Personeelswerving & online marketing: tips voor het vinden van talent
Personeelswerving en online marketing gaan hand in hand. Met de juiste marketing vind je het juiste talent én kun je als bedrijf een sterk netwerk opbouwen. Met een goede online marketingstrategie, kun jij je als organisatie onderscheiden op de volle arbeidsmarkt én geschikte kandidaten aantrekken. Om dat succesvol te kunnen doen, is het belangrijk om te begrijpen welke online marketing strategie en kanalen je daarvoor het beste kunt gebruiken.
Vandaag de dag heb je als recruiter te maken met hevige concurrentie in de strijd om toptalent. Het werven van het juiste personeel verdiend daarom een goede aanpak. Het is op dit moment namelijk belangrijker dan ooit om je als werkgever te kunnen onderscheiden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een sterke branding strategie.
Een effectieve manier om dit te doen is online marketing. Door het inzetten van de juiste marketingstrategieën voor personeelswerving, kun je potentiële kandidaten aantrekken én vasthouden. Als het aankomt op personeelswerving is het van belang om een vacature zo effectief mogelijk te promoten en zichtbaar te maken voor potentieel toptalent. Dat is één van de redenen waarom personeelswerving en online marketing hand in hand gaan.
De onderstaande kanalen zijn je misschien bekend. Het zijn belangrijke plaatsen voor het online promoten van vacatures, zoals een carrière pagina en social media kanalen bijvoorbeeld.
Carrière pagina op bedrijfswebsite
Als bedrijf is het belangrijk om de carrièrepagina op jouw website te optimaliseren. Zo is het voor kandidaten nog makkelijker om openstaande vacatures te vinden, meer te weten te komen over de bedrijfscultuur of om te solliciteren.
Natuurlijk trekt jouw website al verkeer. Misschien zit de ideale kandidaat hier tussen? Zorg ervoor dat de pagina jouw bedrijf vertegenwoordigt. De pagina moet tevens makkelijk te vinden zijn op de website. Het maken van een carrière pagina gaat in het algemeen via je CMS-systeem en doe je het beste met behulp van een tool. Natuurlijk kun je ook gebruikmaken van de kennis van een marketing bureau.
Social media
Platformen zoals Facebook, LinkedIn en Twitter brengen je in contact met het juiste personeel én bieden je de mogelijkheid om vacatures te promoten. Op deze social media platformen kun je een pagina promoten of een campagne opzetten voor een vacature. Des te mooier en opvallender de vacature, des te succesvoller de advertentie.
Betaald adverteren
Als het aankomt op personeelswerving door gebruik te maken van online marketing, kun je ook kiezen voor betaald adverteren. Als bedrijf kun je betaalde ads gebruiken om de zichtbaarheid van de vacature te vergroten waardoor je geschikte kandidaten kunt bereiken. Bijvoorbeeld met advertenties op LinkedIn en Facebook of met zoekmachine adverteren. Let op: Facebook hanteert strenge regels rondom wervingscampagnes. Heb je dit nog nooit gedaan? Laat deze online marketing dan over aan een expert. Daardoor weet je zeker dat jouw campagne doeltreffend en effectief is.
Met onderstaande 4 tips maximaliseer je de kans op succes tijdens je zoektocht naar nieuwe personeelsleden.
1. Haalbare doelen stellen
Het is belangrijk om jouw marketingdoelen voor personeelswerving helder te hebben. Daarbij kun je denken aan het aantal impressies dat je wilt behalen of het aantal views op de landingspagina. Hoeveel potentiële kandidaten wil je werven en in welk tijdsbestek wil je een talent aannemen? Als je jouw doelstellingen bepaalt, zorg je ervoor dat je actief zoekt naar manieren om de beste kandidaten te vinden. Ook zijn zaken als krapte op de arbeidsmarkt natuurlijk van invloed tijdens het opstellen van doelstellingen.
2. De juiste doelgroep definiëren
Natuurlijk wil je de juiste doelgroep bereiken voor de vacature die je beschikbaar hebt. Daarom is het heel belangrijk om de kwalificaties, ervaringen en vaardigheden van de kandidaten die je zoekt uiteen te leggen. Dit zal je helpen om jouw online marketing inspanningen voor personeelswerving op de juiste mensen te richten. Bepaal het profiel van de kandidaten en achterhaal op welk kanaal zij online het meeste tijd zullen doorbrengen.
3. Employer branding
Door het ontwikkelen van een sterke employer branding, kun jij je onderscheiden van andere bedrijven. Zorg ervoor dat de bedrijfscultuur, de waarden en de missie van jouw bedrijf nauwkeurig wordt weergegeven op jouw website én in het bijzonder op de carrièrepagina. Een employer brand is belangrijk omdat het de beslissing van een potentiële kandidaat op een positieve manier kan beïnvloeden. Bijvoorbeeld door te solliciteren op een openstaande vacature, een aanbod te accepteren of langdurig bij je in dienst te blijven.
4. Social media en landingspagina’s
Zorg ervoor dat de vacatures zichtbaar is op de social media pagina van jouw bedrijf. Als vanzelfsprekend kunnen dit ook meerdere platformen zijn. Afhankelijk van de doelgroep waarin het talent dat je zoekt zich mogelijk bevindt. Een kandidaat kan zich ook onder één van jouw volgers bevinden. Ze hebben immers al affiniteit met jouw bedrijf of product. Maak ook gebruik van advertenties op deze platformen voor extra zichtbaarheid.
Ook het maken van aantrekkelijke vacatures zorgt ervoor dat je het juiste personeel kunt werven. Gebruik aansprekende foto’s en verrijk de vacaturetekst met een uitgebreide functieomschrijving, de voordelen en de bonussen binnen deze functie. Het creëren van een doeltreffende landingspagina kun je natuurlijk ook overlaten aan een expert.
Als organisatie of bedrijf weet je misschien wél welk toptalent je wilt werven, maar weet je niet zo goed hoe dit moet aanpakken binnen de online marketing. Zoals employer branding, het maken van een carrièrepagina of een goede landingspagina voor vacatures. Schakel de hulp van een online marketing bureau in als je op dit gebied wel wat hulp kunt gebruiken.
Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of zoek je hulp bij het vinden van personeel? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.