Always on top at relevant search results
”EEN DUURZAME SEA EN SEO STRATEGIE OPZETTEN DIE ONLINE ZOEKERS OMZET IN BETALENDE LEDEN”
ProFit Gym is een sportschoolketen met, op het moment van schrijven, 9 clubs in Overijssel, Drenthe en Groningen. Concurreren tegen de grote oranje keten is een uitdaging die HYPD met veel enthousiasme is aangegaan. Elke online marketing euro moet optimaal worden gespendeerd om een kans te maken tussen het advertentiegeweld van de concurrentie. HYPD stelde een slimme SEA en SEO strategie op waarmee ProFit Gym bovenaan in de zoekmachines komt.
”Een jong en dynamisch bedrijf dat actief meedenkt en een onderdeel wordt van je organisatie. Geen 8-17 uur mentaliteit! Laagdrempelige communicatie, veel inleving en begrip van de HYPD leden.”
Rutger Brakel | Eigenaar ProFit Gym
Resultaten
De Click-Through-Rate van 10% op de SEA campagnes ligt vele malen hoger dan het gemiddelde (3,2%) voor search advertising. Met ruim 52.500 clicks en 641.000 vertoningen in 20 weken draait de SEA en SEO strategie op volle toeren. Dat komt neer op 375 potentiële klanten die per dag op de website van ProFit Gym komen.
First things first
HYPD is begonnen met het analyseren van jaren aan opgebouwde data. ‘’Hoe ziet de inschrijfflow eruit? Na hoeveel website bezoeken wordt er over het algemeen geconverteerd? Uit welke kanalen komen de meeste converterende bezoekers?’’ Deze data heeft een beeld geschetst hoe een gemiddelde online inschrijving op de website komt en vervolgens converteert. Cruciale insights voor online marketing.
Al snel werd duidelijk dat gemiddeld meer dan 75% van alle inschrijvingen uit SEA en SEO komt. Dit stond echter niet in lijn met de uitgaven van het marketingbudget. Ongeveer 70% van het totale advertentiebudget ging naar Facebook en Instagram advertenties. Natuurlijk een goede manier om een groot publiek te bereiken, maar het conversiepercentage van deze campagnes lag erg laag.
From socials to search
Op initiatief van HYPD is de online marketing focus op zoekmachines komen te liggen. Na veel A/B testen is de verhouding omgedraaid: +/- 70% van het advertentiebudget naar Google, de rest naar overige online marketing uitingen. De social media campagnes zorgde voor een stabiele stroom aan potentiële leden. Slimme SEA campagnes zorgde ervoor dat ze lid werden bij ProFit Gym en niet bij de concurrent.
Ook is er, naast veel andere optimalisaties, de vernieuwde HAGAKURE methode (simplified account structure) in Google Ads toegepast. Deze best-practice aanpak zorgt voor een overzichtelijke accountstructuur, focust op URL’s i.p.v. zoekwoorden en het algoritme zorgt voor meer resultaat tegenover hetzelfde advertentiebudget. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de kosten per inschrijving met 35% zijn gedaald. Het conversiepercentage binnen de SEA campagnes steeg met maar liefst 134%.
Betaald bovenaan komen in zoekmachines is 1 ding, maar organisch in de top 3 komen is een ander verhaal. Veel pagina’s van ProFit Gym stonden al op pagina 1 van de zoekresultaten, maar hier was nog veel terrein te winnen. Inmiddels staat ProFit Gym bij 85% van de 45 belangrijkste zoekwoorden in de top 3 van Google en zijn de organische website bezoekers toegenomen met 14%. Resultaten waarmee ProFit Gym meer leden inschrijft.
Een SEO traject begint bij een 0-meting en zoekwoordenanalyse. Vanuit hier heeft HYPD de belangrijkste zoekwoorden (incl. secundaire en gerelateerde keywords) gebundeld en is er een plan van aanpak opgesteld. Door het optimaliseren van bestaande pagina’s, technische aanpassingen binnen de website en het schrijven van nieuwe content, heeft HYPD de organische positie sterk verbeterd. Meta descriptions, site titels, alt-teksten, bestandsnamen en -groottes, headings, etc., zijn allemaal geoptimaliseerd. Bestaande teksten zijn SEO proof gemaakt en zijn uitgebreid met teksten waarin de primaire, secundaire en gerelateerde zoekwoorden in zijn verwerkt.
Één van de tools die HYPD gebruikt voor SEO werkzaamheden is SEMrush. Dit platform is marktleider op het gebied van organische zoekmachine ranking en een must-have voor search marketeers. Deze tool is o.a. ingezet om waardevolle backlinks in kaart te brengen, errors uit de website te halen en de resultaten van alle SEO inzichtelijk te maken.
Groeimaatjes
”Sinds het begin van de samenwerking is er een goede klik tussen ProFit Gym en HYPD. Inmiddels is HYPD een verlengstuk van de organisatie geworden en zijn betrokken bij alles wat te maken heeft met marketing en online. ProFit Gym groeit door en HYPD groeit mee.”