Wat is SEA?

Onmisbaar binnen online marketing
Inhoudsopgave:

SEA staat voor Search Engine Advertising of zoekmachine adverteren. Het is een belangrijk onderdeel van zoekmachinemarketing. Betaalde advertenties worden direct boven, onder of naast de zoekresultaten weergegeven. Binnen Google, maar ook in zoekmachines zoals Yahoo of Bing. De adverteerder betaalt per ontvangen klik. Dit wordt ook wel Pay-Per-Click of PPC genoemd. Als adverteerder betaal je voor jouw positie binnen de zoekresultaten. Dat maakt SEA marketing tot een belangrijke bron van inkomsten voor de zoekmachines. Ook voor adverteerders is SEA een belangrijke bron van inkomsten.

Hoe werkt SEA of zoekmachine adverteren?

SEA is globaal gezien geen rocket science. Als je gebruik wilt maken van zoekmachine adverteren om jouw bedrijf, product of dienst te promoten, is het van essentieel belang dat je eerst de belangrijkste zoekwoorden identificeert. Zodra je deze hebt gevonden, verwerk je ze in de advertentietekst. Vervolgens bepaal je zelf hoeveel je per click wilt gaan betalen. 

Toch heeft een succesvolle SEA campagne natuurlijk wel meer voeten in aarde dan hierboven uitgelegd. Een expert of marketing bureau besteedt dan ook niet voor niets veel tijd aan het ontwikkelen, uitvoeren en onderhouden van deze campagnes. Er moet rekening worden gehouden met diverse factoren, zoals het budget en landingspagina optimalisatie. 

Ook moeten de prestaties van de SEA campagne continu worden geanalyseerd en waar nodig bijgesteld. Om een advertentie het gewenste effect te geven, is het niet ongebruikelijk dat adverteerders hun tekst meerdere keren moeten herschrijven voordat ze een aantrekkelijke tekst met goed geïntegreerde zoekwoorden hebben gecreëerd. 

Met een SEA campagne heb je als website eigenaar dus de mogelijkheid om de advertenties te plaatsen op de plek waar jouw potentiële klanten naar producten en diensten zoeken. SEA beantwoord de zoekopdrachten met advertenties. Dat in plaats van de gebruiker te overladen met informatie die niet gewenst of irrelevant is. 

Zowel de advertentietekst als de landingspagina moeten aansluiten bij de intenties van de gebruiker. Omdat de hoogst geplaatste advertenties zeer interessant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker, worden SEA campagnes door de meeste gebruikers van zoekmachines wel omarmd. Het is een doeltreffende techniek om merken en producten te promoten, maar ook om meer websiteverkeer en conversies te kunnen genereren.

Abraham Lincoln Biljet

De kosten van zoekmachine adverteren 

Zoekmachine adverteren werkt op basis van CPC of Costs-Per-Click. Je betaalt dus alleen als een gebruiker op een advertentie klikt en wordt doorverwezen naar de landingspagina. De kosten van de click kun je zelf bepalen. Hoe dat precies werkt lees je hieronder.

Real Time Bidding

Real Time Bidding is de veiling van de zoekmachine. De termen van elke ingevoerde zoekopdracht worden gecontroleerd. Zo kan de zoekmachine bepalen welke advertenties relevant en nuttig zijn voor de gebruiker. Als deze een veel voorkomend zoekwoord bevat, zijn er vaak meerdere geschikte advertenties die moeten worden beoordeeld op relevantie. 

Een belangrijk criterium bij deze selectie is de CPC. Er wordt ook rekening gehouden met de kwaliteit van de advertentie om een selectie van zoekresultaten te maken voor de gebruiker. Een hooggeplaatste campagne heeft meer kans op een weergave binnen de meest prominente posities. De hoogste ranking wordt bepaald door de CPC en de kwaliteitsscore van de ads. Om de waarde te bepalen wordt het onderstaande met elkaar vergeleken:

CPC of Costs Per Click

Met CPC kun je als adverteerder de maximumprijs bepalen die je bereid bent om te betalen voor een klik op jouw advertentie. Des te hoger het bod, des te groter de kans dat de campagne een goede positie in de zoekresultaten krijgt. Google biedt veel transparantie en informatie over de tarieven voor SEA. Je kunt gebruik maken van vaste of dagelijkse budgetten. Maandelijkse budgetten kun je ook opsplitsen per dag. Hoeveel vertoningen je daarvoor krijgt in de zoekresultaten is afhankelijk van de kosten per click. 

Kwaliteitsscore

Als onderdeel van het beoordelingssysteem heeft Google een kwaliteitsscore. Zo voorkomt de zoekmachine dat advertenties van lage kwaliteit en hoge biedingen bovenaan de resultaten terechtkomen. Een goede SEA campagne met content van hoge kwaliteit zal aanzienlijk hoger scoren in de zoekmachines. Dat komt omdat ze relevant en uitnodigend zijn voor de gebruiker. Een hoog CPC bod is dus niet de enige factor voor het creëren van een succesvolle advertentie. De kwaliteitsscore beoordeelt de volgende factoren:

  • Landingspagina: als een gebruiker op een target link terecht komt via een ad die relevant, transparant en gebruiksvriendelijk is, verbeterd dat de ranking.
  • Advertentietekst: ads met een hoge ranking hebben titels en teksten die perfect aansluiten bij de zoekopdracht. Des te relevanter de tekst, des te beter de ranking.
  • Verwachte CTR: dit is gebaseerd op de hoeveelheid impressies van de ad en het aantal klikken dat een advertentie oplevert. Een hoge CTR wordt als relevant gezien. 
  • CTR display URL: als de URL in de ad veel clicks behaald, is de kwaliteitsscore van de advertentie hoger. De display URL hoeft niet overeen te komen met de target link.

Waarom kiezen voor SEA?

Er zijn veel verschillende redenen om SEA in te zetten voor jouw business. We noemen er een aantal.

1. Websiteverkeer 

Het hoofddoel van zoekmachine adverteren is het sturen van meer verkeer naar zowel nieuwe als bestaande websites. De campagnes worden gerangschikt op relevantie en kwaliteit. Ook het bod en de Costs-Per-Click (CPC) hebben invloed op de SERPs ranking.

2. Conversies

Zoekmachine adverteren draagt ook bij aan het verkrijgen van leads en conversies. Met Google Ads kun je precies zien hoe vaak een advertentie tot een conversie leidt. Ook kunnen campagnes geoptimaliseerd worden op basis van conversies. De advertentieplatformen hebben hier door geavanceerde algoritmes steeds meer grip op. Een goed voorbeeld hiervan is het Performance Max campagnetype van Google Ads.

3. Naamsbekendheid

SEA is ook een efficiënte marketing tool om de zichtbaarheid van een merk of bedrijf te vergroten. Zo kun jij je onderscheiden van de concurrentie. Een campagne zou daarom het doel moeten hebben om zoekwoorden te bezetten met ads voor jouw eigen product of merk.

MacBook Google Zoekresultaten

De voordelen en nadelen van SEA 

Zoekmachine adverteren heeft zowel voordelen als nadelen. Een voordeel van SEA is dat je snel zichtbare resultaten kunt behalen. Daarnaast kun je het bereik vergroten met meer websiteverkeer en naamsbekendheid, maar ontvang je ook meer leads en conversies. De doorlopende kosten en de concurrentie om zoekwoorden kun je als een nadeel zien.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inrichten van een SEA-strategie voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inrichten van een SEA-strategie voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.