Discovery Ads: wat zijn het en waarom zou je Carousel Ads van Google gebruiken?
Wat zijn Discovery Ads? En belangrijker nog, hoe en wanneer gebruik je dit? Google is onze beste vriend als we op zoek zijn naar nieuws en inspiratie, maar ook als we antwoord willen op onze vragen. Ook ontdekken en zoeken we hier naar nieuwe merken en producten.
Door de komst van mobiel internet én Artificial Intelligence (AI) is de manier waarop we dat doen veranderd. Om aan de behoefte van de gebruiker te voldoen, introduceert Google Discovery Ads. Deze ads kunnen invloed hebben op het kooptraject van jouw klanten.
Zeker als je weet dat ruim 80% van de gebruikers al binnen 1 dag na het ontdekken van een nieuw interessant product overgaat tot het ondernemen van een actie. Dat kan een aanvraag tot meer informatie of een nieuwsbrief aanmelding zijn, maar natuurlijk ook een aankoop.
Deze advertenties zijn ontworpen om gebruikers voor te bereiden op hun zoektocht. Ze worden namelijk weergegeven voordat ze actief beginnen aan hun zoektocht via Google. Met deze ads kun je een merk of product laten zien aan een specifieke doelgroep.
Door het aanbieden van advertenties die zijn afgestemd op interesses, zoekopdrachten en website bezoeken, blijf je jouw klant dus altijd een stapje voor. Je maakt de doelgroep geïnteresseerd voor jouw product of merk. Daardoor profiteer je van enkele voordelen.
Je verhoogt de bekendheid van jouw product of merk, maar natuurlijk ook het conversiepercentage. Daarnaast kun je door het inzetten van Discovery Ads ook de Return On Investment (ROI) verhogen. Dat betekent meer rendement uit de investering die je doet.
Ben je benieuwd naar andere campagnetypes binnen Google Ads? Lees dan ook eens onze blog over de nieuwe Performance Max campagnes.
De discovery/carousel advertenties worden op verschillende plekken getoond. Hieronder een overzicht.
1. Feed van Google Discover
De ads worden weergegeven in de feed van Google Discover. Dit zorgt ervoor dat je een geïnteresseerd publiek kunt bereiken tijdens het uitvoeren van hun dagelijkse online activiteiten. De feed kan worden gepersonaliseerd op basis van specifieke onderwerpen.
De gebruiker krijgt op deze manier altijd een persoonlijke set ads te zien. De feed wordt weergegeven op de homepage van de Google app én op Google.com via mobiele apparaten. Als adverteerder kun je diverse afbeeldingen of een diavoorstelling tonen.
2. Gmail
Carousel advertenties van Google worden ook getoond binnen Gmail. Lucratief, want deze maildienst heeft elke maand meer dan 1 miljard actieve gebruikers. De perfecte plek om de aandacht van jouw doelgroep te kunnen trekken terwijl ze hun inbox controleren op e-mails.
Omdat de ads binnen Gmail worden weergegeven, profiteer je van nog meer voordelen.
Je hoeft namelijk géén commerciële e-mails meer te versturen aan de klant. Dat scheelt tijd, maar voorkomt ook dat jouw mail in de spambox terecht komt. In plaats daarvan wordt de advertentie weergegeven onder Social en Promotions. Ze hebben hetzelfde uiterlijk als de gewone gesponsorde Gmail advertenties die de berichtendienst doorgaans laat zien.
3. Feed ads binnen YouTube
Naast Gmail, is ook YouTube dé perfecte plek voor het bereiken van jouw publiek. Discovery Advertenties worden weergegeven op de mobiele homepage van YouTube als in-feed ads. Compleet met een aantrekkelijke en klikbare afbeelding, een CTA banner en een paar regels tekst. Zodra de advertentie wordt aangeklikt door de gebruiker, wordt deze doorgestuurd naar jouw YouTube kanaal. De banner met CTA kan worden gekoppeld aan jouw landingspagina.
Binnen Google kun je op verschillende manieren adverteren. Bepalen in welke advertentievorm je zou moeten investeren is dan ook niet altijd eenvoudig. Met Discovery Ads kun je de interesse van jouw doelgroep op een natuurlijke manier wekken. Dat doe je op de platformen waarop ze dagelijks actief zijn, zoals bijvoorbeeld Google, YouTube en Gmail.
1. Meer betrokkenheid
Google heeft inzicht in de interesses en intenties van de doelgroep. Daardoor kan de zoekmachine relevante ads laten zien aan mensen die geïnteresseerd zijn. Met visueel aantrekkelijke én relevante inhoud, kun je de betrokkenheid dus aanzienlijk vergroten.
2. Mobiele gebruikers bereiken
Steeds meer mensen maken gebruik van een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet om te kunnen browsen. Discovery Ads worden weergegeven binnen de verschillende advertentie indelingen van Google. Dit om de beste gebruikerservaring per platform te kunnen garanderen.
3. Meer bereik met 1 campagne
Wereldwijd kun je met Carousel Ads van Google bijna 3 miljard mensen bereiken. Dat betekent dat je meer potentiële klanten kunt bereiken met één advertentiecampagne.
4. Geautomatiseerde biedingen
Door te bieden op maximale conversies of door gebruik te maken van de target Cost per Action (CPA), kun je jouw biedingen optimaliseren. Op deze manier kun je aan de door jou gestelde doelstellingen voldoen, maar kun je ook de ROI beheren en controleren.
Jij voorziet Google van de belangrijkste kenmerken voor de campagne. Zoals bijvoorbeeld de koppen, de logo’s en aantrekkelijke afbeeldingen. De zoekmachine toont jouw ads vervolgens aan geïnteresseerde klanten met behulp van jouw budget en CPA bieding.
- Nieuwe klanten bereiken: door de diverse feeds van Google te gebruiken voor het delen van relevante content, wek je de interesse van geïnteresseerde gebruikers die openstaan voor het uitproberen van een nieuw product, dienst of merk.
- Bestaande klanten bereiken: als we tevreden over iets zijn, blijven we hier gebruik van maken. Dat geldt ook voor online platformen. Vaak worden ze zelfs dagelijks gebruikt. Met deze ads kun je dus niet alleen nieuwe klanten bereiken, maar ook bestaande gebruikers die jouw merk kennen engageren én aanzetten tot actie.
- Meer merkbekendheid en conversies: de carousel advertenties kun je ook gebruiken om de merkbekendheid te vergroten. Ads gebruik je ook voor meer conversies. Zoals inzetten op meer websiteverkeer, verkopen of nieuwe nieuwsbrief aanmeldingen.
- Demografische gegevens: door te targeten op demografische gegevens kun je jouw advertenties richten op een specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld op basis van hun geslacht, relatie, leeftijd en opleiding.
- In-market doelgroep: je kunt gebruikers bereiken die recent surfen, zoeken of een aankoop willen doen. Google heeft diverse in-market doelgroepen voor merken.
- Affiniteit: door te targeten op affiniteit en intenties kun je op basis van onderwerpen en de zoekgeschiedenis richten op een specifieke gebruikersgroep.
- Remarketing: met deze advertenties kun je je ook richten op klanten die jouw website al eerder hebben bezocht of eerder een aankoop hebben gedaan. Daarvoor kun je diverse remarketing doelgroepen creëren op basis van interacties. Zoals verlaten winkelwagentjes, een eerdere aankoop of klanten die een specifieke pagina bezoeken.
- Levensgebeurtenissen: je kunt ook targeten op mensen die belangrijke gebeurtenissen doormaken. Daarmee creëer je gepersonaliseerde acties. Richt je op mensen die net een huis hebben gekocht, zijn getrouwd of recent zijn afgestudeerd.
Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inrichten van jouw Discovery Ads strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.