Welke SEO tools zijn er?

Welke zijn er en wat kun je ermee?
Inhoudsopgave:

Welke SEO tools zijn er en nog belangrijker, wat kun je ermee? Deze extensies kun je gebruiken om de prestaties van jouw website te verbeteren. Zoals de online vindbaarheid in de zoekmachines, het vinden van de juiste zoekwoorden, het bijhouden van statistieken en het laten indexeren van webpagina’s. Welke SEO tools zijn er en welke functies hebben ze?

De beste gratis en betaalde SEO tools

Tools voor zoekmachine optimalisatie kunnen gratis of betaald zijn. Gratis SEO tools bieden je verschillende handige functies. Zoals Google Search Console of Yoast SEO voor WordPress websites. Er zijn ook betaalde SEO extensies. Deze bieden je vaak nét wat meer mogelijkheden en statistieken. Dit zijn de beste gratis en betaalde SEO tools op een rij.

Man Op BMX Fiets

Semrush

Semrush is een multifunctionele tool. Je kunt de extensie gebruiken voor zoekmachine optimalisatie, maar ook voor social media advertising en contentmarketing. Met deze tool kun je de online aanwezigheid en zichtbaarheid in de zoekmachines verbeteren. Met Semrush kun je ook de prestaties van jouw campagnes volgen, beheren en verbeteren. Evenals het vinden van de juiste zoekwoorden en het analyseren van websiteverkeer. 

  • Keyword Overview: informatie over een zoekwoord, zoekvolume en de concurrentie.
  • Keyword Magic Tool: gerelateerde zoekwoorden genereren.
  • Keyword Difficulty: hoe moeilijk of makkelijk het is om op een zoekwoord te ranken.
  • Keyword Gap: vergelijkt zoekwoorden waarop je scoort t.o.v concurrenten.

Backlink analyse  

Semrush kan je ook helpen bij het identificeren en analyseren van het backlinkprofiel van je website. Aan de hand van deze data, kun je het backlinkprofiel en de SEO verbeteren. 

Websiteverkeer analyse

Met deze analyse tool kun je de prestaties van je website bijhouden. Ook kun je meten waar het verkeer op jouw website vandaan komt. Bijvoorbeeld via betaald of organisch zoeken of via een verwijzing. Je kunt bijhouden welk verkeer de beste resultaten oplevert. 

Advertentie onderzoek

Met deze tool kun je de prestaties van je PPC campagnes bijhouden. Ook heb je de mogelijkheid om de concurrentie te analyseren en nieuwe kansen te creëren.

Google Analytics

Google Analytics analyseert al het websiteverkeer dat naar de pagina’s op jouw website gaat. Aan de hand van deze data maakt de SEO tool rapporten. Daardoor heb je inzicht in de beste en slechtst presterende pagina’s. GA heeft ook diverse andere SEO rapporten. 

  • Landingspagina’s: hier kun je zien hoe bezoekers op jouw landingspagina komen.
  • Mobiele apparaten: hier kun je zien op welk apparaat mensen jouw website bezoeken.
  • Bezoekers: hier kun je zien welke mensen geïnteresseerd zijn in jouw website.
  • Zoekwoorden: hier kun je zien op welke zoekwoorden bezoekers gebruiken.
  • Websiteverkeer: geeft inzicht in het verkeer naar jouw website.

Google Analytics heeft een nieuwe versie, namelijk Google Analytics 4. De verschillen tussen UA en GA4 lees je hier.

Google Search Console

Google Search Console is een gratis SEO tool. De extensie is ontwikkeld om bedrijven te ondersteunen bij het beheren van hun aanwezigheid in de zoekresultaten. Het is één van de vele tools die je kunt gebruiken om de prestaties van jouw website te controleren. Binnen Google Search Console kun je onder meer gebruikmaken van zoekwoord rapporten,  foutrapporten en rapporten over de pagina ervaring van de bezoekers op jouw website.

Wil je meer meten over deze tool? Lees dan onze blog die verder ingaat op Google Search Console!

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights is een SEO tool waarmee je de prestaties van je website kunt analyseren en verbeteren. De tool meet de prestaties van jouw website op zowel mobiele apparaten als desktops. De prestaties worden weergegeven in een score van  0-100. Een score van 85 of hoger wordt als goed beschouwd. Alles daaronder moet worden verbeterd.

Google PageSpeed Insights analyseert een specifieke pagina en genereert vervolgens een rapport met aanbevelingen om de prestaties te verbeteren. Deze rapporten kunnen je helpen bij het identificeren van problemen met jouw website die niet direct zichtbaar zijn. Deze SEO tool helpt je jouw website sneller te maken door het doen van aanbevelingen

Google PageSpeed Insights Screenshot

Yoast SEO

Yoast SEO is een WordPress plugin. Met deze tool kun je jouw WordPress website optimaliseren voor de zoekmachines. Yoast SEO bevat diverse functies die je helpen om de zichtbaarheid van jouw website in zoekmachine resultaten te verbeteren. 

Je kunt bijvoorbeeld meta-tags toevoegen en optimaliseren, de URL structuur van jouw pagina’s en berichten beheren en sitemaps genereren. Met deze SEO tool van Yoast kun je ook de inhoud van een pagina of een bericht analyseren zodat je deze kunt optimaliseren.

Ahrefs

Ahrefs bevat verschillende tools. Zoals het analyseren van websiteverkeer, backlink analyse, zoekwoordonderzoek en concurrentieanalyse en meer. Belangrijke functies van Ahrefs zijn:

Backlink analyse

Met deze SEO tool kun je zien welke webpagina’s er naar websites linken. Vervolgens kun je de kwaliteit en relevantie van die links analyseren. Dit helpt je bij het creëren van mogelijkheden om backlinks van hoge kwaliteit te verzamelen, wat de ranking verbetert. 

Trefwoord onderzoek

Ahrefs heeft verschillende tools die je kunt gebruiken om relevante zoekwoorden te vinden en te analyseren. Zoals een keyword explorer tool die je het zoekvolume, de moeilijkheidsgraad en de kosten per klik van de zoekwoorden laat zien. Je kunt Ahrefs ook gebruiken om de zoekwoorden te controleren waarop een website scoort. 

Verkeersanalyse

De SEO tool biedt gedetailleerde gegevens over het verkeer op jouw website. Deze gegevens omvatten het aantal bezoeken en pagina views, maar ook de verwijzingen, de bronnen van het websiteverkeer en de populairste pagina’s op jouw website.

Content verkenner

Dit is één van de meest gebruikte functies van Ahrefs. Met de content verkenner kun je de populairste en meest gedeelde content op internet zien voor specifieke onderwerpen of zoekwoorden. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om trends te identificeren voor het creëren van hoogwaardige content die gedeeld kan worden en waarnaar wordt gelinkt.  

Site-audit

Ahrefs heeft ook een site-audit tool. Deze kun je gebruiken bij het identificeren en oplossen van technische SEO problemen op de website. Hierbij kun je denken aan gebroken links, dubbele content en trage laadtijden van pagina’s. Deze kunnen invloed hebben op de zichtbaarheid van de website in de zoekmachines, maar natuurlijk ook op de ranking.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het gebruiken van SEO tools? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.