Online marketing trends in 2023

De belangrijkste digitale ontwikkelingen voor 2023
Inhoudsopgave:

Wat zijn de online marketing trends in 2023? Welke technieken moet je zeker gaan toepassen als je online vindbaar én zichtbaar wilt kunnen blijven? Wij hebben de belangrijkste digitale marketing trends voor je op een rij gezet. Zo weet je zeker dat jouw bedrijf, product, merk of dienst ook in 2023 weer een online verschil kan gaan maken. 

8 trends voor doeltreffende digitale marketing in 2023

Online marketing is een breed begrip. Er zijn daarom veel verschillende trends binnen de branche. Wij hebben 8 belangrijke trends onder elkaar gezet.

1. Marketingstrategie verrijken met video content 

In 2023 trekken we websiteverkeer steeds meer en vaker aan door gebruik te maken van video content. Niemand heeft namelijk trek in het lezen van lange lappen tekst op websites. 

Visuele verleiding en aantrekkingskracht speelt in 2023 dus zeker een rol binnen de digitale marketing. Video content bevat veel informatie die kan worden geabsorbeerd in een relatief korte tijd. Als je wilt dat jouw bezoekers langer op jouw website blijven, is het dus zeker een aanrader om op video gebaseerde content op te nemen in jouw digitale marketingstrategie. 

2. Live chats

Ook real time messaging is een marketing trend in 2023. Door jouw verkoopstrategie nog persoonlijker te maken, kun je jouw klanten nog eenvoudiger voor jouw producten of diensten laten kiezen. Door het aanbieden van een live chat, leer je jouw klant beter kennen. 

Dat betekent dat je ook weet wat zijn of haar behoefte is. Op basis van de informatie die je verkrijgt via de chat, kun je voor elke klant een maatwerk verkoopstrategie maken. Zo geef je de klant het gevoel van exclusiviteit, terwijl jij de conversies kunt verhogen.

3. E-mailmarketing 

Ook e-mailmarketing blijft in 2023 nog steeds een trend. Deze digitale marketing trend is niet nieuw, maar nog wel altijd zeer effectief. Zeker voor het promoten van jouw merk of product. De aanhoudende populariteit en relevantie van e-mailmarketing heeft een belangrijke reden. 

E-mails brengen de boodschap die je wilt verkondigen namelijk rechtstreeks over aan de gebruiker. Zonder dat je het risico loopt op het schenden van de online privacy wetgevingen en filters. E-mailmarketing kun je voor verschillende doeleinden inzetten. Denk bijvoorbeeld aan updates over je bedrijf, algemene marktontwikkelingen, aanbiedingen, nieuwsbrieven en nog veel meer. Lees ook onze blog met tips voor het opstellen van een goede nieuwsbrief!

Artificial Intelligence Hand Robot En Mens

4. AI of Artificial Intelligence

Binnen de moderne digitale marketingtrends wordt AI of kunstmatige intelligentie steeds belangrijker als je jouw bedrijf wilt laten groeien. AI marketing slaat de gegevens van jouw potentiële klanten op. Zo kun je snel en automatisch goed onderbouwde beslissingen nemen. AI observeert jouw doelgroep, volgt de laatste trends en andere belangrijke aspecten die invloed hebben op de marketingstrategie van jouw onderneming. Met deze gegevensanalyse kun jij je op het juiste moment richten op de juiste doelgroep. 

5. User generated content

User generated content is absoluut een trend die je in 2023 niet mag missen. Het betreft content die gemaakt is door personen die niet bedrijfsmatig of op een andere manier verbonden zijn met jouw onderneming of merk. Daarbij kun je denken aan bestaande en potentiële klanten, maar ook aan mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. 

Deze content kan een review zijn, een beoordeling van een klant, maar ook achtergrondinformatie over een bedrijf of een merk. Deze trend in online marketing toont de positieve kanten van jouw product, merk of dienst. Geschreven en geplaatst door mensen die géén directe verbinding hebben met jouw bedrijf. Dit verhoogt het klantvertrouwen. 

6. Behulpzame content

Behulpzame of helpful content is inhoud die waardevol en nuttig is voor de lezer. Dit betreft een nieuwe trend voor 2023 én een belangrijke Google update die jouw ranking zeker kan beïnvloeden. Helpful content wordt niet volgepropt met relevante zoekwoorden. Daarentegen geeft het antwoorden op vragen en is het geschreven door én voor mensen. 

Nuttige of behulpzame content begrijpt het onderwerp. Hoewel dit niet altijd mogelijk is, bevat deze inhoud ervaringen uit eerste hand. Je moet er in elk geval voor zorgen dat de lezer leest waarnaar hij of zij zocht. Deze digital marketing trend voor 2023 kun je ook combineren met een andere innovatieve manier om competitief te blijven. 

Bijvoorbeeld door het gebruik van nul-volume zoekwoorden in de behulpzame content die je creëert. Je kunt dan ranken op een zoekwoord of onderwerp voordat deze te populair wordt en moeilijk te verslaan zal zijn. Helpful content mét nul-volume zoekwoorden zijn de trend. 

7. Influencer marketing 

Ook influencer marketing wordt in 2023 weer steeds belangrijker. Dagelijks lezen en zien we de verhalen en posts van invloedrijke personen, zoals beroemdheden en influencers bijvoorbeeld. Bedrijven maken dankbaar gebruik van deze trend. Zeker omdat influencers een duizelingwekkend groot bereik hebben via social media kanalen. 

Daardoor kun je meer klanten werven en jouw producten en diensten promoten. Influencer marketing is zeer effectief en doeltreffend door de outreach. Daardoor wordt het aantrekken van nieuwe klanten en het uitbreiden van jouw doelgroep een stuk interessanter. Daarbij is het wel belangrijk dat je kiest voor een influencer in dezelfde of een gerelateerde niche. 

TikTok Opnemen Met Smartphone

8. Social media marketing op TikTok

Ook TikTok behoort in 2023 tot een trend binnen de social media marketing. Als je jouw bedrijf hier zichtbaar en vindbaar wilt maken, moet je de juiste content plaatsen en delen. Je kunt content die voor Instagram of Facebook gemaakt is, niet 1 op 1 delen op TikTok. Zorg daarnaast dat je ook voldoet aan de belangrijkste richtlijnen van het platform. Zo is het genereren van betrokkenheid ontzettend belangrijk. Moedig jouw volgers aan om een post te delen of van commentaar te voorzien. Zo scoort jouw TikTok post hoger. Vergeet niet om een titel en de juiste hashtags toe te voegen aan het bericht. Zo weet je zeker dat jouw post de mensen bereikt die interesse hebben in wat jij te bieden hebt. Voorzie jouw video content van aantrekkelijke audio. Uiteindelijk is ook TikTok groot geworden met liedjes en clips. 

Adverteren op TikTok is in Nederland sinds een tijd ook mogelijk. Hiermee kun je via advertentiecampagnes vooral de jongere doelgroepen bereiken met jouw product of dienst. Als je jouw online marketing strategie wilt uitbreiden met advertenties op dit kanaal, lees dan zeker onze tips voor TikTok advertising!

Digitale marketing liever uitbesteden?

Als je zelf niet voldoende tijd hebt om de bovenstaande trends te implementeren binnen jouw strategie, dan kun je jouw online marketing ook laten uitbesteden. Innovatieve trends volgen zich namelijk in een razendsnel tempo op. Wil je toch blijven groeien? Dan kun je de bovenstaande trends voor 2023 ook laten doorvoeren door een online marketingbureau. Daardoor loop je niet het risico op het mislopen van de voordelen van digitale marketing.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het toepassen van de digitale trends voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het toepassen van de digitale trends voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.