Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Een belangrijk onderdeel van SEO & marketingstrategieën
Inhoudsopgave:

Een zoekwoordonderzoek is noodzakelijk om te ontdekken welke woorden mensen in de zoekmachines gebruiken om content te vinden. Maar hoe voer je zo’n onderzoek uit? Een zoekwoorden onderzoek vormt een belangrijk onderdeel van SEO en marketingstrategieën. Als je een onderzoek wilt doen, moet je de zoekintentie van de doelgroep begrijpen. Maar er is meer. Hoe doe je een onderzoek naar de beste keywords en wat houdt dit precies in?

Zoekwoordenonderzoek: wat is het en waarom is het belangrijk?

Door middel van zoekwoorden voorziet de zoekmachine ons van informatie die we zoeken. Met zoekwoorden wordt bepaald welke websites of pagina’s de informatie bevatten die relevant is aan de zoekopdracht. Als een website niet de juiste zoekwoorden bevat, wordt deze minder snel opgenomen in de resultaten voor die specifieke zoekopdracht.

Met een onderzoek kom je erachter welke woorden jouw doelgroep gebruikt én hoe groot de concurrentie is voor de betreffende termen. Zonder een deugdelijk onderzoek weet je niet waar jouw potentiële klanten naar zoeken. Iets wat je liever wilt voorkomen natuurlijk.

Ook breng je zoekwoorden in kaart waarop je niet wilt adverteren. Deze voeg je toe aan een negative keyword lijst binnen je SEA campagne.

De zoekintentie van de doelgroep begrijpen

Als je een zoekwoorden onderzoek wilt uitvoeren, is het belangrijk dat je eerst weet wat de zoekintentie van je publiek is. Dat doe je door je te verdiepen in de pijnpunten van de doelgroep. Met welke problemen hebben ze te maken en naar welke informatie zoeken ze? Als je dit weet te achterhalen, kun je hier de juiste termen en longtail keywords bij zoeken. Het is dus belangrijk dat je de bedoeling achter een trefwoord begrijpt, voordat je deze verwerkt in de content die je wilt publiceren. Er zijn verschillende soorten gebruiksintenties.

Navigerend

Deze gebruiker zoekt naar een specifieke website.

Informatief

Deze gebruikers zijn op zoek naar informatie.

Commercieel

Deze gebruikers zijn bereid om een aankoop te doen.

Belangrijkste onderdelen van een zoekwoordenonderzoek

Moeilijkheidsgraad

Dit wordt ook wel de keyword difficulty genoemd. Dit geeft aan hoe moeilijk het is om op dit zoekwoord te ranken in de zoekmachines. Om de moeilijkheidsgraad te bepalen wordt er rekening gehouden met verschillende factoren. Zoals het aantal zoekopdrachten en het aantal concurrerende websites.

Zoekvolume

Dit zegt iets over het aantal keren dat een zoekwoord wordt gezocht in een bepaalde periode. Vaak wordt het zoekvolume maandelijks weergegeven.

Autoriteit

Dit geeft aan hoe autoritair het zoekwoord is. Des te meer autoriteit, des te sneller het zoekwoord jouw website of pagina laat stijgen in de zoekresultaten. 

Relevantie

Hoe relevant is het zoekwoord voor jouw bedrijf, product of dienst?

Concurrentie

Dit zegt iets over de concurrentie voor een bepaald zoekwoord. Het houdt rekening met factoren zoals het aantal mensen dat naar het woord zoekt en het aantal websites die gebruik maken van het zoekwoord.

Man Zoeken Op Laptop

Zelf een zoekwoorden onderzoek doen? Zo doe je dat

1. De gebruikersintentie onderzoeken

Als je een zoekwoorden onderzoek wilt doen, is het belangrijk om te weten wie jouw publiek is. Je wilt weten wat de gebruikersintentie is. Als je dit begrijpt, weet je ook welke zoekwoorden relevant zijn. Zo voer je een onderzoek naar de gebruikersintentie uit:

Onderzoek het verkeer naar jouw website en bepaal welke pagina’s het vaakst worden bezocht. Zo weet je welke onderwerpen het meest populair zijn bij jouw doelgroep. Dit kun je doen door gebruik te maken van Google Analytics. Via Search Console kun je zien welke zoekwoorden mensen gebruiken om jouw website te vinden. De meest relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf, product of dienst kun je ook achterhalen met SEMRush

2. Onderwerpen bepalen

Als tweede stap bepaal je welke onderwerpen belangrijk zijn voor jouw doelgroep. Dat stelt je in staat om jouw content te richten op een onderwerp in plaats van specifieke zoekwoorden. Gebruikers zoeken namelijk niet altijd op exacte trefwoorden en zinnen, maar ook op gerelateerde woorden en zinnen. Denk na over de verschillende soorten zoekwoorden die jouw doelgroep zou kunnen gebruiken om de juiste informatie te vinden. Zoals “hoe doe ik een zoekwoorden onderzoek” of “wat is een zoekwoorden onderzoek.” 

Als onderdeel van een doeltreffend zoekwoordenonderzoek, kun je je richten op trefwoorden met een lage of hoge moeilijkheidsscore. Zo weet je precies hoe makkelijk of moeilijk het is om met een bepaald zoekwoord te kunnen ranken in de zoekmachine resultaten. Des te lager de score, des te makkelijker het zal zijn om met dit keyword op de SERPs te komen. 

3. Richt je ook op long-tail en semantische zoekwoorden

Richt je niet alleen op losse zoekwoorden of korte zinnen. De concurrentie voor deze zoekwoorden is vaak hoog. Long-tail zoekwoorden zijn meer gedetailleerd en hebben vaak een lager zoekvolume. Ze zijn makkelijker te vinden en kunnen net zo effectief zijn. Als je zelf een onderzoek doet, is het dus ook belangrijk om je hier mee bezig te houden. Zoek naar termen met weinig concurrentie en gerelateerd zijn aan een hoog zoekvolume woord. 

Een semantisch zoekwoord is gerelateerd aan het hoofdzoekwoord. Ze helpen de zoekmachines te begrijpen waar jouw content en website over gaan, zodat deze op een correcte manier worden geïndexeerd. Je kunt tools gebruiken om deze zoekopdrachten te vinden, maar ook gebruikmaken van de “Mensen vragen ook” sectie van Google. Ook kun je gebruikmaken van “Gerelateerde zoekopdrachten” onderaan de SERP in Google.

Zoekwoorden verwerken in de content en op de website

Groepeer de zoekwoorden die je hebt verzameld en zet de woorden met de meeste prioriteit bovenaan. Je kunt de zoekwoorden bijvoorbeeld indelen op producten of diensten. Breng de termen nu in kaart met de content op jouw website. Zo kun je zien welke pagina’s al geoptimaliseerd zijn voor een zoekwoord en welke niet. Het is belangrijk om het doel van de pagina te begrijpen. Moet de inhoud op deze pagina informatief of juist commercieel zijn? 

Maak gebruik van SEO tools. Daarmee kun je de prestaties van jouw website in de zoekmachines bijhouden, maar ook verbeteren. Deze tools kun je ook gebruiken om de ranking van een zoekwoord te volgen. Zo weet je precies waar er optimalisatie nodig is. Gebruik goede anchorteksten die het zoekwoord bevatten. De links zijn een belangrijke ranking factor. Daarnaast vertellen ze Google precies waar jouw pagina over gaat.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het doen van een zoekwoordenonderzoek? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het doen van een zoekwoordenonderzoek? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.