Google Analytics 4 versus Universal Analytics: wat zijn de grootste verschillen?

Waarom kiezen voor GA4?
Inhoudsopgave:

Wat zijn de grootste verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics? Waarom kiezen voor Google Analytics 4? Belangrijk om te weten, want Universal Analytics verdwijnt per 1 juli 2023 van de kaart. Dat heeft ’s werelds grootste zoekmachine bekendgemaakt.

Voordat je de overstap maakt wil je natuurlijk wel de meest significante verschillen weten tussen deze Google Analytics 4 (GA4) en het oude vertrouwde Universal Analytics (UA). Wij hebben het voor je uitgezocht. Op deze manier kun jij op een goede en weloverwogen manier overstappen op GA4.

GA4 wordt in 2023 het nieuwe Universal Analytics

Het vertrouwde Universal Analytics wordt volgend jaar vervangen door GA4. Hoewel gebruikers kunnen rekenen op diverse nieuwe analytische oplossingen en functies, wordt de vervanger nog niet écht met open armen ontvangen. Veel website eigenaren en marketeers zitten met vragen die tot nu toe onbeantwoord blijven. Hoe levert de meetoplossing zijn gegevens? 

Wat mogen we verwachten van de gebruikerservaring en worden ook de huidige secties opnieuw benoemd? De grote vraag over Google Analytics 4 versus Universal Analytics luidt dan ook: wat zijn de grootste en meest belangrijke verschillen? Als jij jezelf herkent in deze stellingen, dan vind je het antwoord op al jouw vragen over de nieuwe GA4 in deze uitgebreide blog. 

Back To The Future Auto DMC DeLorean

Terug in de tijd: wat is Universal Analytics? 

Universal Analytics dateert uit 2012. Het wierp een nieuwe blik op de manier waarop web analyses werden uitgevoerd. Data over gebruikersgegevens van zowel first-party als third-party cookies gingen in de mix. Daar wordt met GA4 een einde aan gemaakt. 

Chrome (ook van Google) wil geen third-party cookies meer gebruiken voor het verzamelen van gebruikersgegevens. Omdat Universal Analytics hier niet op is gebouwd, zal het de betrouwbaarheid in het verzamelen, verwerken en rapporteren van gegevens verminderen.

Praktisch gezien kun je Universal Analytics dus nog tot 1 juli 2023 gebruiken. Vanaf die datum gaat de meetoplossing offline. Natuurlijk kun je ook nu al een upgrade uitvoeren naar Google Analytics 4. Uiteraard wil je dan wél eerst op de hoogte zijn van alle ins en outs. Wij geven jou graag alvast enkele voorbeelden.

Wat is GA4 en waarom kiezen voor Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is het nieuwste paradepaardje van Google’s analytische dienst. Het is speciaal ontwikkeld voor het vastleggen van belangrijke gebruikersgegevens zonder behulp van third-party cookies. Dit is een directe handreiking naar online marketeers en bedrijven. GA4 maakt gebruik van Machine Learning binnen zijn conversie modellering processen. 

Dit proces genereert ontbrekende gegevens met behulp van historische trends en actuele data van Google zelf. Zoals het apparaat dat wordt gebruikt, het conversietype, het tijdstip van de dag en andere gegevens die aan het verloop van de gebruiker zijn verbonden. Met dit proces kan zowel het gedrag van de gebruiker als alle gebeurtenissen worden gemeten. 

De 7 belangrijkste verschillen: Google Analytics 4 versus Universal Analytics

We hebben de 7 belangrijkste verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics onder elkaar gezet.

1. Meting ID met een ander formaat

Universal Analytics maakt gebruik van tracking ID’s. Dit is nodig voor het verzamelen van gegevens over jouw Google Analytics account. Deze tracking ID heeft een UA-XXXX-X formaat. Deze kun je op de Admin pagina van jouw account terugvinden onder Tracking Info. 

Dit verdwijnt binnen het nieuwe Google Analytics 4. Deze meetoplossing maakt namelijk gebruik van een meting ID met een G-XXXXXXXX formaat. Jouw meting ID vind je in GA4 terug door het controleren van jouw datastream details op de Admin pagina in jouw account.

2. Andere verzamelmethoden en datamodellen

Nog een groot verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics is de manier waarop de gegevens worden verzameld. Universal gebruikt een data model dat gebaseerd is op sessies. Dat wil zeggen dat de interacties worden gemeten voor een enkele sessie. 

Een interactie kan een bezoek zijn, maar ook een online transactie, een interactie van social media of een andere gebeurtenis. GA4 doet dit anders. Daar worden de gegevens verzameld met een event-gebaseerd model. Dit model houdt interacties bij als een gebeurtenis. 

Als je kiest voor GA4 kun je automatisch verzamelde gebeurtenissen instellen. Daarbij kun je denken aan impressies, paginaweergaven, downloads, video-engagement en zoekopdrachten. De gebeurtenissen worden onafhankelijk van de sessies bijgehouden. Ze kunnen worden in- of uitgeschakeld via de instellingenpagina van de gegevensstroom.

Daarnaast is het binnen GA4 ook een stuk eenvoudiger om aangepaste gebeurtenissen te maken. Binnen Universal Analytics moet je daar verschillende handelingen voor uitvoeren. Je kunt zelfs in-app gebeurtenissen aanmaken. Dat doe je door aangepaste parameters in te voeren. Vervolgens kun je de wijzigingen zelf heel eenvoudig toewijzen.  

3. Vernieuwde interface

Ook de interface van GA4 verschilt met die van Universal Analytics. Binnen Universal kun je de rapport pagina’s niet aanpassen. Ook is het niet mogelijk om de gegevenskaarten te ordenen, toe te voegen of te verwijderen. Eenmaal daar, dan kun je ze niet meer veranderen. 

Dat wordt anders in Google Analytics 4. Het paneel is vereenvoudigd waardoor je rapporten heel eenvoudig kunt aanpassen. Ook de indeling van de gegevenskaarten kun je veranderen. Dat doe je door te klikken op rapport aanpassen. Je kunt ze ook toevoegen of verwijderen. Bijvoorbeeld ten behoeve van conversieoptimalisatie, ad beheer of onderzoek. 

GA4 kent nog meer verschillen ten opzichte van Universal. Je kunt via de configuratie- en de aangepaste definities pagina aangepaste dimensies maken. Daar kun je details personaliseren of een parameter voor gebeurtenissen opgeven om data op te halen. 

Data Letters Op Raam

4. Verkenningen voorziet je van meer data en gegevens 

Verkenningen zijn aangepaste rapporten die gebruikmaken van analysetechnieken en tools voor data visualisatie. Ze voorzien je van inside informatie die je eigenlijk nergens anders kunt bemachtigen binnen de nieuwe rapportage interface van Google Analytics 4. 

Verkenningen gebruik je bijvoorbeeld voor een diepgaande content tracking, lead-acquisitie, monitoring en om de marketing funnel te kunnen verkennen. Je kunt vooraf gerealiseerde sjablonen gebruiken of je eigen sjablonen maken. Dat doe je met de drag-and-drop builder.

5. Geen limiet meer op gegevens

Zoals je wellicht wel weet, hanteert Universal Analytics een limiet van 10 miljoen hits per maand als het aankomt op het bijhouden van interacties. Als je sessies wilt bijhouden in Universal, ben je tevens beperkt tot 500 gebeurtenissen. GA4 kent geen beperkingen. 

Met Google Analytics 4 kun je gegevens volgen en analyseren. Zonder dat je daarbij rekening hoeft te houden met een maandelijks limiet. Dat geldt overigens ook voor het aantal benoemde gebeurtenissen binnen datastromen van mobiele applicaties. Alle data wordt verzameld binnen 1 property. Voor bedrijven die gegevens van miljoenen website gebruikers per maand verwerken is dit een echte positieve verandering. Denk aan de grote e-commerce websites die we kennen.

6. Opname van mobiele app data in eenzelfde object

Je kunt Google Analytics 4 ook gebruiken om het gedrag van gebruikers binnen mobiele applicaties te monitoren. Een handig verschil met Universal Analytics omdat je deze functie kunt gebruiken voor app-ontwikkeling en mobiele conversie optimalisatie. Binnen Universal heb je een aparte property nodig als je gebruikersgegevens wilt monitoren. 

Deze worden vervolgens opgeslagen in die specifieke aparte property. Met GA4 is dit proces een stuk eenvoudiger. Hier kun je gegevensstromen van mobiele applicaties aanmaken voor jouw property. Daarvoor heb je wel een Firebase-project nodig. Deze zorgt ervoor dat de gegevens naar GA4 worden gestuurd. 

7. Kosteloze integratie van BigQuery

Nog een groot verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics is de kosteloze BigQuery integratie. Dit is iets wat binnen Universal niet mogelijk is, tenzij je een GA360 abonnement afsluit. BigQuery is een beheerd datawarehouse dat gebaseerd is op cloud. Daarmee kun je SQL-query’s uitvoeren. Google Analytics 4 biedt deze dienst gratis aan.

Binnen GA4 heb je ook de mogelijkheid om gebruik te maken van Supermetrics. Daarmee kun je jouw Analytics account makkelijk exporteren naar BigQuery. Daarnaast worden ook Google Data Studio, Excel, Amazon S3 en Google Sheets ondersteunt binnen GA4.

Waarom nu al Google Analytics 4 installeren?

Google Analytics 4 scoort beter op het gebied van dataverzameling. Dat komt omdat het model gebaseerd is op events. GA4 is daarnaast ook gebruiksvriendelijker. Het is makkelijk aan te passen en bovendien kostenefficiënt. Daarnaast heb je de mogelijkheid om te kiezen voor een Google Analytics 360 add-on. Daarmee profiteer je van hogere limieten binnen Google Analytics 4 én nieuwe functies voor het huidige Universal Analytics.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online strategie of bij het inrichten van Google Analytics 4 voor jouw website? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online strategie of bij het inrichten van Google Analytics 4 voor jouw website? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.