Adverteren op Bing: hoe werkt dat en wat moet je weten over Bing Ads?
Hoe werkt Bing adverteren? Deze zoekmachine staat qua marktaandeel dan wel in de schaduw van Google, maar is toch goed voor een tweede plaats in de ranglijst van belangrijke zoekmachines. Door te adverteren op Bing bereik je een bredere doelgroep. Dat betekent meer potentiële klanten voor jouw bedrijf. Reden te meer om deze advertenties toe te voegen aan jouw SEA strategie. Wat moet je weten over Bing adverteren en hoe werkt het? Wij leggen het je uit!
Net zoals Google, heeft ook de Bing zoekmachine een advertentieprogramma. Dit programma heet Microsoft Ads. De advertenties behoren toe aan het Yahoo! Bing netwerk. Dat betekent dat de advertenties dus niet alleen worden weergegeven binnen Bing, maar ook in de zoekopdrachten van Yahoo!
Ads van Bing maken gebruik van het PPC (Pay Per Click) principe zoals we dat kennen van Google. Als adverteerder betaal je per klik op de advertentie in plaats van per weergave. De ads van de zoekmachine worden onderverdeeld in verschillende gerelateerde groepen.
1. Campagne
Als je een campagne start met Bing Ads moet je weten wat het doel van de campagne is. Zoals een nieuw product of een aanbieding. Hierop kun je jouw advertenties baseren.
Zo werkt het:
- Geef jouw campagne een naam. Daardoor zie je direct om welke campagne het gaat. Belangrijk, zeker als je in de toekomst gelijkaardige campagnes hebt lopen.
- Bepaal het dagbudget voor de advertenties. Je kunt Bing ook vragen om dit budget gelijkmatig over de dag verdelen of zo snel mogelijk uit te geven. Je budget verdelen is meestal de beste keuze. Je kunt ook kiezen voor een gemeenschappelijk budget als je meerdere campagnes hebt. In dit geval delen alle campagnes één budget. Je kunt jouw budget voor adverteren op Bing ook instellen met deze 4 mogelijkheden:
- Locatie: verhoog of verlaag het bod voor de door jou geselecteerde landen.
- Planning: plan de looptijd van de ads of stel een dagelijks tijdsbestek in.
- Apparaat: bepaal het budget op basis van het apparaat dat wordt gebruikt.
- Distributie: gebruik alleen Bing of ook AOL en Yahoo!
- Selecteer de taal en locatie. Dit beperkt de doelgroep. Als je voor Engels kiest, krijgen alleen Engelstalige gebruikers de advertenties te zien. Dat geldt ook voor de locatie.
2. Advertentiegroep
Hier kun je jouw ads beheren. Je kunt zoekwoorden definiëren en geschikte ads maken. Op deze manier kun je verschillende varianten van Bing advertenties maken met dezelfde zoekwoorden.
Zo werkt het:
- Met de verschillende advertentiegroepen worden jouw ads weergegeven als er diverse zoekwoorden worden ingevoerd. Voer minimaal 20 zoekwoorden per advertentiegroep in. Deze zoekwoorden zijn belangrijk voor het succes van de campagne. Een gebruiker ziet ze alleen als hij één van deze zoekwoorden ingeeft.
- Bing Ads helpt je bij het vinden van de juiste trefwoorden. Voer de URL van jouw website en het product dat je wilt promoten in. Het systeem analyseert de website content en het type product. Vervolgens krijg je tal van suggesties te zien.
3. Advertenties
Voor jouw ads in Bing gebruik je de zoekwoorden die je hebt aangemaakt in de advertentiegroep. De ads hebben hetzelfde doel en onderscheiden zich door details.
Zo werkt het:
- Ads op Bing hebben een titel, een advertentietekst en een URL waarnaar je wilt doorverwijzen. De titel bestaat uit 2 delen van 30 tekens met een koppelteken.
- Neem de belangrijkste zoekwoorden op in de titel. De tekst moet relevant en interessant zijn voor de lezers en hen informeren over het aanbod dat je wilt doen.
- De dynamische tekst wordt ingevoegd in de titels en de advertentieteksten. Afhankelijk van de zoekopdracht, vult Bing deze placeholders zelf in.
- Vervolgens voer je 2 links naar jouw website in. De uiteindelijke URL stuurt een gebruiker direct naar de juiste webpagina. Zoals de productpagina. Het pad maakt onderdeel uit van de Bing ad. Deze URL moet gebruiksvriendelijker zijn dan de echte URL. Voeg maximaal 2 subdirectories toe aan het pad om het duidelijk te houden.
- Controleer het resultaat in de voorbeeldweergaven. Je kunt zien hoe jouw ads worden weergegeven in de Bing zijbalk, de mobiele weergave of direct onder de zoekbalk. Sla de ad nu op. Je kunt per groep tot maximaal 100 ads aanmaken.
4. Zoekwoorden
Met jouw advertentiegroepen voor Bing adverteren kun je advertentieruimte verkrijgen voor bepaalde zoekwoorden. Dat kun je doen in de daarvoor bestemde veilingen. Je bepaalt zelf welke zoekwoorden belangrijk zijn voor de marketing van jouw campagne.
Je kunt jouw ads op Bing ook upgraden. Dat kun je doen met behulp van extensies, vergelijkbaar met de extensies van Google. Deze voorzien de gebruikers van extra informatie en moedigen hen aan om op de advertentie te klikken.
- App extensies: heb je naast een website ook een app? Dan kun je gebruikers hiernaar verwijzen. Bing weet welk apparaat en besturingssysteem de gebruiker gebruikt en stuurt ze door naar de Play Store van Android of de App Store van iOS.
- Legenda extensies: met deze extensie kun je de Bing advertenties van extra tekst voorzien. Deze is niet klikbaar maar maakt de ad wel interessanter voor gebruikers.
- Snippet extensies: structured snippets werken op een vergelijkbare manier. Voor een categorie kun je 3 voorbeelden uit jouw assortiment invoeren.
- Afbeelding extensies: Voeg een afbeelding toe aan jouw ads waardoor je beter opvalt in de zoekresultaten. Ook geef je gebruikers een indruk van het product.
- Locatie extensies: de ad wordt uitgebreid met de locatie van jouw bedrijf. Bing toont altijd de dichtstbijzijnde locatie. Ook als je meerdere locaties hebt. Als er géén winkel in de buurt van de gebruiker is, geeft de Bing zoekmachine ook geen adres weer.
Ook jouw telefoonnummer wordt weergegeven in de advertentie. Als de ad wordt geopend op een mobiel apparaat, kan een gebruiker jouw direct bellen door op het in de advertentie vermelde telefoonnummer te klikken. - Rating extensies: jouw advertentie maakt een goede indruk als de gebruiker positieve ratings kan zien. Met deze extensie kun je beoordelingen weergeven van Yelp of TripAdvisor bijvoorbeeld. Je bepaalt zelf welke beoordelingen je wilt weergeven.
- Website links extensies: hiermee kun je meer links toevoegen aan jouw ad. Voeg tot 10 links toe onder de advertentietekst. Daardoor kun je gebruikers andere producten aanbevelen. Voeg beschrijvingen toe aan elke link zodat de ad opvalt.
- Bel extensies: via de locatie extensie voegt Bing een telefoonnummer toe aan de advertentie. Als je een nummer wilt invoeren dat onafhankelijk is van je locatie, kun je ook de bel extensie gebruiken. Daarmee kun je ook een call-only ad maken voor smartphones. Gebruikers die jouw advertentie zien terwijl ze onderweg zijn, worden niet doorgestuurd naar een website door te klikken. Ze kunnen je direct bellen.
Je kunt zelf bepalen of je extensies instelt voor campagnes of advertentiegroepen. Het is echter niet altijd zeker dat ze ook daadwerkelijk worden getoond. Bing geeft de extensies namelijk pas vrij nadat ze zijn gecontroleerd. Volg in elk geval de richtlijnen om de kans dat de extensie wordt weergegeven te vergroten. Over het algemeen zijn extensies gratis te gebruiken. Je betaalt alleen als bezoekers erop klikken. Net zoals ads zonder extensies.
Een handige feature van het advertentieplatform van Bing, is dat je gemakkelijk bestaande campagnes vanuit Google Ads kunt inladen. Dit doe je door je in te loggen bij Microsoft Ads en vervolgens selecteer je de optie om te importeren uit Google Ads in de interface. Vanuit hier vul je de juiste gegevens in en selecteer je welke campagne je wilt importeren. Je kunt zelfs instellen dat de campagnes elke week of maand worden gesynchroniseerd!
Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inzetten van Bing Ads voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.