Adverteren op LinkedIn: wat zijn de voordelen?

Adverteren op het zakelijke social media platform
Inhoudsopgave:

Adverteren op LinkedIn. Wat zijn de voordelen en de mogelijkheden voor bedrijven?  Er zijn ontzettend veel platformen waarop we kunnen adverteren. Bijvoorbeeld Instagram en Facebook, maar ook in de zoekmachine van Google. LinkedIn adverteren biedt zeker voor bedrijven tal van handige functies. Het social media platform wordt veel gebruikt. In Nederland telt het platform ongeveer 5 miljoen gebruikers. Je kunt gebruikmaken van diverse target opties of profiteren van remarketing. Wat zijn de voordelen van adverteren op platform LinkedIn?

Wat is LinkedIn adverteren?

LinkedIn is een professioneel social media platform met advertentie mogelijkheden. Adverteren op het platform doe je met behulp van de Campaign Manager. Met deze tool kun je hoogwaardige content creëren zoals posts, maar natuurlijk ook advertenties en campagnes. Je kunt kiezen uit verschillende soorten ads. Maar welk type kies je?

Welk type je kiest, bepaalt waar jouw LinkedIn advertentie te zien is op het zakelijke platform van LinkedIn. Zo zijn tekstadvertenties bijvoorbeeld alleen te zien op een desktop. Advertenties in de vorm van een bericht verschijnen in de inbox van de gebruiker. De gesponsorde ads op het platform zijn direct zichtbaar in de feed van de doelgroep. 

Als je wilt adverteren op LinkedIn, is het dus belangrijk om te weten dat elk type advertentie zijn voordelen heeft. Welke je kiest, hangt af van het type bedrijf en de doelgroep die je hebt. Het is dus verstandig om dit vooraf te bepalen. Zo weet je namelijk zeker dat het type advertentie dat je kiest ook daadwerkelijk efficiënt en doeltreffend voor je werkt.

De belangrijkste voordelen van adverteren op LinkedIn

Remarketing mogelijkheden

Als je wilt adverteren op LinkedIn heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van remarketing. Dat houdt in dat je jouw bedrijf opnieuw onder de aandacht kunt brengen bij gebruikers die jouw website al eens hebben bezocht. Deze doelgroep kun je advertenties laten zien om geïnteresseerden te maken voor een eventueel nieuw bezoek. Een voordeel, want zo creëer je meer websiteverkeer en mogelijk ook meer leads of verkopen. Zeker als de eerdere gebruikers goede ervaringen hebben gehad met jouw producten of diensten.

Advertenties beheren en budgetten instellen 

Als je wilt adverteren op LinkedIn profiteer je ook van controle. Je kunt jouw advertenties namelijk op elk moment beheren en op een specifiek tijdstip laten starten of stoppen. Je kunt namelijk een begin- en einddatum inplannen. Daarnaast kun je op LinkedIn ook dagelijkse budgetten instellen. Daardoor houd je de advertentiekosten dus altijd in de hand. 

PPC of PPM adverteren

Op LinkedIn kun je adverteren met Pay per Click (PPC) of Pay per Impressions (PPM). Je hebt de mogelijkheid om te kiezen voor de methode die het meest geschikt is voor jouw advertentie. De prijs van jouw advertentie hangt af van het dagelijkse budget dat je instelt. 

Je moet dus voor jezelf beslissen welk bedrag je bereid bent te besteden, elke keer als er op jouw advertentie wordt geklikt of hoeveel je per impressie wilt uitgeven. Om te kunnen zien hoeveel budget andere adverteerders inzetten op hun campagnes, kun je het beste de Campaign Manager gebruiken. Met deze tool kun je precies zien wat de concurrentie doet. 

Targeting 

Adverteren op LinkedIn is ook populair om de uitgebreide targetingopties. Je kunt jouw advertentie hier namelijk richten op specifieke demografische doelgroepen. Daarbij maakt het natuurlijk niet uit of je de verkoop van een product wilt stimuleren, of op zoek bent naar nieuwe werknemers voor jouw bedrijf. Op LinkedIn heb je de mogelijkheid om gebruikers te filteren. Op basis van de geselecteerde targetingopties, vind je dus altijd de juiste doelgroep. Voorbeelden van targeting opties die je kunt gebruiken om te adverteren op LinkedIn zijn:

  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfstak
  • Bedrijfsgrootte
  • Functie
  • Studiegebied
  • Diploma’s
  • Ervaring
  • Leeftijd 
  • Locatie 
  • Geslacht

De bovenstaande opties zijn slechts een kleine selectie. Je kunt namelijk tot wel 100 targets selecteren voor jouw LinkedIn advertentie of campagne. Daardoor selecteer je een verfijnde en relevante doelgroep waarop je jouw advertentie kunt richten. De gegevens van de gebruikersprofielen op LinkedIn zijn vrijwel altijd up-to-date. Dat komt doordat het zakelijke platform ook veel wordt gebruikt door werkzoekenden en recruitmentbureaus. Als je wilt adverteren op LinkedIn, doe je dat dus altijd voor een geïnteresseerde groep gebruikers. 

Advertenties Drukke Stad

Hoe maak je een advertentie op LinkedIn?

1. Advertentiecampagne aanmaken en afbeeldingen uploaden

Je moet een bedrijfsaccount hebben als je wilt adverteren op het platform. Log in op jouw zakelijke LinkedIn account. Ga naar LinkedIn Advertenties → Nieuwe Advertentiecampagne.

Volg de stappen op het scherm en upload eerst de afbeelding van jouw advertentie in het juiste formaat. LinkedIn ondersteunt .jpeg-, .png-, en .gif-bestanden tot een grootte van 2MB. Als het formaat van de geüploade afbeelding te groot is worden ze automatisch verkleind.  

2. URL van de website of landingspagina toevoegen

Voorzie jouw LinkedIn advertentie van een link naar jouw website of landingspagina. Voeg ook een aantrekkelijke kop toe voor de ad. Deze mag niet langer zijn dan 25 tekens. De tekst zelf heeft een limiet van 75 tekens. 

Let op!

Houd er rekening mee dat LinkedIn jouw advertenties eerst beoordeelt voordat ze gepubliceerd worden. Dit kan tot 1 dag in beslag nemen. Na 24 uur ontvang je een goed- of afkeuring met daarbij een beknopte uitleg. Ben je het er niet mee eens dat jouw LinkedIn advertentie is afgekeurd? Dan heb je ook de mogelijkheid om de beslissing aan te vechten. 

Tip!

Van elke advertentie kun je tot 15 alternatieve varianten maken. Denk daarbij aan verschillende afbeeldingen, koppen of landingspagina’s. Zo kun je precies meten welke ad het meest effectief is. Dit doe je makkelijk met de “bewerken” en “dupliceren” functie. 

3. Doelgroep bepalen en budget instellen

Nadat je de afbeelding, de URL en de kop en tekst hebt toegevoegd, maak je gebruik van de verschillende opties waarmee je jouw doelgroep kunt bepalen. LinkedIn laat je ook een schatting zien die je vertelt hoe groot de doelgroep is, op basis van de target opties die je kiest. Je kunt mensen onder meer targeten op hun functie, sector, geslacht en leeftijd.

Hierna stel je het budget in voor jouw campagne op LinkedIn. Je hebt de keuze uit PPC en PPM. als je meer leads wilt genereren, is PPC een goede keuze. Voor branding is PPM een betere optie. Welke methode je kiest, hangt dus af van het doel van je LinkedIn advertentie.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het adverteren op LinkedIn? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het adverteren op LinkedIn? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.