relevante informatie en persoonlijke aanbiedingen in jouw nieuwsbrief is belangrijk, maar dat geldt ook voor het template dat je gebruikt. Deze templates zijn bewezen succesvol én kun je geheel naar wens aanpassen. Zoals bijvoorbeeld het lettertype, het kleurenschema en de lay-out. Houd bij voorkeur één lay-out aan voor al jouw nieuwsbrieven. Dit zorgt voor herkenbaarheid én klantvertrouwen onder jouw gebruikers en abonnees.
Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online strategie of bij het opstellen van de perfecte nieuwsbrief? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.