Adverteren op YouTube: hoe werkt dat en wat zijn de verschillende type advertenties?

Videoplatform met 2 miljard gebruikers
Inhoudsopgave:

Hoe werkt adverteren op YouTube en wat zijn de verschillende type advertenties? De juiste campagne kiezen is belangrijk. Zeker als je weet dat YouTube ruim 2 miljard gebruikers heeft. Het bereik op dit videoplatform is dus behoorlijk indrukwekkend. Wat zijn de kosten voor advertenties op YouTube en welk type advertentie kun je kiezen voor jouw campagne?

Voordelen van adverteren op YouTube

Adverteren op het grootste videoplatform ter wereld brengt veel voordelen met zich mee. We zetten ze voor je op een rijtje.

Groot bereik

YouTube heeft ruim 2 miljard gebruikers en 1 miljard bezoeken per maand. De ads kunnen een groot deel van de gebruikers bereiken op het moment dat ze het meest betrokken zijn.

Gericht targeten

YouTube heeft de beschikking over een schat aan kennis over de voorkeuren en de interesses van gebruikers. Dit kan je helpen om de juiste mensen te bereiken met jouw advertenties.

Data rapporten

De rapporten die je ontvangt over jouw campagnes voorzien je van ontzettend veel informatie. Over jouw promotie op YouTube, maar ook over degenen die daarop reageren. Zo leer je welke content ze nog meer interessant vinden waardoor je jouw doelgroep leert kennen.

Remarketing mogelijkheden

Nadat iemand jouw website heeft bezocht en interesse heeft getoond in jouw bedrijf, wil je natuurlijk niet wachten tot hij of zij terugkomt. In plaats daarvan kun je een band opbouwen met jouw publiek. Remarketing kan je helpen om mensen te targeten die jouw website al eens hebben bezocht. Je kunt ze terughalen, klantvertrouwen opbouwen én jouw product of dienst verkopen.

Meegroeien met je doelgroep

Adverteren op YouTube is niet statisch. Het platform verandert continu en dat geldt ook voor jouw advertenties. Je kunt je doelgroep, targets en teksten realtime aanpassen. Zo haal je nog meer rendement uit je budget en kun je altijd meegroeien met jouw doelgroep.

Hoe werkt het plaatsen van advertenties op YouTube

Voordat we je vertellen uit welke verschillende typen advertenties je kunt kiezen, is het belangrijk om te weten hoe je moet adverteren op videocontent platform YouTube. Gelukkig is dat niet zo moeilijk als je dacht. Zeker niet als je gebruikt maakt van deze 5 stappen. De eerste stap die je moet nemen is het aanmaken van een Google Ads account. YouTube is namelijk eigendom van Google en hierdoor kun je gemakkelijk vanuit je Google Ads account een campagne opzetten om te adverteren op YouTube. Je gebruikt je Google Ads account ook voor het opzetten van jouw SEA strategie.

1. Advertentie aanmaken

Maak een nieuwe campagne aan binnen jouw account en kies het doel van de campagne. Denk aan het vergroten van de merkbekendheid, het creëren van meer bereik, leadgeneratie of meer verkeer naar jouw website. Selecteer vervolgens het advertentietype en kies hier voor video. Let op: niet voor elk campagnedoel is video beschikbaar als advertentietypen. Je kunt ook altijd kiezen voor ”Campagne maken zonder vooraf ingesteld doel”.

Upload nu de video waarmee je wilt adverteren op YouTube. De advertentie die je wilt gebruiken, moet namelijk ook op YouTube staan. Hierna maak je de advertentie aan en selecteer je de juiste video.

2. Doelgroep selecteren

Er zijn diverse targetingopties beschikbaar voor YouTube advertenties. Je kunt je dus echt richten op de mensen met wie je in contact wilt komen. Daarbij heb je de keuze uit:

  • Interesses: onderwerpen en woorden die mensen gebruiken om te zoeken.
  • Demografische gegevens: zoals geslacht, leeftijd, het inkomen en de woonplaats.
  • Gebeurtenissen: target jouw doelgroep op gebeurtenissen. Zoals jonge ouders, getrouwde stellen of mensen die net een studie hebben afgerond.
  • Remarketing: target mensen die al interactie met je hebben gehad. Bijvoorbeeld in de vorm van een video view of het ondernemen van een actie op jouw website.

3. Advertentiebudget instellen

Het advertentiebudget instellen doe je door eerst de biedstrategie te kiezen. Deze wordt meestal bepaald door het advertentietype en de doelstellingen. Zoals het genereren van clicks, conversies of impressies. Kies daarna het budget. Dit kan een dagelijks budget zijn voor de advertentie op YouTube, maar ook een bedrag dat wordt verdeeld over de gehele looptijd van de campagne. Selecteer daarna de start en de stoptijd van jouw advertentie.

Gestapeld Muntgeld

Wat zijn de kosten voor advertenties op YouTube?

Een advertentie op YouTube kost gemiddeld tussen de €0,10 en €0,25 per view, interactie of click. Het bekijken van een video wordt pas als view gezien als dit langer dan 30 seconden duurt. De kosten voor YouTube advertenties zijn ook afhankelijk van andere factoren, zoals het doel van de campagne en de targetingopties die je wenst te gebruiken.

Verschillende type ads op YouTube

Skippable in-stream video ads

Skippable in-stream advertenties staan ook wel bekend als trueview ads. Dit advertentietype wordt het meest gebruikt op YouTube. Ze worden voor of tijdens een video getoond. Kijkers hebben de mogelijkheid om deze ads na enkele seconden over te slaan en weg te klikken.

Skippable ads kunnen 12 seconden tot 6 minuten lang zijn. De aanbevolen lengte is maximaal 3 minuten. De kosten voor deze YouTube ads worden alleen in rekening gebracht als de video in zijn geheel of minimaal 30 seconden wordt bekeken of als erop wordt geklikt.

  • Geschikt voor YouTube campagnes voor een groter bereik of leadgeneratie
  • Om product- of merkbekendheid te genereren bij een specifieke doelgroep
  • Geschikt voor het maximaliseren van impressies en het bereiken van publiek

Non-skippable in-stream video ads

De meeste mensen slaan een YouTube advertentie liever over of klikken deze weg. Dat kan niet met non-skippable advertenties. Deze ads worden voor, tijdens of na een video afgespeeld. Ze kunnen niet worden overgeslagen. Kijkers hebben geen andere keuze.

Wel zijn ze met 15 tot 20 seconden korter dan skippable advertenties. Voor elke impressie worden er kosten in rekening gebracht. Omdat de kijker de advertentie niet kan overslaan, zijn de kosten per view (CPV) hoger dan dat dit het geval is bij skippable advertenties.

  • Geschikt om de merkbekendheid en het bereik te vergroten
  • Eisen de aandacht op omdat ze niet kunnen worden overgeslagen

Non-skippable advertenties kunnen vrij opdringerig overkomen. Daarom is het aannemelijk dat YouTube ze alleen laat zien aan geïnteresseerde kijkers. Hoewel non-skippable ads niet lang zijn, vertellen ze wel een verhaal dat de interesse voor jouw merk kan wekken. Voeg daarom altijd een sterke CTA toe. Zeker omdat de advertentie niet weggeklikt kan worden.

Video discovery ads

Als je wilt adverteren op YouTube kun je ook kiezen voor video discovery ads of in-feed video advertenties. Deze zijn gemaakt om de doelgroep te helpen om jouw merk te ontdekken. Ze verschijnen op plaatsen waar de kijker content op YouTube ontdekt. Dit kan de homepagina zijn, maar natuurlijk ook de zoekpagina of de lijst met voorgestelde video’s. Je betaalt zodra er op de advertentie wordt geklikt. Ongeacht hoe lang de kijker er naar kijkt.

  • Geschikt om de doelgroep jouw merk of product te laten ontdekken
  • Je kunt je richten op geïnteresseerde gebruikers

Bumper ads

Een bumper ad is het kortste advertentietype op YouTube. Ze duren slechts 6 seconden. Ze worden getoont vóór de door de kijker geselecteerde video en zijn non-skippable.

  • Vergroten de merkbekendheid
  • Hebben een grote impact op de kijker
  • Te gebruiken in combinatie met andere advertenties

Non-video ads

Non-video advertenties zijn een kosteneffectieve optie van YouTube. Je kunt profiteren van het bereik en de targetingopties van het platform, zonder dat je daar geld aan uit hoeft te geven. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van display of overlay ads op YouTube.

  1. Display ads: deze non-video ads verschijnen in de rechter zijbalk van de video die de gebruiker bekijkt. Ze hebben een afbeelding, een tekst en een call-to-action.
  2. In-video overlay ads: deze advertenties zijn compact van formaat. Ze verschijnen als een semi-transparante pop-up op de content van YouTube kanalen.

Deze non-video advertenties brengen een aantal voordelen met zich mee:

  • Worden alleen getoond op de beeldschermen van desktops en laptops
  • Verstoren de kijkervaring niet waardoor het merk sentiment wordt verbetert
  • Uitstekende aanvulling op videoadvertenties

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inrichten van jouw YouTube marketing strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inrichten van jouw YouTube marketing strategie? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.