Short tail versus long tail zoekwoorden

Zowel short tail als long tail zoekwoorden zijn belangrijk voor de SEO of zoekmachine optimalisatie. De zoekwoorden en de zinnen worden door de gebruiker ingevoerd in de zoekmachine. Bijvoorbeeld als ze op zoek zijn naar informatie of een product of merk. Zowel de short tail als de long tail zoekwoorden bepalen naar welke pagina zij worden gestuurd.
Zoekmachines zoals Google gebruiken bots om de content van jouw pagina’s te scannen. Ook vinden deze bots uit wat het onderwerp van een pagina is en welke zoekwoorden worden gebruikt. Op deze manier kan Google jouw pagina’s indexeren voor de ranking.
Het is dus belangrijk om zowel short tail als long tail zoekwoorden op te nemen in de verschillende elementen van jouw website. Bijvoorbeeld in de content zelf, de pagina koppen en de HTML-code. Zo worden geïnteresseerde bezoekers naar jouw website geleid.
Om de juiste doelgroep te bereiken, moet je natuurlijk wél weten welke zoekwoorden zij gebruiken. Een zoekwoorden onderzoek is daarvoor noodzakelijk. Zo kun je bepalen op welke short tail of long tail zoekwoorden jij je moet richten om jouw pagina’s te laten ranken, de doelgroep te bereiken en de leads en conversies van jouw website te verhogen. Maar wat zijn het precies en welk van deze woorden en zinnen kun je het beste gebruiken?
Short tail keywords worden ook wel generieke zoekwoorden genoemd. Meestal bestaan deze zoekopdrachten uit 2 tot 3 woorden. De trefwoorden richten zich vaak op een groter publiek. Dat komt omdat ze jouw product, dienst of service slechts in grote lijnen beschrijven. Met short tail zoekwoorden kun je mensen bereiken die nog niet op zoek zijn naar een specifieke service, dienst, merk of product. Voorbeelden van short tail zoekwoorden zijn bijvoorbeeld “zwarte dames schoenen” of “stadsfiets voor heren.”
Short tail zoekwoorden zijn dus gericht op een bredere doelgroep. Daardoor kunnen deze trefwoorden voor hoge volumes websiteverkeer zorgen, maar er zit een addertje onder het gras. Niet al het verkeer dat via short tail zoekwoorden op jouw website terechtkomt, is geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Vaak zijn ze alleen op zoek naar algemene informatie. In dit geval betekent meer verkeer dus niet automatisch meer conversies.
Omdat deze zoekwoorden vaak veel volume hebben, kan ook de hoge concurrentie een probleem zijn. Short tail zoekwoorden zijn concurrerender dan long tail zoekwoorden. Daardoor kan jouw website moeilijker te vinden zijn in Google of minder snel zal ranken. Dat hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Na een goed zoekwoordenonderzoek kun je ook met short tail zoekwoorden ranken in Google en meer naamsbekendheid opbouwen.
Long tail zoekwoorden zijn, in vergelijking met short tail zoekwoorden, specifiek voor jouw bedrijf en daardoor ook minder concurrerend. De kans op conversies is dus groter. Ruim 75% van alle zoekopdrachten worden uitgevoerd met long tail zoekwoorden. Dat geeft dus aan dat veel mensen op zoek zijn naar specifieke informatie. Long tail zoekwoorden kunnen 3 of meer woorden bevatten. Soms vormen ze dus ook een zin. Ze zijn specifieker en richten zich ook op een kleinere doelgroep. Bijvoorbeeld door het gebruiken van een long tail zoekwoord zoals “zwarte dames schoenen leer maat 38” of “aluminium stadsfiets heren met voordrager.” Deze doelgroep weet dus al precies naar welk product of dienst ze zoeken.
Daarom maken long tail zoekwoorden vaak ook onderdeel uit van een transactionele zoekopdracht. Deze mensen hebben een hogere aankoopintentie. Long tail zoekwoorden moeten jouw producten of diensten dus heel specifiek omschrijven. Heb je jouw website geoptimaliseerd voor een specifiek zoekwoord en is deze goed vindbaar in Google? Dan komt de gebruiker op de pagina die hem van alle informatie voorziet die nodig is. Omdat de koopintentie hoog is, kunnen deze zoekwoorden de conversies aanzienlijk verhogen.

Voordat je gaat onderzoeken welke short tail of long tail zoekwoorden het meest relevant zijn voor jou, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de verschillende zoekintenties. Daardoor kun je achterhalen waar de consument naar op zoek is. Vervolgens kun je de content van jouw website hierop afstemmen. Er zijn 3 verschillende zoektermen.
Transactioneel
bij deze zoekintentie wil de gebruiker een actie voltooien. Dat kan een aankoop zijn, maar ook een inschrijving voor een nieuwsbrief. Deze zoekintenties zijn heel waardevol. Je weet al dat de gebruiker klaar is om over te gaan tot actie.
Navigerend
Bij deze zoekintentie weet de gebruiker al welke website hij wilt bezoeken Er wordt dan ook vaak direct op de naam gezocht.
Informatief
Bij deze zoekintentie is de gebruiker op zoek naar informatie. Deze intentie is minder specifiek. De zoekopdracht bevat vaak woorden als “waar” of “hoe”.
Elk zoekwoord heeft zijn eigen waarde. Je wilt je natuurlijk richten op de meest waardevolle zoekwoorden. Daardoor ontvang je meer websiteverkeer en kun je jouw conversiepercentage verhogen. Je kunt je dus het beste richten op zowel short tail als long tail zoekwoorden. Op de korte termijn kunnen long tail zoekwoorden je helpen met het verhogen van de conversies. Maar, als je op deze zoektermen gevonden wordt, kun je ook starten met het ranken op short tail zoekwoorden en zoekopdrachten. De beste methode is dus een combinatie van zowel korte als lange zoekwoorden in de content van jouw website.
Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het doen van een zoekwoordenonderzoek met short en longtail zoekwoorden? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.