Wat is Hotjar en wat kun je ermee? Meer inzicht in het gedrag van website bezoekers

Next level analysetool
Inhoudsopgave:

Met Hotjar krijg je meer inzicht in het gedrag van jouw website bezoekers. Belangrijk, want op deze manier kun je jouw succes meten én effectieve aanpassingen doorvoeren. Denk bijvoorbeeld eens aan welke content voor de meeste engagement zorgt op jouw website. Hotjar verschaft je dit inzicht. Deze handige tool geeft je ongelofelijk veel informatie over hoe bezoekers zich gedragen op jouw website. 

Hoe werkt deze analysetool?

Door gebruik te maken van Hotjar kun je precies zien wat de gebruikers op jouw website doen. Met andere woorden; deze tool geeft je meer specifieke inzichten in het gebruikersgedrag dan bijvoorbeeld Google Analytics. Daarbij kun je denken aan hoe vaak er op een specifieke pagina wordt geklikt en hoe de bezoekers door jouw content scrollen. Ook zie je hoe de tijd op jouw website wordt besteed. 

Om je deze gegevens te kunnen leveren, maakt Hotjar gebruik van opname- en conversie funnels, maar ook van heatmaps. De gegevensrapportage van deze analysetool richt zich vooral op de gebruikerservaring en is daarmee uitgebreider dan Google Analytics. Hotjar is dan ook een zeer goede aanvulling in combinatie met andere analyse platformen. 

Van welke gegevens kan Hotjar je voorzien?

Binnen Hotjar kun je gebruik maken van 2 groepen. Dit zijn analytics en feedback. Door gebruik te maken van analytics krijg je meer informatie over de manier waarop jouw bezoekers omgaan met de content op jouw website. Als je gebruik maakt van feedback, kun je ervoor zorgen dat jouw bezoekers deze gegevens aan jouw verstrekken. Bijvoorbeeld met polls of surveys. Zowel analytisch als feedback kennen hun eigen mogelijkheden. 

Hotjar Analytics

1. Heatmaps

De Hotjar heatmap is misschien wel de meest bekende mogelijkheid van deze analysetool. Het laat een screenshot zien van een specifieke pagina op jouw website. De activiteit op deze pagina wordt aangegeven met gekleurde vlakken. Des te meer activiteit de heatmap registreert, des te roder de vlakken op de screenshot kleuren. De Hotjar heatmap meet de activiteit op verschillende devices. Zoals smartphones, tablets en desktops. Met deze mogelijkheid kun je zien hoe jouw gebruikers omgaan met de inhoud van de webpagina’s.

2. Video opnames

Met deze mogelijkheid wordt er een opname gemaakt van de gebruikersinteractie tijdens het bezoek aan jouw website. Alle activiteiten op alle webpagina’s worden opgenomen. Zo kun je dus letterlijk zien hoe een gebruiker jouw website gebruikt.

3. Funnels

Dit Hotjar rapport laat het percentage gebruikers zien dat een vooraf bepaalde route door een website volgt. Er kunnen diverse stappen worden toegevoegd. Zoals bijvoorbeeld website pagina’s die in een specifieke volgorde worden bekeken. Dit rapport toont het aantal en het percentage websitebezoekers die aan de gestelde eisen voldoen. Funnels zijn ontzettend goed bruikbaar voor het beoordelen van customer journeys én voor het doen van wijzigingen. Bijvoorbeeld aan de navigatie op jouw website of aan de pagina links. 

4. Formulieren

Als jouw website is voorzien van een formulier, kun je met dit rapport zien hoe jouw bezoekers hiermee omgaan. Bijvoorbeeld met een contact- of registratieformulier. Het bevat details over hoe lang iemand erover doet om een veld in te vullen, waar ze dat nogmaals moeten herhalen en op welk moment ze afhaken of niet verder gaan met invullen. Met Hotjar formulieren krijg je ook meer inzicht in het succes van het formulier op jouw website. 

Hotjar Feedback

1. Feedbackmodule

Met deze tool in Hotjar stel je jouw website bezoekers in staat om snel en makkelijk feedback te geven over hun gebruikerservaring. Als een bezoeker op de overlay van een website pagina klikt, worden er 5 emoticons getoont. Ze kijken van blij naar ontevreden. Op deze manier kan een bezoeker de pagina heel snel en makkelijk beoordelen. Ze kunnen zelfs een kort berichtje achterlaten als ondersteuning van de emoticon waarop ze klikken. 

2. Polls

Deze Hotjar functie verschijnt onderaan het beeldscherm in de vorm van een pop-up. De pop-up komt pas in beeld als de bezoeker op de titel klikt. Je kunt zelfs een paar vragen stellen die de bezoekers van jouw website kunnen beantwoorden in een apart tekstveld. 

3. Surveys

Je kunt jouw bezoekers ook vragen stellen door gebruik te maken van surveys binnen Hotjar. Anders dan een poll, verschijnt een survey op een aparte webpagina. Je kunt ze activeren op een specifieke tijd of pagina. Ze verschijnen zodra de pagina wordt verlaten. Een survey gebruik je vooral als je behoefte hebt aan meer onderbouwde feedback. 

Laptop Scherm Half Dicht Zwarte Achtergrond

Wat zijn de voordelen van Hotjar?

Overzichtelijk in gebruik

Binnen Hotjar worden de verzamelde gegevens overzichtelijk en eenvoudig weergegeven. Zeker als je heatmaps gebruikt voor het verzamelen van analytische gegevens. Je kunt namelijk in één oogopslag zien welke delen van je website het meest worden gebruikt.

Makkelijk te installeren

Hotjar is heel eenvoudig te installeren en op te zetten. Je hoeft alleen maar een tracking code aan te vragen via de website van Hotjar. Daarna installeer je de tool op de website die je wilt analyseren. De code kun je kopiëren en in je website plakken, bijvoorbeeld met Google Tag Manager. Hierna kun je inloggen op het dashboard van Hotjar om inzicht te krijgen in je analytische gegevens. 

Website content optimaliseren

Natuurlijk stem je de inhoud van jouw website af op de interesses van de doelgroep. Met een Hotjar heatmap kun je zien of jouw website gedeelten of content bevat waar bezoekers meer of juist minder geïnteresseerd in zijn. Dat betekent dat je kunt werken aan het verbeteren en optimaliseren van die gebieden. Natuurlijk heeft dit ook een positieve invloed op het website verkeer. Het betekent ook dat je de pagina’s die minder worden bezocht kunt optimaliseren. 

Verschillende methoden en data 

Hotjar biedt verschillende methoden aan voor het verzamelen van analytics. Daardoor is er ontzettend veel data die je kunt analyseren. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de Hotjar heatmap of verschillende soorten enquêtes. Zoals surveys en polls. Door gebruik te maken van deze methoden, krijg je een nauwkeurig inzicht in het bezoekersgedrag.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inzetten van Hotjar voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of uitrollen van jouw online marketing of bij het inzetten van Hotjar voor jouw business? HYPD denkt graag mee over hoe we online marketing zo goed mogelijk kunnen inzetten voor jouw business.