De kracht van remarketing
Wat is de kracht van remarketing en waarom gebruik je het? Een klant heeft behoorlijk wat interacties nodig met een merk of bedrijf. Niet iedereen gaat zomaar over tot een aankoop of aanvraag bij een eerste bezoek aan een website. Met remarketing zorg je ervoor dat deze potentiële klant niet verloren gaat. Je weet immers dat er interesse is voor een merk of een product. Dat is waar de kracht van remarketing of retargeting om de hoek komt kijken.
Remarketing betekent dat je gepersonaliseerde advertentiecampagnes creëert en toont aan de gebruikers die jouw website of content al eerder hebben bezocht. Daardoor weet je dat de bezoeker geïnteresseerd is in wat jij te bieden hebt. Remarketing is dus heel krachtig.
Dat blijkt wel uit het feit dat ruim 75% van de consumenten gelooft dat persoonlijke advertenties de aankoopintentie kunnen vergroten. Remarketing is dus een effectieve en doeltreffende marketing strategie om verbonden te blijven met jouw potentiële klanten.
Door gebruikers te bereiken die interesse hebben getoond in jouw merk of bedrijf, is de kans op een conversie vele malen groter. Als je dit goed wilt doen, moet remarketing gericht zijn op de gebruiker én de verschillende fases die hij doorloopt tijdens het kooptraject.
Remarketing zorgt ervoor dat je meer kunt halen uit jouw website bezoekers. Als iemand jouw website bezoekt en een actie uitvoert, wordt er een tag of een pixel gebruikt om een cookie in de browser van de bezoeker te plaatsen. Met deze cookie kun je jouw bezoeker benaderen. Bijvoorbeeld met een advertentie die gebaseerd is op de acties die de bezoeker heeft uitgevoerd op jouw website. Zoals het bezoeken van een specifieke pagina of het plaatsen van een product in het winkelmandje. Andere triggers van remarketing zijn:
- Bezoekers van een pagina op jouw website op een specifieke datum
- Geschiedenis van online zoekopdrachten
- Abonnees die reageren op jouw nieuwsbrieven of mails
- Gebruikers met dezelfde interesse als jouw doelgroep
- Gebruikers die interactie hebben op jouw social media kanaal of website
- Gebruikers die pas geleden een soortgelijke website hebben bezocht
Remarketing advertenties worden geplaatst door derde partijen. Zoals Google bijvoorbeeld.
De zoekmachine laat de advertenties vervolgens zien op de websites die de gebruiker bezoekt. Een remarketing advertentie kan ook een specifieke website pagina volgen.
Op deze manier kun je de gebruikers die tijd hebben doorgebracht op die pagina achterhalen. Bijvoorbeeld als ze niet de gewenste actie uitvoeren of converteren. Als je de kracht van remarketing kent, heb je de mogelijkheid om de producten waarin de bezoeker geïnteresseerd is, opnieuw te laten zien via gepersonaliseerde advertenties.
Er zijn een aantal verschillende soorten remarketing advertenties. De types zoals wij die kennen zijn: dynamisch, standaard, video en e-mail remarketing.
Dynamisch
Dynamische advertenties worden met de juiste boodschap op het juiste moment en plaats getoond aan de juiste doelgroep. Deze ads zijn specifiek afgestemd op de bezoeker. Natuurlijk afhankelijk van hoe de website pagina is bezocht. De advertenties worden gepersonaliseerd op basis van de producten waarin de gebruiker interesse heeft getoond.
Standaard
Bij standaard remarketing worden advertenties getoond binnen websites, apps en social media kanalen. Hiermee target je mensen die jouw merk of product al eens eerder online hebben bezocht. Met deze advertenties kun je de targeting verfijnen. Je kunt de ads laten zien aan mensen die jouw website hebben bezocht maar nog steeds op zoek zijn naar een vergelijkbaar merk of product. Je kunt je richten op gebruikers die zoeken naar specifieke zoekwoorden met betrekking tot jouw merk. Je weet al dat de zoekintentie hoog is!
Video en e-mail remarketing
Met video remarketing kun je gepersonaliseerde advertenties laten zien aan miljoenen kijkers. Bijvoorbeeld via YouTube. De remarketing ads worden binnen het videoplatform getoond. Ze worden ook weergegeven op websites en apps. Door de ad te laten zien aan mensen die jouw content al hebben gezien, verhoog je de ROI en het conversiepercentage
E-mail remarketing gebruik je naast jouw remarketing advertenties. Hiermee kun je je richten op de mensen die op jouw maillijst staan. Je weet al dat zij interesse hebben in jouw bedrijf, merk of product. Je kunt diverse doelstellingen hebben met e-mail remarketing. Zoals een herinnering aan een verlaten winkelwagentje, een loyaliteitsprogramma of een beloning. Hiermee heb je de mogelijkheid om iemand terug te halen naar jouw website
Als iemand door remarketing terugkeert naar jouw website, is de kans op een conversie tot wel 75% hoger. Remarketing inzetten is dus zeker doeltreffend voor het verzamelen van hoogwaardige prospects. Er zijn veel verschillende remarketing platformen beschikbaar.
Daardoor kun je jouw doelgroep in vrijwel elke fase van de verkooptrechter van een persoonlijke advertentie voorzien. Daarnaast houd je natuurlijk ook meer tevreden klanten over. Ze krijgen namelijk meer gepersonaliseerde en relevante ervaringen met jouw merk. Daarom heeft remarketing ook een krachtige uitwerking op de Return On Invest of ROI. Remarketing stimuleert ook de verkoop en bevordert de naamsbekendheid van jouw merk.
Persoonlijke advertenties
Je laat jouw advertenties zien aan degenen die eerder met jouw merk in contact zijn geweest. Zodra een bezoeker een online interactie heeft gehad met jouw merk, heb je meer gegevens beschikbaar. Zoals hun gedrag en voorkeuren. Deze data kun je gebruiken om persoonlijke advertenties te maken. Deze dynamische ads kun je vervolgens gebruiken om de content automatisch aan te passen aan elke gebruiker. Zo weet je zeker dat iedereen een op maat gemaakte advertentie krijgt te zien.
Conversietrechter
Remarketing fungeert als een hulpmiddel naar de volgende fase in de trechter. Bijvoorbeeld als een gebruiker een specifieke productpagina heeft verlaten. In dat geval kun je de gebruiker een remarketing advertentie aanbieden. De gebruiker wordt vervolgens teruggeleid naar de pagina en de volgende fase van de conversietrechter. Bijvoorbeeld door een remarketing advertentie te laten zien een korting.
Bereik
Je kunt mensen op verschillende apparaten bereiken. Dat doe je door de gegevens met elkaar te combineren. Daardoor heb je de mogelijkheid om het bereik op andere netwerken te vergroten. Bijvoorbeeld met GDN of Google Display Network.
Real-time bieden
Met automatisch bieden kun je goed presterende remarketing campagnes opzetten met een efficiënte prijsstelling. Met real-time bieden wordt het optimale bod berekend voor de gebruiker die jouw advertentie bekijkt. Daardoor kun je de veiling voor jouw advertentie winnen met de best mogelijke prijs.
De kracht en de voordelen van remarketing voor jouw merk of bedrijf spreken voor zich. Er zijn ontzettend veel verschillende platformen waarop je remarketing kunt gebruiken. Daardoor wordt het nog eenvoudiger om jouw doelgroep te bereiken. Waar ze ook zijn.
Als remarketing op de juiste manier wordt uitgevoerd, is het een investering die jouw omzet kan verhogen. Je moet ook rekening houden met factoren als de advertentietekst, de vormgeving, het platform én de manier waarop de advertentie aansluit op de strategie.
Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het remarketen? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.