Social media gebruik in Nederland 2022

Gebruikersstatistieken per platform
Inhoudsopgave:

Wat zijn de cijfers van social media gebruik in Nederland 2022? Aan de hand van deze gebruikersstatistieken, kun jij jouw social media marketingstrategie aanpassen of juist doorzetten. Met welke platformen moeten we rekening houden en bij wie stagneert de groei? Kortom, wat zijn de gebruikersstatistieken van social media in Nederland over het jaar 2022?

Gebruikersstatistieken social media Nederland in 2022

In 2022 is het aantal social media gebruikers gelijk gebleven. Kleine kanttekening: de meting is verricht onder gebruikers van 15 jaar en ouder. Er zijn 13,7 miljoen mensen die in zowel 2021 als 2022 actief zijn op de social media platformen die we kennen. Hoewel het aantal gebruikers gelijk is gebleven, hebben we in 2022 wel vaker gebruikgemaakt van de socials. Gemiddeld doen we dat 107 minuten per dag. Mensen tussen de 20 en 40 jaar checken hun social media ruim 11 minuten langer. Jongeren voeren de lijst aan met gemiddeld 156 minuten per dag.

TikTok

In 2022 is social media platform TikTok het hardst gegroeid van alle kanalen. Waar in 2021 nog 1,7 miljoen mensen gebruikmaakte van het platform, is TikTok in 2022 flink gegroeid met 3 miljoen actieve leden. In het afgelopen jaar waren er ruim 1,6 miljoen Nederlanders die dagelijks gebruikmaakte van TikTok. Dit betekent een groei van een mooie 75%. Ook voor adverteerders wordt TikTok steeds interessanter. Lees onze tips voor TikTok advertising in Nederland!

Pinterest

Ook Pinterest is in 2022 wederom gegroeid. Het social media platform is in Nederland vooral populair bij ouderen. Voor het afgelopen jaar staat de teller van actieve gebruikers op 4,2 miljoen. Over het algemeen betekent dit een groei van 9% ten opzichte van 2021. Het dagelijks gebruik is met 346.000 behoorlijk omhoog geschoten voor dit prikborden-platform. 

Instagram

Qua groei en populariteit mag ook Instagram zich scharen in het rijtje der groten. De gebruikersstatistieken laten zien dat het social media platform in 2022 maar liefst 11% gegroeid is. Instagram is van 5,9 naar 6,6 miljoen actieve gebruikers gegaan. Dagelijks loggen er 679.000 meer mensen in op hun Instagram account om de posts te checken. 

LinkedIn

2022 lijkt niét helemaal het jaar van LinkedIn te zijn geweest. Het aantal gebruikers blijft met 5 miljoen gelijk. Het aantal dagelijkse gebruikers is amper gegroeid met slechts 34.000. Het aantal mensen met een LinkedIn account blijft in 2022 vrijwel gelijk met 5 miljoen. 

Twitter

In 2022 hebben er dagelijks 630.000 meer mensen gebruikgemaakt van Twitter dan in 2021. Dit houdt in dat het social media platform flink in populariteit toeneemt. Twitter groeit het afgelopen jaar met 22%. De teller van gebruikers staat op een mooie 3,5 miljoen. 

YouTube

Ook social media en videoplatform YouTube weet in 2022 van geen ophouden. In 2021 waren er nog 9,1 miljoen mensen met een YouTube account. Nu zijn dat er al 9,3 miljoen. In het afgelopen jaar hebben 219.000 meer mensen gebruikgemaakt van het social media platform als voorgaand jaar. Deze social maakt daardoor een groei door van 2%. 

Facebook

De gebruikersstatistieken van social media in Nederland voor 2022 laten ook een daler zien. Facebook is minder populair dan in 2021. Afgelopen jaar is het aantal actieve gebruikers met 100.000 afgenomen. Ook maken dagelijks 87.000 mensen minder gebruik van Facebook in vergelijking met vorig jaar. Het social media platform verliest dus gebruikers. 

WhatsApp

WhatsApp blijft maar groeien. Dat geldt ook voor 2022. Waar er in 2021 nog 12,4 mensen gebruikmaakte van de berichtendienst, staat de teller in 2022 al op 12,5 miljoen actieve gebruikers met een WhatsApp account op hun telefoon. In vergelijking met 2021, is het aantal dagelijkse gebruikers in 2022 gestegen met 46.000. WhatsApp groeit daarmee niet.

Snapchat

Snapchat is wel weer gegroeid, maar de populariteit onder jongeren neemt af. Daarentegen zijn het de oudere gebruikers die interesse tonen in dit social media platform. In 2021 had Snapchat 1,5 miljoen gebruikers. Afgelopen jaar zijn dat er maar liefst 1,9 miljoen. Naast een mooie groei van een respectievelijke 26%, is ook het aantal dagelijkse gebruikers flink toegenomen. In 2022 maken 399.000 meer mensen dagelijks gebruik van Snapchat.

Statistieken Visualisatie

Statistieken van minder bekende social media platformen

Nederland kent nogal wat verschillende social media platformen. De kleinere platformen hebben geen indrukwekkende gebruikersaantallen, maar sommigen zijn goed voor cijfers boven de 1 miljoen. Zoals Telegram en Reddit bijvoorbeeld. Andere kleine social media platformen waar Nederland in 2022 gebruik van maakte zijn Clubhouse, Twitch en Discord.  

Telegram 

Dit is de grootste onder de ‘kleine’ social media platformen. De berichtendienst wordt door 11% van de Nederlanders gebruikt. Dat zijn 1,6 miljoen actieve gebruikers. 

Discord

Ook Discord timmert aan de weg. Het instant messaging platform staat op een respectievelijke 2e plaats met bijna 1,5 miljoen Nederlandse gebruikers.

Reddit

8% van de Nederlanders maakt gebruik van Reddit. Het social media en nieuwsplatform uit Amerika heeft 1.165.000 Nederlandse leden. 

Twitch

In 2022 maken ook 8% van de Nederlanders gebruik van Twitch. Dat betekent dat 1.109.000 mensen gebruikmaken van de Engelse streaming- en videodienst Twitch. 

Clubhouse en Houseparty

Clubhouse is ook een social media platform dat voet aan de grond probeerde te krijgen in 2020. In 2021 vielen de cijfers en de groei tegen. Dat geldt eigenlijk ook voor 2022. Clubhouse heeft in Nederland slechts 494.000 gebruikers. Houseparty heeft er 481.000. 

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.