Negative keyword lijsten: wat zijn het en waarom moet je ze gebruiken?
Wat zijn negative keyword lijsten of negatieve zoekwoorden? Waarom zou je ze moeten gebruiken en hoe kun je dat het beste doen? Het gebruik van negative keyword lijsten is vooral belangrijk als je adverteert via de zoekmachines of gebruikmaakt van campagnes.
Door het uitsluiten van de zogenaamde negatieve zoekwoorden, voorkom je dat jouw campagnes een gat slaan in je marketingbudget. Zonder dat ze winstgevend of doeltreffend zijn geweest. Door gebruik te maken van negative keyword lijsten in jouw Google of Microsoft Ads account kun je dat voorkomen en jouw ROI verhogen. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk? Waarom gebruik je deze lijsten en waar moet je rekening mee houden?
Waar de juiste zoekwoorden je helpen om een succesvolle campagne te runnen, kunnen negatieve zoekwoorden juist het verkeerde publiek aantrekken. Met negative keywords lijsten voorkom je dat niet-gekwalificeerde doelgroepen jouw advertenties te zien krijgen.
Je richt je dus alleen op de zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw potentiële klanten. Als je bijvoorbeeld een groentewinkel hebt, maar géén tomaten verkoopt, kun je “tomaten” toevoegen aan de lijst met negative keywords. Zo voorkom je dat jouw advertentie wordt weergegeven aan mensen die op zoek zijn naar tomaten en zo jouw budget opmaken.
Negative keywords zijn heel belangrijk voor jouw advertentiecampagne en SEA. Ze houden jouw ads namelijk verborgen voor zoekopdrachten en zoekwoorden die niet relevant zijn. Op deze manier voorkom je een flinke verhoging van de CPC of ook wel Costs Per Click genoemd.
Maar, er zitten ook enkele addertjes onder het gras bij het gebruik van deze lijsten. Het uitsluiten van negatieve zoekwoorden is essentieel voor het succes van jouw campagne, maar een overdreven gebruik kan ook enkele nadelige effecten op de campagne hebben.
Het kan de zoekopdrachten waarvoor jouw ads worden getoond namelijk ook flink beperken. Bijvoorbeeld als de groentewinkel een campagne maakt voor “groene zoete kiwi’s”, maar de woorden “groen” en “zoete kiwi’s” toevoegt aan de lijst met negatieve zoekwoorden.
De campagne zou in dit geval niet effectief zijn. Dat komt doordat de advertentie niet wordt getoond aan de potentiële klanten die deze zoekopdrachten wel gebruiken. Het toepassen van de juiste negatieve zoekwoorden is effectief en bespaart geld. Maar, teveel of onjuiste negative keywords toevoegen kan leiden tot een lager conversiepercentage en geldverspilling.
Negative keyword lijsten kunnen jouw PPC-winst verhogen. Door ongewenst verkeer te filteren, kun je de meest geschikte en winstgevende prospects bereiken. Dat terwijl je de kosten voor jouw advertentiecampagnes laag kunt houden. Door de lijst van jouw campagne te voorzien van negatieve zoekwoorden, voorkom je dat jouw ad wordt gezien door een zoekopdracht die helemaal niet belangrijk is voor jouw advertentie, dienst of product.
Als je jouw advertentiecampagne wilt voorzien van negatieve zoekwoorden, dan is het belangrijk dat je weet wat de 3 verschillende typen negative keyword matches zijn.
Broad match
Broad match zoekwoorden zijn het standaard matchtype voor negatieve zoekwoorden. Dat betekent niet dat dit het beste type negative keywords is om te gebruiken. Bij dit type wordt een ad niet getoond als de zoekopdracht alle negatieve zoekwoorden bevat. Ook niet als de keywords allemaal in een andere volgorde staan. De advertentie kan nog wel steeds worden weergegeven bij zoekopdrachten die enkele van de negative keywords bevatten. Als je kiest voor het broad matchtype, heb je minder controle over waar jouw ad wordt getoond.
Phrase match
Bij phrase match zoekwoorden worden ads niet getoond als de zoekopdracht de negatieve phrase match zoekwoorden bevat in exact dezelfde volgorde. Een zoekopdracht kan extra woorden bevatten, maar de advertentie wordt niet weergegeven als alle zoekwoorden in exact dezelfde volgorde zijn opgenomen. Dat geldt ook voor de opgenomen extra tekens.
Exact match
Als je dit type gebruikt, moet de zoekopdracht exact dezelfde negatieve zoekwoorden bevatten zoals opgenomen in de lijst. Dat geldt ook voor de volgorde van de keywords. Ze mogen geen extra woorden of tekens bevatten om de ad niet weer te laten geven.
- Binnen jouw Google Ads account vind je een handige tool die de zoekwoorden laat zien die jouw doelgroep gebruikt én ze aanzet tot het klikken op jouw advertenties of campagnes. Gebruik deze tool voor het achterhalen van de juiste negative keywords en voeg ze vervolgens toe aan de lijst van de betreffende campagne.
- Gebruik niet te veel negatieve zoekwoorden. Als je dit wel doet, kan het voorkomen dat jouw advertenties minder potentiële klanten bereiken die zich in jouw doelgroep bevinden. Op deze manier kan het gebruik van de lijsten dus ook nadelen hebben.
- Negatieve zoekwoorden matchen niet met varianten. Dat in tegenstelling tot positieve zoekwoorden die dat juist wél doen. Dat betekent dat jouw advertentie nog steeds kan worden weergegeven op zoekopdrachten die varianten van jouw negative keywords bevatten.
- Als je een negatief zoekwoord hebt gevonden, neem dan alle versies daarvan op in de lijst. Zorg ervoor dat je het zoekwoord in zowel enkelvoud als meervoud toevoegt. Dus “tomaat” is een negative keyword, maar dat geldt dus ook voor “tomaten.”
- Maak voor elke campagne een aparte lijst met negative keywords. Door individuele lijsten te maken voor elke campagne, kun je de strategie voor bepaalde producten of diensten veel makkelijker aanpassen.
- Maak je gebruik van Google Shopping? Kies dan exact match negative keyword lijsten. Temeer omdat Google Shopping advertenties geen positieve zoekwoorden gebruiken. Negatieve zoekwoorden die exact overeenkomen kunnen heel effectief en doeltreffend zijn bij het voorkomen van zoekopdrachten die niet relevant zijn voor deze campagnes.
Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij de invulling van jouw negative keyword lijsten? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.