Hoe werken Google Extensies en hoe geven ze mij een online boost?

Handleiding voor je online performance
Inhoudsopgave:

Met Google Extensies kun je nog meer bezoekers naar je website trekken door extra opties toe te voegen aan je advertenties. Dit geeft meer mogelijkheden om jouw merk in het zonnetje te zetten. Dacht je dat pakkende titels en beschrijvingen in je advertentietekst genoeg zijn? Think again! Google biedt met deze opties bedrijven de kans om online nog beter vindbaar en aantrekkelijker te worden. Wij zullen je uitleggen waarom je extensies moet gebruiken en waarom wij zo HYPD zijn over extensies!

Wat zijn extensies?

Zie het als de etalage van je winkel. Alle elementen rondom je advertenties moeten ervoor zorgen dat de consument aangetrokken raakt tot jouw product of dienst. Extensies zijn een effectief middel om nog meer online rendement te realiseren. Er zijn simpele extensies zoals een adres, telefoonnummer of de rating van je website. Zodra je verder gaat kijken, kun je het nog verder uitbreiden door bijvoorbeeld sitelinks van je website toe te voegen of een mooie afbeelding van het product dat je verkoopt. Google rouleert de extensies op relevantie van de zoekwoorden die de bezoeker gebruikt.

Welke Google Extensies zijn er?

Er zijn verschillende Google Extensies waar je gebruik van kunt maken. Hieronder een overzicht van de mogelijkheden! Probeer altijd zo veel mogelijk extensies toe te voegen aan jouw advertenties, aangezien dit direct bijdraagt aan het succes van de campagnes.

Prijs- en Promotie-extensies

Prijsextensies geven een weergave van de prijs van het product waar de bezoeker op zoekt. Hierdoor breid je de advertentie uit met extra informatie en zorg je ervoor dat je de juiste traffic naar je website genereert. Vet handig als je producten aanbiedt tegen een scherpe prijs!

Extensies om promoties naar voren te halen kunnen enorm effectief zijn. Stel er is een Black Friday deal of opruiming, dan kun je met deze extensie aangeven hoeveel korting erop zit. De extensies komen in beeld in de vorm van een ‘prijskaart-icoontje’ met dikgedrukte tekst.

Website-informatie en Sitelink-extensies

Wanneer je de bezoeker wil informeren over je producten of diensten, zijn de website-informatie extensies cruciaal. Je kunt hier USP’s van naar voren laten komen. Deze informatie wordt onder de tekstadvertentie weergegeven in de vorm van een kop (bijvoorbeeld: Diensten) en een lijst (bijvoorbeeld: SEO, SEA, Social media, E-mail). Voorbeelden van USP’s die je zo naar voren kunt halen zijn: aanbevolen hotels, bestemmingen, buurten, cursussen, merken en ga zo maar door!

Sitelink-extensies kunnen worden toegevoegd zodat bezoekers sneller op een specifieke pagina van je website terecht komen. Je kunt het zien als menuknoppen onder een tekstadvertentie. Denk bij een fietsenwinkel bijvoorbeeld aan sitelinks als: Herenfietsen, Damesfietsen, Reparatie en Accessoires. Zo zal een bezoeker sneller herkennen wat hij/zij wil en… doorklikken!

Bord Attraction Sitelink Extensies

App- en Beeldextensies

Heb je een mobiele app, dan is de app-extensie enorm efficiënt om de bezoeker deze sneller te laten downloaden. Zo verschijnt de mobiele app op zowel je website als op Google. Double trouble!

Beeldextensies zijn nieuw. Ze geven de mogelijkheid om afbeeldingen toe te voegen aan je tekstadvertenties. Zo maak je het meer visueel en dus aantrekkelijker voor de bezoeker. Bij het gebruik van dynamische beeldadvertenties kun je je Click-Through-Rate laten toenemen met wel 10%. Die boost is de moeite zeker waard!

Review extensies van kopers en verkopers

Deze geven de beoordelingen over je bedrijf weer, zo kunnen bezoekers zien wat anderen van je vinden en hoe veel sterren ze geven. Een goede manier om jouw hard verdiende werk de aandacht te geven die het verdient!

Er kunnen ook reviews van andere verkopers in je tekstadvertentie gezet worden. Google filtert reviews en voegt de beste toe aan je advertentie. Hierdoor kunnen bezoekers zien hoe andere websites je vertrouwen.

Locatie- en oproepextensies

Om te voorkomen dat iemand in Amsterdam naar een bakker zoekt en in Groningen terecht komt, zijn locatie extensies gemaakt. Naast de locatie, kun je gelijk inzien hoe groot de afstand is tussen jou en het bedrijf, wat het exacte adres is en een sneltoets om meteen te bellen, routebeschrijving te starten of foto’s te bekijken.

Oproepextensies tonen het telefoonnummer zodat mensen direct telefonisch contact met je kunnen opnemen. Doordat het makkelijker is voor de bezoeker om sneller contact met je op te nemen, verhoog je je ROI!

Highlight-extensies en laatste bezoek

Met highlight-extensies kun je door middel van 4 korte koppen van maximaal 25 karakters vertellen wat jou onderscheidt ten opzichte van andere bedrijven in de branche. Door te vertellen dat jij géén verzendkosten rekent, 24 uur per dag open bent en je in heel Nederland bezorgt, trek je meer bezoekers aan.

Voor klanten die bekend zijn met je website, is er de optie om het laatste bezoek zichtbaar te maken. Dit kan de consument een vertrouwd gevoel geven als hij al een keer op de website geweest is. Houd er wel rekening mee dat de bezoeker ingelogd moet zijn en minimaal 1 keer heeft doorgeklikt op je website.

Google App Logo Extensies

Waarom moet je gebruik maken van Google Extensies?

Google Extensies bieden niet alleen een betere vindbaarheid, je versterkt ook de overtuigingskracht van je advertentie. Het gebruik van extensies kan de CTR (Click-Through-Rate) een boost geven van 20%. Dit betekent meer verkeer naar jouw website. Ook komen er steeds meer extensies bij. Google blijft ons verrassen met alle opties die ze toevoegen. Zorg daarom dat de digital strategy van je campagnes in orde is en up-to-date blijft.

Aan de slag!

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, kun je met Google Extensies je online vindbaarheid een enorme oppepper geven. Niet alleen verbeter je je CTR, je deelt meer informatie, je versterkt het beeld dat de bezoeker heeft over jouw merk en het mooiste van allemaal: HET KOST NIETS!

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online strategie of bij het inrichten van jouw Google Extensies? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online strategie of bij het inrichten van jouw Google Extensies? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.