De verschillende zoekwoord intenties

En hoe target je jouw doelgroep hier op?
Inhoudsopgave:

Wat zijn de verschillende zoekwoord intenties? Als bedrijf of website eigenaar wil je gezien worden door jouw doelgroep. Hoe zorg je ervoor dat ze juist op jouw website belanden? Belangrijk om te weten, want de concurrentie is een eeuwig durende strijd. Zeker als je zoekwoorden gebruikt die populair zijn. Juist daarom is het belangrijk om te weten wat de verschillende zoekwoord intenties zijn en hoe je jouw doelgroep hierop kunt targeten.

Wat is een zoekwoord intentie?  

Zoekwoord intenties kunnen worden opgedeeld in 4 belangrijke onderwerpen: navigerend, informatief, commercieel en transactioneel.

1. Navigerend

Een navigerende zoekwoord intentie wordt gebruikt als een bezoeker via de zoekmachine zoekt naar een specifieke website. De navigerende zoekopdracht kan dan bijvoorbeeld “Facebook.com” zijn. Als jouw website moeilijk te vinden is, kun je waardevolle gebruikers en mogelijk ook conversies mislopen. Deze gebruikers zoeken al naar de website naam.

Ze zijn dus overduidelijk geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website online altijd goed vindbaar is. Zorgen voor een goede online vindbaarheid van jouw website, kun je bijvoorbeeld doen door de URL overeen te laten komen met de naam van jouw bedrijf of door de pagina’s te voorzien van de bedrijfsnaam. Dit zorgt ervoor dat jouw website zichtbaar is als mensen naar je zoeken.

Geschikte content:

  • E-Book
  • Landingspagina
  • Presentatie
  • Demovideo van een product of dienst
  • Productenlijst
  • Case studies

Geschikte content optimalisatie:

  • Creëer geoptimaliseerde landingspagina’s voor producten en diensten
  • Houd de contact- en bedrijfsgegevens op de website actueel en up-to-date
  • Gebruik doorverwijzingen naar social media op jouw website
  • Gebruik Google Mijn Bedrijf

2. Informatief

Als we spreken over informatieve zoekintenties, dan is iemand op zoek naar specifieke informatie. Deze zoekopdrachten beginnen meestal met waarom, waar, wat of wanneer.
Als de zoekintentie van een gebruiker informatief is, kan hij op zoek zijn naar een snel antwoord of uitgebreide informatie. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van het onderwerp.

Bedenk welke informatie jouw gebruikers zoeken en welke unieke content, die voldoet aan de behoeften van de zoekopdracht, jij kunt bieden. Als de vraag gedetailleerd is kun je deze beantwoorden met een blog of een pagina waarop er dieper wordt ingegaan op de onderwerpen binnen jouw branche. Ook kun je veelgestelde vragen beantwoorden van bezoekers of gebruikers om aan de informatieve zoekwoord intentie te kunnen voldoen.

Ze geven je ook de mogelijkheid om bovenaan de zoekresultaten terecht te komen. De zoekmachines rangschikken de SERP content op hoe goed de vraag wordt beantwoordt.

Geschikte content:

  • Veelgestelde vragen
  • Koopgidsen
  • Checklists
  • Blog posts
  • Infografieën

Geschikte content optimalisatie:

  • Neem woorden op in de titel zoals wie, wat, waar, wanneer of waarom
  • Gebruik de gerelateerde zoekopdrachten van de SERPs om inspiratie op te doen
  • Gebruik content die vragen beantwoordt. Zoals lijsten, tabellen en afbeeldingen
  • Zorg ervoor dat de content mobielvriendelijk en deelbaar is
Afbeelding BLOG Post De Verschillende Zoekwoord Intenties Lopende Tekst

3. Commercieel

Mensen shoppen ontzettend graag online. Het is dan ook niet voor niets één van de populairste vormen van tijdverdrijf. Dat geldt ook voor het zogenaamde window shopping. Dit is wanneer iemand nog niet wil kopen maar onderzoek wil doen naar het product.

Veel voorkomende zoekwoorden voor commerciële zoekwoord intenties zijn bijvoorbeeld “ de beste” of “top 10”. Dit is het moment om de potentiële klant te overtuigen. Mede omdat de gebruiker jouw product of dienst eerst wil onderzoeken voordat hij tot aankoop overgaat.
Content die je het beste kunt gebruiken voor deze zoekwoord intenties zijn bijvoorbeeld lijsten, artikelen waarin producten worden vergeleken en recensies of klantreviews.

Geschikte content:

  • Productvergelijkingen
  • Recensies
  • Testimonials
  • Case studies

Geschikte content optimalisatie:

  • Neem woorden op in de titel zoals top, beste of vergelijken
  • Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen om vergelijkingen te maken
  • Vertel zoekers dat ze zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Laat zoekers een gratis checklist downloaden of een demo versie van het product

4. Transactioneel

Zoekopdrachten die beginnen met “kopen” of “bestellen” laten zien dat de gebruiker klaar is om direct een aankoop te doen of een bestelling te plaatsen. Als je producten of diensten verkoopt, wil je natuurlijk niets liever dan dat jouw bestelpagina direct naar voren komt zodra de zoekopdracht wordt ingegeven. Dit heeft een voordeel, want de gebruiker kan zijn doel of transactie makkelijk en in zo min mogelijk klikken bereiken. Dat kun je bijvoorbeeld doen door het creëren van geoptimaliseerde productpagina’s op jouw website. Voldoen aan deze zoekwoord intentie doe je ook door het toevoegen van metatags en alt-tekst beschrijvingen.

Geschikte content optimalisatie:

  • Neem woorden op in de tekst en titel zoals kopen, korting, goedkoop of inschrijven
  • Vermeld de productnaam en de beschrijving in de eerste alinea
  • Gebruik meerdere CTA’s die de aandacht trekken
  • Speel in op de emoties van de gebruiker via afbeeldingen

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het vinden van een manier om de juiste mensen te bereiken? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het vinden van een manier om de juiste mensen te bereiken? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.