Social media trends voor 2023

Belangrijke focuspunten binnen jouw social strategie
Inhoudsopgave:

Wat zijn de belangrijkste social media trends voor 2023? In de achterliggende jaren hebben we al flink wat trends en veranderingen voorbij zien komen. De één wat effectiever dan de ander natuurlijk. Social media marketing ziet er op dit moment heel anders uit dan een aantal jaren geleden. Ook in 2023 kunnen we een aantal belangrijke trends verwachten. 

Authenticiteit blijft belangrijk, maar dat geldt ook voor podcasts en social media shopping. Ook lijkt het erop dat we ons in 2023 langzaam kunnen gaan voorbereiden op de integratie van AR of Augmented Reality. Nieuwsgierig? Dit zijn de social media trends voor 2023.

Dit zijn de belangrijkste 2023 social media marketing trends  

Sommige social media trends zijn veranderlijk, terwijl anderen niet meer weg te denken zijn. Aan de hand van het consumentengedrag en de statistieken die daarbij horen, kun je als merk of bedrijf handig inspelen op de behoefte van klanten op het gebied van trends. 

Daardoor kun je social media marketingstrategieën ontwikkelen die het meest effectief zijn voor de doelstellingen die je hebt. Zoals meer klantbetrokkenheid, klantvertrouwen of het verhogen van de inkomsten. De social media trends van 2023 staan in het teken van authenticiteit, social media shopping, AR, podcasts, klantondersteuning en short-form videocontent.

1. Authenticiteit en vertrouwen

Authenticiteit en vertrouwen was natuurlijk altijd al belangrijk. Ook binnen social media marketing. In 2023 is dat niet anders. Consumenten verwachten oprechtheid van een merk of bedrijf. Dit is een speerpunt waar mensen gewoonweg niet graag op in willen leveren. 

Ruim 80% van de consumenten zegt dat authenticiteit zelfs één van de belangrijkste redenen is om voor een specifiek merk te kiezen. Deze social media trend zal in 2023 een nog belangrijkere rol gaan spelen. Consumenten uiten steeds vaker hun ongenoegen.

Bijvoorbeeld over een merk of een bedrijf dat niet oprecht en eerlijk is. Zij kiezen massaal voor merken die dat wél doen. Vertrouwen en oprechtheid is dus ook dit jaar een trend. Consumenten verlangen naar meer authenticiteit van de merken die ze volgen. 

Richt jouw social media marketing campagnes in 2023 dus vooral op authenticiteit. Daardoor kun je als merk of bedrijf diepe en langdurige relaties ontwikkelen met de doelgroep. Zo creëer je meer vertrouwen, betrokkenheid, website verkeer en omzet. 

2. Short-form videocontent

Short-form videocontent is een social media trend die je ook in 2023 meer betrokkenheid bezorgt. Bijvoorbeeld YouTube Shorts, Instagram Reels en natuurlijk TikTok. Adverteren via TikTok is ook mogelijk in Nederland. Kiezen voor korte videocontent vergroot de engagement of betrokkenheid. De aandachtsspanne van de consument wordt namelijk steeds kleiner. In 2022 had short-form videocontent zelfs de hoogste ROI van alle visuele social media marketing strategieën. Ook in 2023 zal deze social media trend alleen nog maar verder toenemen. Aankomend jaar zal short-form videocontent dan ook een vaste plaats krijgen binnen de marketingstrategieën van veel bedrijven. Je profiteert van meer betrokkenheid, maar uiteraard ook van meer inkomsten. 

3. Twitter voor een meer toegankelijke klantenservice

In 2023 wordt klachtenbehandeling en klantenservice nog belangrijker. Zeker omdat bijna de helft van de consumenten aangeeft moeite te hebben met het bellen van de klantenservice van een bedrijf. Social media platform Twitter gaat dit jaar een grote rol spelen in het bieden van een meer toegankelijke klantenservice en klachtenbehandeling aan consumenten. 

Twitter staat vooral bekend om zijn politiek gerichte en zakelijke gebruikers. Maar, het platform is ook heel geschikt voor consumenten die op zoek zijn naar een efficiënte manier om rechtstreeks te kunnen communiceren met de merken die zij steunen. Door deze snelheid en toegankelijkheid, zal het platform in 2023 steeds vaker worden gebruikt voor het afhandelen van klachten en het snel en makkelijk communiceren met een merk of bedrijf. 

Shoppen Vrouw Met Tassen

4. Social media shopping wordt booming

Social media shopping is al enige tijd populair. Toch zijn maar weinig merken en bedrijven die voorbereid zijn op de gestage groei van dit consumentengedrag. Social media shopping is dus ook in 2023 een aanhoudende trend. Een analyse wijst zelfs uit dat het groeipotentieel van social media shopping in 2025 ruim drie keer zoveel zal zijn. 

Mensen surfen en shoppen graag op social media. Dat komt doordat ze op een eenvoudige manier meer inzicht krijgen in verschillende merken. Dit biedt de consument meer informatie op een snelle manier waardoor ze makkelijker een aankoop beslissingen kunnen nemen. 

5. Podcasts voor meer betrokkenheid

Podcasts worden allang niet meer alleen gebruikt waarvoor ze ooit gemaakt zijn. Ze hebben namelijk ook een zeer sterk marketingpotentieel. Podcasts zijn een leuke en toegankelijke manier van media. Het is veel meer dan alleen maar luisteren naar mensen die praten. Een podcast creëert meer betrokkenheid bij een breder publiek. 

Daarmee kan een merk of een bedrijf zijn relatie met consumenten over de hele wereld verdiepen. Ook in 2023 zijn er tal van betaalbare online podcast platformen beschikbaar. Dat zorgt ervoor dat deze social media trend voor elk merk, bedrijf of budget toegankelijk is. Voor merken is het heel makkelijk om een geheel nieuwe inkomstenbron aan te boren. Bijvoorbeeld door het toevoegen van productvermeldingen of betaalde advertenties. 

6. Integratie van AR of Augmented Reality

AR wordt in 2023 steeds vaker een geïntegreerde functie op social media. Hoewel AR nog volop in ontwikkeling is, is het wel iets waar merken en bedrijven nu aandacht aan moeten besteden. In 2021 maakte bijna 50% van de consumenten al gebruik van de AR functies op social media. Het werd vooral gebruikt in de vorm van filters. Naar verwachting zal Augmented Reality in 2023 jaarlijks 70 tot 80 miljard dollar aan inkomsten genereren. 

7. Micro influencers 

Op social media worden micro influencers in 2023 nog belangrijker. Zeker omdat steeds meer consumenten online winkelen. Werken met macro influencers kan hoge kosten met zich meenemen. Dit vereist een budget dat vaak niet toegankelijk is voor kleinere bedrijven.

Daarom is het gebruik van micro influencers ook in 2023 een doorzettende trend op het gebied van social media marketing. Micro influencers hebben een kleiner publiek, maar wel een sterkere betrokkenheid. Daarnaast zijn ze budgetvriendelijker om mee samen te werken dan macro influencers. Met deze trend kun je de ROI of Return on Investment verhogen. 

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het toepassen van de social media trends 2023 voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het toepassen van de social media trends 2023 voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.