Wat is CRO? Aan de slag met conversie optimalisatie
CRO staat voor Conversion Rate Optimization of conversie optimalisatie. Deze techniek wordt ingezet om de gebruikerservaring op jouw website te verbeteren. Het verhogen van het aantal conversies is het belangrijkste doel. Dat is de reden waarom een CRO specialist deze techniek gebruikt om de conversieratio te optimaliseren én campagnes op te zetten. Wat houdt CRO in en hoe kun je er zelf op een makkelijke manier mee aan de slag?
Als je jouw online verkopen wilt verhogen, is meer websiteverkeer genereren vaak het eerste waar je aan denkt. Want des te meer potentiële klanten je ontvangt op jouw website, des te groter de kans is op verkopen. Theoretisch gezien kan dit de conversieratio verhogen.
Maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat niet al het verkeer in dezelfde mate converteert? Ook kan het werven van meer websiteverkeer een flink gat slaan in jouw marketingbudget. Door het inzetten van CRO kun je het conversiepercentage optimaliseren met jouw huidige verkeer. Het betaalt werven van meer unieke bezoekers of websiteverkeer is daarvoor dus niet nodig.
Een specialist gebruikt CRO om de gebruikerservaring van jouw website te verbeteren om het aantal conversies te verhogen. Een conversie kan een aanmelding voor een nieuwsbrief zijn, maar ook een aankoop of een download. Bijvoorbeeld van een e-book of catalogus.
Het conversiepercentage wordt berekend aan de hand van het aantal conversies dat je ontvangt binnen een bepaalde periode. Ze worden gedeeld door het aantal website bezoekers én vermenigvuldigd met 100. De uitkomst is jouw conversiepercentage. Voorbeeld: je ontvangt 1500 bezoekers op jouw website in maand X. Hieruit komen 40 conversies. Dit betekent dat je een conversiepercentage van 2,67% hebt gerealiseerd.
Een CRO specialist doorloopt de onderstaande stappen voor maximale resultaten:
1. Onderzoek
Tijdens het onderzoek worden de problemen en kansen van jouw website blootgelegd. Wat gaat fout en hoe kan het beter? Waar liggen kansen die de concurrentie niet benut? Tijdens het conversie onderzoek maakt een specialist gebruik van diverse technieken. Het onderzoek richt zich op gebruikerservaring problemen waar bezoekers mee te maken hebben. Dit heeft namelijk een negatieve invloed op het bereiken van het conversiedoel.
2. Bevindingen rangschikken op prioriteit
Als het onderzoek is afgerond worden de bevindingen gerangschikt op basis van prioriteit. Wat heeft de meeste impact op het conversiedoel dat is gesteld of verbetert moet worden?
3. Plan van aanpak en A/B testen
Elke bevinding wordt door de CRO specialist voorzien van een mogelijke oplossing. Daarna wordt A/B testen ingezet. Zowel de huidige versie als de nieuwe oplossing wordt getest. Zo kan de expert zien of de voorgestelde oplossing de conversieratio daadwerkelijk verbetert.
De resultaten worden geanalyseerd zodra de A/B testen zijn afgerond. Op basis van de resultaten kan de CRO specialist bepalen of de oplossing kan worden geïmplementeerd. Deze methode wordt herhaald voor elke bevinding die uit het onderzoek naar voren is gekomen. Zoals de gemiddelde orderwaarde, de check-outs en het conversiepercentage.
Wil je de conversie ratio optimaliseren van jouw website? Dan kun je ook zelf aan de slag met CRO. Bijvoorbeeld door op de pagina’s gebruik te maken van goede CTA’s en data analyses. Ook het meten van de micro conversies is belangrijk. Elke kleine stap brengt je dichter bij jouw conversiedoel. Maak gebruik van deze 4 tips om te beginnen met CRO.
Je bezoekers leren kennen
Besteed tijd aan het leren kennen van jouw bezoekers én hun behoeften. Dat doe je door het analyseren van hun gedrag op jouw website. Onderzoek welke pagina’s een hoog bouncepercentage hebben en via welke pagina jouw website het vaakst wordt verlaten.
Als je weet welke pagina’s goed of slecht scoren, kun je de elementen op de succesvolle pagina’s toepassen op degenen die minder presteren. Zoals een CTA bijvoorbeeld. Door deze data analyse kun je optimaliseren en het conversiepercentage verhogen.
Landingspagina’s optimaliseren
Een goede landingspagina kan een hoog conversiepercentage opleveren. Deze pagina’s zijn namelijk vaak het eerste contactpunt voor jouw bezoekers en potentiële klanten. De optimalisatie is ook belangrijk als je het bouncepercentage naar beneden wilt brengen.
Zorg voor een goede CTA en teksten die aanzetten tot het ondernemen van actie. Ook een aantrekkelijk design is belangrijk bij CRO. Vergeet niet om jouw landingspagina’s regelmatig te bekijken en controleren. Ook als je klaar bent met het optimaliseren ervan.
De gebruikerservaring verbeteren
De gebruikerservaring verbeteren om het conversiepercentage te verhogen kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door het optimaliseren van de laadtijd van jouw pagina’s, het vereenvoudigen van het navigatiemenu en het toevoegen van een zoekbalk.
Jouw bezoekers moeten snel en makkelijk kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Heb je nog geen zoekfunctie? Overweeg dan om deze te integreren als je zelf aan de slag gaat met CRO. Des te sneller klanten vinden wat ze zoeken, des te hoger het conversiepercentage.
Retargeting inzetten
Als je zelf aan de slag wilt met CRO om de conversieratio te optimaliseren, is het ook verstandig om retargeting in te zetten. Dat kan door gebruik te maken van cookies. Een bezoeker laat een cookie achter als hij een aankoop doet, zijn winkelmandje verlaat of jouw website gebruikt. Met die informatie kun je deze potentiële klanten opnieuw targeten.
Bijvoorbeeld door het laten zien van relevante en gerichte retargeting advertenties. Daardoor breng je ze in de verleiding om nogmaals terug te keren naar jouw website. Deze personalisering kun je ook inzetten door het versturen van e-mails. Door jouw bezoekers via deze methode opnieuw te benaderen, kun je ze overhalen om die aankoop alsnog te doen.
Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inzetten van CRO voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.