
Social media om mentale gezondheid te meten

De GGD doet jaarlijks een onderzoek in de vorm van een enquête onder jongeren van 16 t/m 25 jaar oud om de mentale gezondheid in kaart te brengen. Deze vragenlijst werd via de post opgestuurd, maar het aantal respondenten daalde al jaren. Tijd voor vernieuwing. Aan HYPD de opdracht om de doelgroep op een andere manier te activeren. De enquête is verplaatst naar online.
Een aantal strategische sessies later en de digitale campagne Generatie Gezond kwam tot leven met als ondersteunende slagzin #helpook. Vanuit hier is de content te bepaald. Er zijn meerdere visuals gemaakt die aansloten bij de verschillende leeftijdsgroepen, voor maximale relevantie. De ervaring leert dat niemand zit te wachten om een enquête in te vullen en daarom is er een winactie (Fitbits) als extra incentive toegevoegd.
Tijdens de campagne heeft HYPD veel A/B testen gedraaid. Verschillende type content, teksten en call-to-actions zijn allemaal uitvoerig tegen elkaar getest totdat er een duidelijke winnaar was. Door de social media targeting te perfectioneren, heeft HYPD een conversiepercentage van maar liefst 85% weten te realiseren. Van elke 100 mensen die op de website terecht kwamen, vulde er 85 de volledige enquête in. In totaal bestond de doelgroep uit 110.500 unieke mensen, hiervan is meer dan 90% via social campagnes bereikt.
”In samenwerking met HYPD is deze campagne succesvol uitgerold. Enthousiaste jonge club waarmee je prettig kunt samenwerken. Grootste pluspunt: flexibiliteit en snelheid.”
Wieteke de Vries | Coördinator Team Onderzoek GGD