Wat is PPC, CPC, CPM, CPA, CPI, en CPL?

Wat betekent het en hoe zet je deze in om jouw doelen te bereiken?
Inhoudsopgave:

Wat betekenen de afkortingen PPC, CPC, CPM, CPA, CPI en CPL? Ze hebben allemaal te maken met online marketing en online adverteren. Wat houdt het precies in en belangrijker nog, hoe en wanneer zet je deze methoden in om jouw marketingdoelen te bereiken?

Wat is PPC?

PPC staat voor Pay Per Click. Met deze vorm van adverteren, betaal je een vergoeding aan de zoekmachine zodra iemand op jouw advertentie klikt. Een goede advertentie genereert veel interesse. Daardoor klikken klanten sneller door om, in het gunstigste geval, een aankoop te doen. Zodra de klant doorklikt, betaal jij een percentage aan de zoekmachine.

PPC komt voor in verschillende vormen. Betaalde zoekmachine advertenties zijn de meest gebruikte. Jouw ad wordt getoond aan de doelgroep die het meest interessant is. Als iemand op zoek is naar ski’s, is deze hoogstwaarschijnlijk ook geïnteresseerd in warme skikleding.

Hoe PPC toepassen?

De eenvoudigste manier om PPC te gebruiken is via Google Ads. Een PPC advertentie opstellen is niet moeilijk. Je begint met het instellen van jouw doelen in Google Ads. Jouw doel kan meer telefonisch contact zijn, maar ook meer winkelbezoeken of websiteverkeer. Daarna geef je aan of je jouw advertentie lokaal of wereldwijd wilt laten weergeven.

Je hebt ook de keuze uit andere filters. Zoals demografische gegevens, de locatie of de tijd.
Nadat je jouw ad van goede content hebt voorzien, stel je jouw PPC budget in. Hierna kun je jouw advertentie plaatsen en de voortgang en prestaties bijhouden via Google Ads.

Wat is CPC?

CPC staat voor Cost Per Click. Deze methode wordt gebruikt om de kosten te meten van elke klik op jouw PPC advertentie. Met deze methode bepaal je dus het succes en het rendement van jouw betaalde advertenties. Om de kosten te kunnen meten met CPC, moet je natuurlijk wel eerst een succesvolle PPC campagne opzetten voor de zoekmachines.

Afbeelding BLOG Post PPC CPC CPM Website 2

Wat is CPM?

CPM staat voor Costs Per Thousand Impressions oftewel, de kosten per 1000 vertoningen. De CPM prijsstructuur wordt gebruikt voor sommige display advertenties. Het is een belangrijke metriek binnen de e-commerce. Zeker als je gebruik maakt van affiliate.

Terwijl CPC alleen kosten met zich meebrengt als gebruikers op de advertentie klikken, brengt CPM kosten in rekening elke keer als een advertentie wordt weergegeven. Gebruik maken van CPM heeft enkele voordelen. De belangrijkste lees je hieronder.

  • Verhoogt de online zichtbaarheid
  • Adverteren voor relevante doelgroepen
  • Verhoogt de conversies

Wat is CPA?

CPA staat voor Cost Per Acquisition. Dit is het bedrag dat je uitgeeft aan een gebruiker of potentiële klant. De eenvoudigste manier om de CPA te berekenen is het aantal nieuwe betalende klanten te delen door het bedrag dat je aan de campagne besteedt. Binnen de online marketing, wil je dus dat een campagne meer oplevert dan dat je eraan uitgeeft.

Om de CPA te kunnen meten moet je weten waar jouw verkopen vandaan komen. Je moet dus kunnen volgen welke kanalen een klant gebruikt om op jouw website te komen. Geld uitgeven aan online marketing zonder dat je de prestaties kunt volgen is lastig. Je kunt namelijk nooit zien of jouw inspanningen hun vruchten afwerpen. Met Google Analytics kun je heel exact bijhouden hoeveel website bezoekers converteren in betalende klanten.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het behalen van jouw marketingdoelstelling? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het doen van een zoekwoordenonderzoek? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.