De beste tijden om op social media te posten

Richtlijnen per social media kanaal
Inhoudsopgave:

Wat zijn de beste tijden om op social media te posten? Zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube? Niet alleen hoogwaardige content posten is essentieel, maar ook de juiste tijden zijn van cruciaal belang. Dat is voor elk platform anders. Dat heeft vooral te maken met de doelgroep van het social media kanaal. Posten op de juiste tijden is belangrijk om zoveel mogelijk engagement te creëren. In de vorm van likes, reacties en deelacties bijvoorbeeld. Kortom, wat zijn de beste tijden om op social media te posten?

Waarom is posten op de juiste tijden zo belangrijk?

Een social media platform helpt jouw bedrijf, merk of product te groeien en aan populariteit te winnen. Goede content, zoals User Generated Content, gebruiken is daarbij net zo belangrijk als posten op de juiste tijd. Je wilt immers wel dat jouw zorgvuldig opgestelde berichten worden gezien of gelezen. 

Om een groot publiek te kunnen bereiken, moet je weten wanneer je het beste een bericht kunt plaatsen op het social media platform dat je gebruikt. De timing van berichten op de verschillende kanalen, maakt veel verschil in het creëren van likes, volgers of abonnees. 

Elk social media platform heeft zijn eigen tijd waarop het verkeer piekt of juist laag is. Als je weet wanneer het grootste deel van jouw publiek aanwezig is op het platform, kun je het meeste uit jouw social media strategie halen. Met deze informatie kun je ook de juiste inhoud creëren.

Welke factoren hebben invloed op de tijd van posten?

Er zijn diverse factoren die invloed hebben op wanneer jij het beste kunt posten op de social media kanalen die je gebruikt. Veel hangt af van hoe laat jouw doelgroep online is én wanneer en waar je moet posten. Ook is het belangrijk om jouw publiek te begrijpen. Wanneer en waarom gebruiken ze een specifiek platform? Andere factoren kunnen zijn:

Demografie 

De demografie zegt iets over het type publiek en hun intentie. Deze kan afhankelijk van het platform variëren. Instagram heeft bijvoorbeeld een heel ander publiek dan LinkedIn. Waar Insta vooral wordt gebruikt voor entertainment, wordt LinkedIn gebruikt voor professionele doeleinden en het opbouwen van netwerken. 

Tijdzone 

Bevindt jouw doelgroep zich vooral in Nederland of Europa? Of is er sprake van een andere tijdzone? Het is belangrijk om dit uit te zoeken. Zo voorkom je dat je post in de ochtend, terwijl het voor jouw publiek midden in de nacht is. 

Betrokkenheid 

Als er veel verkeer is op social media, betekent dit niet automatisch dat het engagement percentage ook hoger zal zijn. Houd in de gaten op welke dagen van de week jouw publiek meer betrokken is bij jouw posts. Let daarbij ook op de betrokkenheid gedurende de feestdagen, evenementen en de weekenden. 

Stoplicht Groene Pijlen

Wanneer moet je posten per platform? 

Nu we hebben vastgesteld waarom het posten op de juiste tijden belangrijk is en welke factoren onder andere van invloed zijn, gaan we kijken naar wat de beste momenten zijn om te posten per platform. Hieronder een overzicht voor de kanalen Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter en YouTube! Ben je benieuwd hoe veel mensen dagelijks op de verschillende platformen actief zijn? Lees dan onze blog over het social media gebruik in Nederland 2022.

Instagram

Mensen brengen dagelijks gemiddeld 30 minuten per dag door met scrollen op Instagram. Op donderdag en maandag doen we dat het meest. De weekenden en vooral de zondagen, zijn het minst populair. Op deze dag kun je dan ook het beste niet posten. Vooral buiten kantooruren om heb je kans dat jouw posts goed worden bekeken. Bij voorkeur in de ochtend tussen 08.00 en 09.00. De middag is het minst populair bij Instagram gebruikers. 

Populaire dagen: Maandag en donderdag
Populaire tijden: 08.00 – 09.00
Minste engagement: Zondag

LinkedIn

LinkedIn heeft voornamelijk zakelijke gebruikers. Het platform en de posts worden dan ook vooral in de ochtend, tijdens de lunchpauzes en na werktijd bekeken. Jouw post bereikt het meest op dinsdag, woensdag en donderdag. De maandag en de vrijdag zijn het minst populair. Goede tijden om te posten zijn 07.00 – 08.00, 12.00 en 17.00 – 18.00.

Populaire dagen: Dinsdag, woensdag en donderdag
Populaire tijden: 07.00 – 08.00 – 12.00 – 17.00 – 18.00
Minste engagement: Maandag en vrijdag

Twitter

Twitter werkt anders dan de andere social media platformen die we kennen. Om bovenaan de feed van jouw doelgroep te kunnen blijven, kun je de hele dag door posten. Twitter houdt een chronologische tijdlijn bij op basis van de interesse van de gebruiker. Maar, natuurlijk kun je ook meer betrokkenheid creëren op specifieke tijdstippen van de dag. 

Hoeveel engagement je creëert, hangt af of jouw bedrijf B2B of B2C gerelateerd is. Van bedrijf naar bedrijf kun je het beste posten onder werktijd. Als jij je meer op de consument richt, ontvang je in het weekend meer betrokkenheid. Voor beiden geldt woensdag als de beste dag. Goede tijdstippen op Twitter zijn tussen 05.00 – 06.00 en om 12.00 ’s middags. 

Populaire dagen: Woensdag
Populaire tijden: 05.00 – 06.00 – 12.00
Minste engagement: Zaterdag en zondag (B2B)

YouTube

YouTube is een belangrijk social media platform voor het publiceren van videocontent. Wereldwijd zijn er meer dan 2 miljard mensen die gebruikmaken van het platform. 

YouTube is gevuld met oneindig veel content. Het is dus heel belangrijk om op de tijden te posten dat jouw doelgroep het meest actief is. De beste tijd om video’s op YouTube te uploaden is tussen 14.00 en 16.00. De meesten bezoeken YouTube ’s avonds tussen 19.00 en 22.00. Donderdag en vrijdag zijn de beste dagen om te posten. Posten op maandag en dinsdag kun je beter vermijden. Mensen zijn dan weer aan het werk.  

Populaire dagen: Donderdag en vrijdag
Populaire tijden: 19.00 – 22.00
Minste engagement: Maandag en dinsdag

Facebook

Facebook blijft populair en heeft een groot bereik. Op de juiste tijd posten op Facebook is belangrijk voor het verkrijgen van likes, reacties, volgers en deelacties. De best tijd om te posten op Facebook is tussen 08.00 en 11.00 in de ochtend. Gebruik je Facebook zakelijk? Dan kun je jouw posts het beste inplannen tussen 13.00 en 16.00. De beste dagen zijn donderdag en vrijdag. In de weekenden is de betrokkenheid iets minder. 

Populaire dagen: Donderdag en vrijdag
Populaire tijden: 08.00 – 11.00 en 13.00 – 16.00
Minste engagement: Zaterdag en zondag

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of inrichten van jouw social media kanalen? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of inrichten van jouw social media kanalen? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.