6 tips voor het inrichten van een Google Data Studio dashboard

Gratis tool voor informatieve dashboards en rapporten
Inhoudsopgave:

Google Data Studio dashboard inrichten? Wij geven je 6 praktische tips waar je direct mee aan de slag kunt. Maar wat is het eigenlijk en wat kun je met de Google Data Studio tool? Deze gratis tool voorziet je van ontzettend veel voordelen. Daar profiteer je zeker van als je gebruik maakt van deze Google Data Studio tips voor het inrichten van jouw dashboard.

Let op: vanaf oktober 2022 is Google Data Studio verder gegaan onder de naam Looker Studio.

Wat is Google Data Studio?

Google Data Studio is een tool waarmee je dashboards kunt maken op basis van meerdere gegevensbronnen. Denk aan Google Analytics of Google Ads, maar ook aan Facebook of Mailchimp. Je kunt het dashboard zo inrichten dat het tegemoet komt aan jouw behoeften of die van jouw klanten. Je kiest zelf hoe de gegevens worden weergegeven. 

Bijvoorbeeld als een grafiek of een cirkeldiagram. De tool bestaat al enige tijd. Toch is de populariteit pas recent toegenomen. Dat komt omdat Google diverse functionaliteiten heeft toegevoegd. Met de Studio kun je data integreren die afkomstig is uit verschillende bronnen. 

Deze kun je gebruiken voor analyses en rapportages. Je kunt het dashboard aanpassen en delen of filters gebruiken voor gegevens met specifieke kenmerken. Door het dashboard op de juiste manier in te richten, krijg je meer inzicht in de prestaties van jouw campagnes én website. Wat kun je met Google Data Studio en wat zijn de voordelen van deze gratis tool?

De voordelen van Google Data Studio

  • Overzichtelijke interface: als je het dashboard goed inricht, wordt het lezen en bijhouden van data en gegevens nog eenvoudiger. Je kunt de interface namelijk helemaal aanpassen. Je kunt de kleuren veranderen, maar ook het lettertype wijzigen of logo’s toevoegen. Ook heb je de mogelijkheid om de data te presenteren zoals jij dat wilt. Bijvoorbeeld als een grafiek of juist een cirkelvormige diagram. 
  • Data exporteren: in Data Studio heb je de mogelijkheid om de rapporten van meerdere Google Analytics accounts aan elkaar te koppelen. Ook kun je YouTube of Facebook data exporteren en gebruiken met behulp van een Google Sheet. Met deze tool kun je ook bronnen zoals Google Ads, Analytics en Excel integreren. 
  • Deelbaar: je kunt jouw dashboard zelfs delen met andere gebruikers. Zo heeft jouw collega of klant realtime toegang tot de gegevens én de prestaties van campagnes en websites. Binnen het dashboard kun je gebruik maken van maximaal 5 templates met meerdere pagina’s. Deze kun je bewerken, aanpassen of delen met anderen. 
  • Templates: binnen Data Studio kun je gebruik maken van standaard templates. Deze sjablonen kun je kopiëren en geheel naar wens aanpassen en wijzigen.

6 tips voor het inrichten van jouw Google Data Studio dashboard

Met de onderstaande tips kun je jouw dashboard op een praktische en overzichtelijke manier inrichten. Op deze manier weet je zeker dat je alles uit jouw Google Data Studio rapport kunt halen.

1. Maak gebruik van gratis templates

Maak binnen Google Data Studio gebruik van de gratis templates. Door te oefenen met deze kant-en-klare voorbeelden, weet je straks precies hoe je GDS het beste kunt gebruiken. 

2. Pagina’s organiseren en toevoegen

Je kunt heel eenvoudig meerdere pagina’s toevoegen aan jouw Google Data Studio dashboard. Ook kun je een pagina dupliceren als dat nodig is. Geef elke pagina een unieke naam. Zo kun je in één oogopslag zien wat de inhoud van elke pagina op het dashboard is. 

3. Filters selecteren

Binnen Data Studio kun je ook gebruik maken van filters. Deze vind je rechtsboven in het dashboard. Met de filters kun je styling opties, afmetingen en statistieken selecteren. Dit zijn slechts enkele van de beschikbare filters. Kies dus simpelweg de filters die werken voor jou.  

4. Objecten groeperen en segmenten toevoegen

Groepeer een paar objecten tegelijk op de gewenste pagina. Op deze manier kun je de gewenste filters toepassen op één of meerdere grafieken en diagrammen op de pagina.

Ook het toevoegen van segmenten op de visualisaties binnen jouw dashboard is handig. 

5. Werk met verschillende kleuren en grafieken

Verschillende kleuren en grafieken bieden meer overzicht op het dashboard en op jouw pagina’s. Zo kun je de belangrijkste visualisaties op een pagina overzichtelijk weergeven.

6. Gebruik maken van Google Analytics en Sheets

Voeg een trackingcode van Google Analytics toe aan de rapporten op jouw pagina’s of Google Data Studio dashboard. Door het toevoegen van een code kun je de activiteiten op de verschillende rapporten zien én bijhouden. Gebruik Google Sheets als één van je dataconnectoren. Google Sheets zijn een toegevoegde waarde aan jouw inspanningen. 

Data Has A Better Idea Neonletters Uitzicht

Conclusie: Google Data Studio gebruiken of niet?

Als je het dashboard op de juiste manier kunt inrichten, is Data Studio (of Looker Studio) van Google een geweldige gratis tool om te gebruiken. Je kunt gegevens en data uit verschillende bronnen integreren voor analyses en rapportages. Ook kun je jouw dashboards delen met klanten. Zij krijgen dus real-time én op afstand meer inzicht in de prestaties van de lopende campagnes. 

Binnen het dashboard van GDS kun je ook gebruik maken van filters. Bijvoorbeeld als je gegevens wilt filteren op rapporten of grafieken. Het dashboard kun je ook helemaal aanpassen aan jouw wensen en behoeften, die van de klant of jouw eigen bedrijf. En in tegenstelling tot andere analyse software, is Google Data Studio volledig gratis te gebruiken.  

Als je het dashboard voor het eerst gebruikt kan de interface even wennen zijn. Simpelweg omdat de beschikbare gegevens heel visueel en interactief worden weergegeven. Aan de andere kant krijg je wel meer inzicht in de prestaties van een campagne of website. Zeker als je deze tips gebruikt voor het inrichten van jouw Google Data Studio dashboard. 

Door het toepassen van deze Google tool, heb je ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de producten die al aanwezig zijn in jouw suite. Door middel van de drag-and-drop interface kun je ze eenvoudig implementeren en gebruiken. Daarnaast blijft Google werken aan het toevoegen van Google producten en andere slimme tools die je kunt gebruiken, zoals we van de techgigant gewend zijn.  

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inrichten van jouw Google Data Studio dashboard? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inrichten van jouw Google Data Studio dashboard? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.