Wat is een branding strategie en waarom heb je een merkstrategie nodig?

De reden waarom klanten voor jou kiezen
Inhoudsopgave:

Achter elk merk gaat een branding strategie schuil. Deze strategie helpt je bij de keuzes die je maakt als bedrijf. Het is de manier waarop jouw merk populariteit en identificatie opbouwt. Zowel bij bestaande klanten als prospects. Een brand strategie bestaat uit verschillende elementen, zoals de merkwaarde, de merkidentiteit, storytelling en de stem waarmee de doelgroep wordt aangesproken. Al deze kenmerken zorgen voor het succes van jouw bedrijf.

Waarom is het ontwikkelen van een merkstrategie belangrijk?

Een sterk merk is heel belangrijk voor het opbouwen van een vertrouwensband met jouw klanten. Een succesvolle strategie verbetert de klantloyaliteit, vergroot de merkbekendheid en stimuleert mond-tot-mondreclame en verwijzingen. Als een merk geen effectieve strategie heeft, kan dit een negatieve invloed hebben op het succes en de bedrijfsgroei. Als een productervaring niet erg overtuigend is, verlies je jouw doelgroep aan de concurrentie.

De elementen van een sterke strategie voor jouw merk

De belangrijkste elementen van een goede brand strategie zijn de brand voice, values, design, vibe en de story. Maar wat betekenen deze elementen eigenlijk? Op welke manier versterken deze punten de ervaring voor de bestaande en nieuwe klanten van jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

Brand voice of merkstem

De brand voice of de merkstem staat voor de woorden die je als merk gebruikt om te communiceren met bestaande of nieuwe klanten. Bijvoorbeeld via de verschillende marketingkanalen, social media of op de website van jouw onderneming.

De brand voice van jouw merk bepaalt welke boodschap je als bedrijf gebruikt. De merkstem is belangrijk bij het vormen van een band tussen jouw klanten en de onderneming. Op deze manier laat je de persoonlijkheid van jouw bedrijf samensmelten met de kernwaarden.

De stem van een merk is bepalend voor de relatie die een klant na verloop van tijd opbouwt met een merk. De brand voice vertelt precies wat iemand mag verwachten van een merk. Als jouw merkstrategie geen brand voice heeft, loop je het risico om iets anders uit te stralen dan je eigenlijk wilt én verlies je de vertrouwensband met jouw doelgroep en klanten.

Brand story of merkverhaal

De brand story of merkverhaal gebruik je om jouw bedrijf te laten communiceren. Bijvoorbeeld over het ontstaan van jouw onderneming, de overtuiging, de waarde en het doel. Een brand story heeft een positieve invloed op de band tussen jouw bedrijf en jouw klanten. Als je jouw doelgroep laat zien of horen waar je voor staat en wat je inspireert, creëer je openheid. Daardoor leren mensen jouw bedrijf op een veel dieper niveau kennen.

Brand values of merkwaarden

Merkwaarden of brand values geven antwoord op vragen als; waarom bestaat mijn bedrijf? Wat is voor mij het belangrijkst? Zijn er dingen die mijn bedrijf actief probeert op te lossen? Deze vragen helpen je om door te dringen tot de kernwaarden van jouw merk, maar ook tot de overtuigingen en principes die jouw bedrijf maken tot wat het nu is.

Binnen een brand strategie zijn de merkwaarden belangrijke parameters. Ze helpen je te bepalen of een beslissing of samenwerking past bij de doelstellingen van jouw bedrijf. Op deze manier kun je een band opbouwen met de doelgroep die je helpt bij het vinden van potentiële klanten met dezelfde overtuigingen. Brand values dragen ook bij aan de merkpositionering. De merkwaarden zijn namelijk een belangrijke differentiatie.

Brand design of merk ontwerp

Als je jouw merkstrategie wilt bepalen, moet je ook rekening houden met brand design. Dit zegt iets over hoe je jouw bedrijf visueel presenteert. Daarbij kun je denken aan de kleuren die jouw huisstijl omvatten, het lettertype en de fotografiestijl die je hanteert. Bijvoorbeeld op jouw websites, social media kanalen en andere marketing platformen. Het merk ontwerp is vaak de snelste manier om de doelgroep duidelijk te maken waar jouw bedrijf voor staat.

Behalve dat brand design duidelijk maakt waar jouw merk voor staat, kan het er ook voor zorgen dat potentiële klanten jouw product kopen. Bijvoorbeeld omdat de manier waarop je jouw producten verpakt en vormgeeft ze aanspreekt. Dat geldt ook voor digitale producten. Een goed brand design geeft jouw merk een identiteit. Als deze ontbreekt heeft dat een negatieve invloed op de koopbeslissing van potentiële klanten, maar ook op de klantervaring en de marktpositie. Met een goed ontwerp kun jij je onderscheiden van de concurrentie.

Brand vibe of merk gevoel

De brand vibe of het merkgevoel is het gevoel dat een merk uitstraalt. Dat kan op de website zijn, maar ook op social media kanalen en productverpakkingen. De vibe kan variëren van speels tot serieus of grappig. Het is een samensmelting van de manieren waarop de persoonlijkheid, de waarden en de esthetiek van een merk op elkaar aansluiten. Het creëren van een goed merkgevoel of brand vibe draagt bij aan de totale klantervaring met jouw merk. Op deze manier kan het een blijvende indruk achterlaten bij mensen.

Trappengang Met Grijze Muur

Branding strategie bepalen in 5 stappen

Een goede merkstrategie bepalen is een proces waar veel tijd en energie in gaat zitten. Wij helpen je op weg met onderstaande 5 stappen.

1. Inzicht verkrijgen met marktonderzoeken en diagnoses

  • Wat zijn jouw waarden (ethiek, kwaliteit en expertise) en jouw identiteit?
  • Wat is de merkpositie van jouw concurrentie?
  • Wat is de geschiedenis van jouw merk?
  • Wat wil je communiceren aan jouw doelgroep?
  • Welke korte- en langetermijndoelstellingen heeft jouw merk of bedrijf?

2. Jouw buyer persona identificeren

In deze stap zijn segmentering, targeting en merkpositionering van belang. Wat is de typische buyer persona of klantprofiel van jouw merk en wat is jouw doelgroep? Deze stap is van essentieel belang om te weten op wie je jouw marketing moet richten én met welke onderscheidende argumenten je dat het beste kunt doen.

3. Het merkplatform definiëren

Het merkplatform legt de fundamenten van jouw merkstrategie. Het omvat alle sleutelelementen die eerder werden geïdentificeerd als jouw:

  • Visie en missie
  • Belofte
  • Geschiedenis en waarden
  • Zakelijke positie
  • Visuele elementen, stijl en merkstem
  • Merkdesign

4. Hoe wil je communiceren met jouw doelgroep?

Hoe bereik je jouw doelgroep volgens de merkpositie van jouw bedrijf? Wil je dit bijvoorbeeld organisch doen of via betaalde advertenties? Het gaat niet alleen om reclame als je een sterk merk wilt creëren en jouw identiteit wilt communiceren. Het is het onderscheidend vermogen dat je merk helpt zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie.

5. Voortdurend blijven verbeteren

Elke merk- of branding strategie kan worden verbeterd. Blijf dus altijd luisteren naar de feedback van klanten. Op deze manier kun je jouw strategie blijven aanpassen en laten zien dat je naar jouw klanten luistert. Zo creëer je ook een uitstekende klantenservice natuurlijk.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het opstellen van een branding strategie voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het opstellen van een branding strategie voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.