Overstappen naar Google Analytics 4

Hoe doe je dat en wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Inhoudsopgave:

Vanaf 1 juli 2023 kun je niet langer gebruik maken van Universal Analytics zoals we die nu kennen. Overstappen naar Google Analytics 4 is dus een must als je jouw prestaties wilt kunnen blijven volgen. Maar hoe doe je dat en wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Met Google Analytics 4 verandert Google de manier waarop je gegevens kunt bijhouden.

Waarom gaat Google over op GA4?

De veranderingen worden ingevoerd per 1 juli 2023. Vanaf die dag kun je dus géén gebruik meer maken van Universal Analytics. Heb je een website? Dan is een vlotte overstap en het instellen van de nieuwe tracking methode dus belangrijk. Zorg er in elk geval voor dat je ruim voor de tijd overstapt naar Google Analytics 4 als je gegevens wilt blijven verzamelen.

De verandering heeft een belangrijk doel. Google wil de kwaliteit van de verzamelde gegevens verbeteren. Daarom worden jouw gegevens binnen GA4 op een andere manier bijgehouden. Dat betekent ook dat het dashboard er anders uit kan zien dan van UA. Stel GA4 zo snel mogelijk in. Dat geeft je de mogelijkheid om de gegevens in zowel UA als GA4 bij te houden. Op deze manier kun je zien welke invloed de overstap heeft op de gegevens.

Hoe Google Analytics 4 instellen?

Het instellen van Google Analytics 4 is niet moeilijk. Dit werkt namelijk op dezelfde manier als het instellen van Universal Analytics. Uiteindelijk gaat het om de tracking die je toevoegt aan jouw website én het instellen van het GA4 dashboard. Hoe maak je deze overstap?

Inloggen

Log in op jouw Universal Analytics account. Bovenin vind je een knop om over te stappen naar Google Analytics 4. Klik op de knop en de Setup Assistant opent automatisch.

Google Analytics 4 aanmaken

Klik op “gegevensverzameling inschakelen met site tags.” Klik vervolgens op “eigenschap aanmaken.” Als je Google Tag Manager gebruikt, klik je direct op “eigenschap aanmaken.”
Zodra je op “eigenschap aanmaken” klikt, doet de Setup Assistant het volgende:

  • Jouw nieuwe GA4 aanmaken
  • Het domein, de URL, tijdzone en valuta instellingen kopiëren vanuit UA
  • De tracking van jouw GA4 activeren
  • Een verbinding maken tussen jouw UA en GA4

Zodra dit proces is voltooid, zie je een melding dat het samenvoegen van de accounts succesvol is geweest. Als je Google Tag Manager gebruikt ga je door naar stap 3.

On-page tag voor Google Tag Manager

Als je Google Tag Manager gebruikt moet je Google Analytics 4 toevoegen aan jouw beheerdersruimte. Dat kan met behulp van de GA4 on-page tag. Jouw nieuwe pagina bevindt zich binnen GA4 op de detailpagina. Klik op “Property” en controleer of je jouw nieuwe GA4 hebt geselecteerd. Vervolgens selecteer je “Data streams.” Je hebt nu toegang tot de informatie die je nodig hebt in Google Tag Manager. Bovenaan de pagina zie je een getal met de naam “Measurement ID.” Kopieer dit met je rechtermuisknop.

GA4 tag installeren in Google Tag Manager

Log in op uw Tag Manager account en zoek de website waarvoor je GA4 wilt instellen.
Klik op “Tags” en vervolgens op “Nieuw.” Selecteer de tag die je nodig hebt uit de lijst die wordt geopend. Dit is “Google Analytics: GA4 Configuratie.” Voeg nu de Measurement ID in, in het gelijknamige vakje. Selecteer alle pagina’s voor het meten van de gegevens. Sla de wijzigingen op. Het duurt ongeveer 48 uur voordat GA4 begint met de gegevensanalyse.

UA versus GA4: wat zijn de belangrijkste verschillen? 

Er zijn een aantal verschillen in de manier waarop Google Analytics 4, in vergelijking met Universal Analytics, gegevens bijhoudt. Het is dus mogelijk dat je verschillen opmerkt in de gegevens tussen deze 2 accounts. Wat zijn de belangrijkste veranderingen voor jou?

Tracking

Binnen UA wordt de tracking afzonderlijk behandeld in de eigenschappen. GA4 volgt de website en de app in dezelfde eigenschap.

Filters

UA heeft een groot aantal opties beschikbaar om de gegevens te filteren. GA4 heeft minder filteropties. Wel zijn de IP filters nog steeds beschikbaar.

Gebruikers

UA richt zich op het totaal aantal gebruikers. GA4 richt zich op actieve gebruikers. Dit zijn de unieke gebruikers die zich bezighouden met jouw pagina.

Doelen

In UA kunnen doelen worden gedefinieerd. In GA4 wordt dit slechts eenmaal per sessie bijgehouden. Doelen bestaan niet meer. Ze worden ingesteld als conversie gebeurtenissen. Ze worden gevolgd als er tijdens een sessie een actie plaatsvindt.

Evenementen

In UA worden evenementen opgezet met een categorie, een actie en een label. In GA4 zijn alle acties evenementen. Dit vereist geen categorie, actie of label. Deze verandering zorgt voor meer consistentie in het bijhouden van gebeurtenissen.

Bounce rating

In UA is een bounce een sessie van 0 seconden waarbij de gebruiker geen interactie heeft gehad met de pagina. In GA4 is een bounce een sessie van minder dan 10 seconden waarbij de gebruiker geen interactie heeft gehad met de pagina.

Afbeelding BLOG Post Overstappen Google Analytics 4 Website 2

Hoe zit dat met de GDPR in Google Analytics 4?

Google Analytics heeft de afgelopen jaren een aantal functies geïmplementeerd om de GDPR-naleving te verbeteren. Toch gebruiken zowel UA als GA4 cookies om gegevens te traceren. Dit betekent dat GA4 geen tracking problemen en cookie acceptatie voor GDPR oplost. De wetgeving rondom GDPR moet je dus ook in GA4 nog steeds opvolgen.

Conclusie

Zorg er in elk geval voor dat je voor 1 juli 2023 overstapt op Google Analytics 4. Zo blijf je verzekerd van betrouwbare trackinggegevens. Houd er rekening mee dat de gegevens niet worden gemigreerd van jouw UA naar jouw GA4 account. Deze moet je dus handmatig vergelijken en bijhouden, zolang de beide accounts blijven bestaan.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het overstappen naar Google analytics 4? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het doen van een zoekwoordenonderzoek? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.