Conversions API: wat is het en waarom de Conversions API op Facebook instellen?

Beter inzicht dan de Facebook Pixel
Inhoudsopgave:

De Conversions API van Facebook is een handige tool waarmee je de conversies van jouw gebruikers kunt volgen, maar ook betere en meer doeltreffende campagnes kunt opzetten. De Conversions API geeft je meer inzicht dan de Facebook Pixel. Met deze tool kun je jouw website voorzien van een code. Hiermee kun je jouw targets verfijnen en conversies volgen. 

Met de Conversions API kun je deze gebeurtenissen direct vanaf jouw server naar Facebook sturen. Maar, er zijn nog meer redenen waarom je deze tool zou moeten instellen. Wat is de Conversions API precies en waarom zou je dit zeker moeten gebruiken op Facebook? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de voordelen van deze API.

Wat is de Facebook conversie API?

Met de Conversion API van Facebook kun je data delen tussen het social media platform en jouw bedrijf. Met dit hulpmiddel kun je belangrijke data en privacygevoelige gegevens eenvoudiger, makkelijker en veiliger delen. De tool geeft je meer controle over jouw data-analyses. Bijvoorbeeld door de conversiegegevens naar Facebook terug te laten sturen. Meer data, betekent meer inzichten. Zo kun je bijvoorbeeld een completer data dashboard inrichten.

Als je actief bent binnen de e-commerce en de verkopen bijhoudt via een intern systeem, dan kun je deze data via de Conversions API delen met Facebook. Daardoor kun je doelgroepen creëren op basis van de mensen die een aankoop bij je hebben gedaan. Ook kun je het effect van jouw productadvertenties op deze mensen eenvoudiger meten. 

Chocoladekoekjes Op Handdoek

Waarom de Conversions API instellen?

Met de Conversions API van Facebook kun je 3 soorten data bijhouden. Zoals de conversies op de website, de activiteiten die voorafgaan aan een conversie en de pagina bezoeken. Jouw CRM kun je integreren binnen de Conversions API. Daardoor zijn de gegevens en de analyses die het systeem creëert, completer en waardevoller dan wanneer je gebruikmaakt van Facebook Pixel. Hieronder nog 5 redenen waarom je de Conversions API zou moeten instellen. 

1. Ook zonder cookies kunnen beschikken over belangrijke data

Consumenten en gebruikers gaan steeds zorgvuldiger om met hun online privacy. Daardoor wordt er steeds meer en vaker gebruik gemaakt van browsers die het gebruik van cookies beperken. Ook zoekmachines volgens deze trend. Voor adverteerders is dit een enorme uitdaging. De beperking van cookies zorgt namelijk voor onvolledige data en analyses. 

Op zijn beurt zorgt dit er natuurlijk weer voor dat de targeting een stuk minder nauwkeurig wordt. De Conversion API van Facebook pakt deze uitdagingen aan. De tool geeft je een beter inzicht in hoe de consument zijn eigendom gebruikt. Het is dus eigenlijk de enige manier om conversiegegevens te verkrijgen wanneer cookies door een verandering in de privacywetgeving nog meer worden beperkt of op den duur zelfs helemaal worden verboden. 

2. De CPA of Costs Per Action verlagen

De Facebook Conversion API geeft je toegang tot diepgaande data. Bijvoorbeeld over de acties die gebruikers ondernemen op jouw website, nadat ze op jouw advertentie hebben geklikt. Omdat je meer te weten komt over deze gebruikers, kun je deze informatie gebruiken voor de targeting binnen jouw toekomstige campagnes en advertenties. 

Op zijn beurt zorgt dat ervoor dat je jouw CPA of kosten per actie kunt verlagen. Want als je over meer diepgaande data beschikt, kun je de targeting van jouw advertenties verbeteren en budget verspilling voorkomen. Daarnaast kun je met de API ook conversies doorgeven. Dit kan jouw CPA nog verder verlagen omdat niet-conversies worden meegeteld. 

Met de Conversions API kun je de acties die relevant zijn voor jouw bedrijfsdoelstellingen ook verder optimaliseren. Bijvoorbeeld als een consument een artikel toevoegt aan zijn winkelwagentjes maar de aankoop vervolgens niet afrondt. In dat geval kun je de Conversion API gebruiken om te voorkomen dat deze actie als een conversie wordt geteld. Hiermee kun je dus ook jouw funnel optimaliseren, aanscherpen en verder verbeteren. 

3. Gebruikersgegevens valideren aan de hand van een Facebook profiel

Gebruikersgegevens zijn alleen waardevol als je ze kunt gebruiken om een strategie te creëren die tegemoet komt aan jouw marketingdoelen. De Conversion API van Facebook haalt deze gegevens van jouw website. Vervolgens worden ze doorgestuurd naar Facebook. 

Daarna wordt de data vergeleken met de profielgegevens van de Facebook gebruikers die een bezoek hebben gebracht aan jouw website. Daardoor beperk je foutieve gegevens. Ook zorg je ervoor dat je de beschikking krijgt over geverifieerde gegevens van de gebruikers die hetzelfde e-mailadres gebruiken op jouw website en Facebook. Dat heeft 3 voordelen: 

  • Gebruikers rangschikken op geslacht, leeftijd en andere demografische gegevens
  • Nauwkeurige gebruikersgegevens versturen van jouw website naar jouw CRM
  • Identiteit van gebruikers valideren en het vertrouwen in jouw leads vergroten

4. Volledige gegevens: ook met advertentieblokkers en VPN

De Conversion API werkt ongeacht het apparaat dat jouw gebruikers gebruiken, zelfs als ze advertentieblokkers of een VPN gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je altijd kunt beschikken over volledige gegevens. Je hebt minder last van mandaten in de rapporten. Daardoor krijg je een veel nauwkeuriger inzicht in de effectiviteit van jouw advertenties en Facebook campagnes. 

Je hoeft je geen zorgen te maken over de Pixel tracking. Omdat de gegevens rechtstreeks afkomstig zijn van de Facebook servers, ontstaan er geen fouten. Bijvoorbeeld als een bezoeker de cookies uitschakelt of als een browser een onjuiste HTTP referer verstuurt. 

5. Om activiteit vast te leggen in een lagere funnel 

Je profiteert van een grote flexibiliteit bij het kiezen van de soorten activiteiten die je naar het social media platform stuurt. Ook dat is een groot voordeel van de Facebook Conversion API. Je beslist dus zelf wat relevant is voor jouw bedrijf en welke activiteiten waardevol zijn voor jouw marketingstrategie. Deze diversiteit in gegevensregistratie is heel handig als je een omvangrijke funnel hebt terwijl je activiteiten in de lagere funnel wilt registreren. 

Niet alle conversie gerelateerde activiteiten vinden namelijk plaats op jouw website. Er vinden ook activiteiten plaats via apps of de klantenservice. Je kunt de Conversion API van Facebook gebruiken om al die activiteiten van de verschillende platformen vast te leggen.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of inrichten van de Conversions API? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of inrichten van de Conversions API? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.