Free the nipple op Facebook & Instagram: hoe zit het nou precies?

Een oproep om het verbod op te heffen
Inhoudsopgave:

We weten al langer dat blote borsten en vrouwentepels “not done” zijn op zowel Facebook als Instagram. De raad van bestuur van Meta, het moederbedrijf van de platformen, heeft opgeroepen om het verbod op blote vrouwen tepels op te heffen. Hoe zit dat nou precies?

Vrouwentepels op social media zijn (vooralsnog) een no-go

Meta is het moederbedrijf van zowel Facebook als Instagram. De adviesraad van Meta wil dat vrouwentepels op social media niet langer verboden worden. Dit is mogelijk in strijd met het recht van meningsuiting. Het verbod zou de meningsuiting van vrouwen, niet-binaire personen en transgenders belemmeren. Al eerder was het verbod op ontblote borsten een discussiepunt. Ruim 10 jaar geleden kwamen borstvoedende moeders ook al in actie. 

De raad bestaat uit diverse journalisten, politici en academici. Op 17 januari 2023 heeft de adviesraad het voorstel gepresenteerd aan Meta. Zij adviseren een wijziging in het beleid dat gaat over naaktheid en seksuele activiteit voor volwassenen. De raad van Meta geeft hierbij aan dat de wijziging de internationale mensenrechten normen moet respecteren. 

Amerikaans transgender koppel is aanleiding tot free the nipple

De uitspraak van de raad is het antwoord op het verwijderen van 2 posts door Facebook. De posts werden geplaatst via een account van een Amerikaans transgender en non-binair koppel. Op de foto is te zien hoe het stel met ontblote borsten poseert. De tepels zijn daarbij wel bedekt. De post gaat over gezondheidszorg voor transgenders. Het stel wil met de foto en de post geld inzamelen om goede chirurgie voor deze doelgroep mogelijk te maken. 

De berichten zijn gevlagd door zowel Facebook als Instagram gebruikers. De posts zijn vervolgens door het AI-systeem van de social media platformen beoordeeld en verwijderd. Nadat het stel bezwaar maakte, heeft Meta de foto’s weer openbaar geplaatst. De raad wil dat er een duidelijk beleid komt rondom vrouwen en mannen tepels op social media. Daarbij liet de raad ook weten dat Meta het beleid rondom naaktheid moderner moet maken.

#Freethenipple campagne barste al los in 2013

#FreetheNipple barste al los in 2013. Toen verwijderde Facebook de posts over de gelijknamige documentaire van acteur en regisseur Lina Esco. Zelfs beroemdheden voegden zich massaal achter de campagne. Zoals Lena Dunham en Miley Cyrus. Recent verscheen Florence Pugh in een doorschijnende roze Valentino jurk op de rode loper. Ze maakte een statement, want haar tepels en borsten waren duidelijk te zien.

Handen Over Borsten Zwart Wit

De mannelijke tepelstickers van Micol Hebron

Ook is #Freethenipple een dankbare hashtag voor het drijven van spot en ironie. In 2015 waren dat de mannelijke tepelstickers van Micol Hebron. Zo werd de spot gedreven met de ongelijkheid. Vrouwen plakken de stickers van Hebron massaal over hun eigen tepels. Op Facebook en Instagram heerst namelijk geen verbod op posts met blote mannen tepels.

In 2019 werd Hebron door Instagram uitgenodigd om te komen praten over de kwesties rondom vrouwentepels op social media. Hebron zegt dat het team van Instagram alleen uit hetero individuen bestond. Ook het sanitair bleek niet genderneutraal. Een woordvoerder van Meta laat weten dat er sinds het gesprek in 2019 veel veranderingen zijn doorgevoerd.

Meta erkent dat er meer gedaan kan worden voor de LGBTQ+ gemeenschap. Een vertegenwoordiger laat dan ook weten dat ze de beslissing van het bestuur overwegen én continu werken aan de ontwikkeling van het beleid. De tijd dringt, want het moederbedrijf van Facebook en Instagram heeft 60 dagen de tijd om te reageren op de aanbevelingen.

Systemen moeten verschil tussen porno en topless kunnen herkennen

Vrouwentepels kunnen op social media een warm welkom verwachten van de gebruikers. Maar, we moeten ook realistisch zijn. Want hoe gaat de geautomatiseerde content filter van Facebook en Instagram om met de nieuwe beleidsplannen rondom vrouwentepels? Hier en daar kunnen we al een tepel ontdekken op de socials. Maar, er is werk aan de winkel. 

De systemen maken nu namelijk nog geen onderscheid tussen iemand die een crowdfunding actie voor borstchirurgie promoot en sekswerkers. De artificial intelligence systemen zijn vrij goed ontwikkeld, maar dit blijft een heikel punt. Als we vrouwentepels op social media willen zien, moeten de bots het verschil zien tussen een topless foto en porno. 

Ook kunnen gebruikers van Facebook en Instagram vlaggen en rapporteren. Bijvoorbeeld als zij vinden dat de post in strijd is met het beleid van het platform. Ook als dat niet zo is kan een post als ongewenst worden gemarkeerd worden door een gebruiker van het platform. Bijvoorbeeld vanwege een seksuele afkeer, homohaat of een geloofsovertuiging.

Algoritmes onder de loep

Jillian York van Electronic Frontier Foundation denkt dat AI op dit moment nog niet capabel genoeg is om in elke situatie de juiste beslissing te kunnen nemen. De directeur van internationale vrijheid van meningsuiting bij de EFF én activiste, laat weten dat deze systemen het verschil tussen een topless kind of een topless volwassenen niet kunnen zien. 

Ook Sarah Murnen van het Kenyon College heeft hier een uitgesproken mening over. De professor in de psychologie zegt dat Free the Nipple van oorsprong is gericht op cisgender vrouwen. Toch is dit aan het veranderen. Het potentieel lijkt voor cis vrouwen minder belangrijk dan voor transgenders. Zij willen meer open zijn over hun lichaam.

Kunnen we binnenkort al vrouwentepels zien op Facebook en Instagram?

Het korte en logische antwoord daarop is nee. Hoewel Meta het advies heeft gehad om het restrictieve beleid rondom de kwestie te versoepelen, bestaan er ook heel veel twijfels. Vooral over de mogelijkheden van AI om gebruikers te beschermen. Als je systemen creëert die geautomatiseerd zijn, dan heeft dat gevolgen voor mensen die minder standaard zijn.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.