SEO trends 2023: de belangrijkste ontwikkelingen binnen zoekmachine optimalisatie

Organisch in de zoekresultaten
Inhoudsopgave:

Ook in 2023 wil je niets missen van de belangrijkste SEO trends. Welke ontwikkelingen binnen de zoekmachine optimalisatie kunnen we in het nieuwe jaar verwachten? Welke trends zijn een blijvertje of worden nog belangrijker? Natuurlijk wil je op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes. Zo houd je jouw SEO ook in 2023 effectief, succesvol én up-to-date.

6 belangrijke zoekmachine optimalisatie trends voor 2023

Up-to-date blijven binnen SEO is belangrijk. Zeker omdat het Google algoritme steeds geavanceerder wordt. Er worden constant wijzigingen doorgevoerd. Juist daarom wil je op de hoogte zijn van de nieuwste 2023 ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Zo maak je jouw SEO strategie nog concurrerender en doeltreffender. Wil je goed voorbereid het nieuwe jaar in? Dit zijn de belangrijkste SEO ontwikkelingen voor 2023.

1. Kwalitatieve content blijft “key”

Deze SEO 2023 trend is heel duidelijk. Hoogwaardige content blijft één van de belangrijkste ontwikkelingen voor het nieuwe jaar. Content die enkel en alleen zoekwoorden bevat is allang niet meer voldoende om de Google rankings te kunnen bestormen. Content moet in de eerste plaats ook betrouwbaar en informatief zijn. Ook hier betekent kennis macht. 

De inhoud moet geschreven zijn voor de lezer of gebruiker en hem of haar tevreden stellen. Hoogwaardige content is de moeite waard om te lezen, maar voorziet de lezer of gebruiker ook van de antwoorden die hij of zij zoekt. Ook een content refresh is en blijft belangrijk. 

Deze SEO strategie is eenvoudig te implementeren. Herzie jouw bestaande content en houd daarbij rekening met de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Verrijk bestaande artikelen bijvoorbeeld met een aanvullend onderzoek of voer een upgrade uit op het gebied van foto’s en video’s. Ook long form artikelen zijn een blijvende SEO trend. 

2. Content die voldoet aan de E-A-T richtlijnen van Google

Welke content je ook creëert, de inhoud moet kunnen voldoen aan de E-A-T normen van Google. De afkorting staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Met andere woorden: de content moet deskundigheid, gezag en betrouwbaarheid kunnen uitstralen. 

E-A-T is slechts één van richtlijnen die Google gebruikt om te kunnen bepalen hoe waardevol een stuk content is voor de lezer of gebruiker. Hoewel E-A-T feitelijk gezien géén ranking factor is, heeft het toepassen van deze richtlijn wel invloed op hoe goed jouw website scoort binnen de zoekmachine in 2023. Dit hoort dus thuis in jouw SEO strategie. 

Des te meer je de richtlijnen van E-A-T doorvoert, des te sneller je wordt gezien als een autoriteit binnen jouw vakgebied. Dat betekent ook meer waardering van andere autoritaire websites. Hoe meer autoritaire websites voor je instaan, des te meer Google jouw website aanbeveelt als mensen zoeken naar gerelateerde diensten of producten. 

E A T Neonletters Rood

3. Mobielvriendelijkheid

Deze SEO ontwikkelingen zijn ook in 2023 belangrijk. Zeker omdat Google de mobiele zoekfunctie flink gaat updaten. Dat komt mede omdat meer dan de helft van het websiteverkeer op websites afkomstig is van mobiele apparaten. Google heeft diverse grote updates bekendgemaakt. Zoals de zoek snelkoppelingen en zoekresultaten in de zoekbalk van Google. Een mobielvriendelijke website is dus zeker ook in 2023 een belangrijke SEO trend. 

Het is belangrijk om hieraan te voldoen. Je wilt immers geen kansen laten liggen om een goede positie binnen Google te kunnen bemachtigen of behouden. Weet je niet zeker of jouw website mobielvriendelijk is? Dit kun je controleren met de Mobile Friendly Test van de zoekmachine. Daarmee zie je direct hoe makkelijk of moeilijk jouw website te navigeren is. 

4. Website snelheid en gebruikerservaring 

In deze lijst met SEO trends 2023 mag de gebruikerservaring en snelheid van websites niet ontbreken. Dit houdt in dat je meer kans hebt op een hoge Google ranking als je in het bezit bent van een goed ontworpen, toegankelijke, gebruiksvriendelijke en razendsnelle website. 

Deze ranking factoren worden de Core Web Vitals genoemd. Er wordt onder meer gekeken naar de tijd die een website nodig heeft om te reageren op de eerste actie van een gebruiker. Dit wordt ook wel FID of First Input Delay genoemd. Ook wordt er rekening gehouden met de laadtijd van een pagina. Dit heet LCP of Largest Contentful Paint. Ook de CLS of de layout wijzigingen op een pagina zijn van belang. Verschuivingen bemoeilijken de website navigatie. Dit heeft een negatieve invloed op de gebruikerservaring.

5. Weten wie je doelgroep is

Weten wie jouw doelgroep is, is van cruciaal belangrijk voor jouw SEO strategie. Deze trend zet ook door in 2023. Het is belangrijk om prioriteit te geven aan de gebruiksintentie en de gebruikerservaring. De intentie heeft te maken met het doel dat een gebruiker heeft. Bijvoorbeeld wanneer hij of zij een zoekopdracht intypt in de zoekbalk van Google.  

De gebruikerservaring zegt iets over de manier waarop een gebruiker omgaat met wat jij aanbiedt. Ook in 2023 is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep naar op zoek is. Speel je niet in op deze SEO 2023 trend, dan loop je het risico dat gebruikers de website vroegtijdig verlaten en niet de gewenste actie ondernemen. Een gemiste kans dus. 

6. Featured snippets

Featured snippets zijn andere belangrijke zoekmachine optimalisatie trends voor 2023. Google kan nu ook aanvullende informatie weergeven naast de hoofdvermelding van een zoekresultaat. Dit wordt ook wel een rich snippet genoemd. Er zijn verschillende rich snippets beschikbaar. Featured snippets blijven de meest belangrijke. Eén van de bekendste is “mensen vragen ook” of “people also ask”. Als je hoger wilt ranken in 2023, moet jouw strategie dus vooral bestaat uit het beantwoorden van vragen. Ook een weergave binnen de featured question snippet is belangrijk. Daardoor creëer je meer kliks naar jouw website.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het toepassen van de SEO trends 2023 voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het toepassen van de SEO trends 2023 voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.